Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Les Paul eller Telecaster?


stairwaytoheaven

Anbefalte innlegg

Jeg smelte i en litt hottere mexico strat pickup i min tele i neck, og en p90 i bridge. (yea, shoot me) og nå liker jeg telen min mye bedre enn da det ekle fender custom shop greie sto i :D

EDIT: Og ang det S-1 switch opplegget, selv når du seriekobler de to singlecoilsene i telen, låter det abslutt ikke som en humbucker i mine øyne...

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt en original Fender tele pickup i hus, og har derfor ikke noen erfaring med stock Telecastere.

Min tele er en partscaster med SD Quarter Pound i neck, og den er alt annet enn verdiløs på clean. Nydelig pickup for alt fra fingerspill til myk jazz.

Jeg har i min tele satt inn custom bridge pickup og P90 i en "tett inntil bridge" midtposisjon. Disse to pickupene er humbuckende til sammen, selv om en ekte humbucker nok undertrykker mer hum. Når jeg kjører dem i serie så låter det veldig bra til overdrive og metal. Men så er jo ikke dette en standard tele lenger, heller, siden den har 3 pickups.

Uansett har pickupvalg veldig mye å si, og med riktige valg er det ikke noe problem å få nyttig lyd i halspickupen og godlyd til både blues, rock og metal.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg var i samme dilemma, skaffet meg en LP 60's tribute med P90.

...og jeg skaffet meg en Fender Telecaster Baja.

BEGGE ER DEILIGE Å SPILLE PÅ!

Men føler at et par pedaler kan gjøre susen da jeg fortsatt ikke har funnet soundet mitt.

Har så vidt startet pedalbølgen, og har til nå bare kjørt på med multieffektbrett.

Driver å hopper veldig mellom å bruke pedaler eller rett og slett skaffe meg en Axe FX..

Huff, dette hjalp deg vel ikke så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått for LP med P90s som første gitar. Humbuckerne gjør mye av LP-lyden, og jeg ville nok gått for det om valget havner på LP.

Ellers synes jeg at det er veldig viktig hvordan gitaren føles å spille på. Personlig synes jeg ergonomien i en strat overgår både LP og tele. Men så synes jeg alle er bedre enn en stor akustisk gitar. ;-)

Finner du en gitar som er skikkelig god å spille på, så kan mye gjøres for å justere lydkarakteren dit du vil med enkelt pickup-bytte. Vet f.eks mange strat-spillere som har satt inn humbuckere i bridge for en mer rocka lyd.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier P90 er allsidig, andre sier at det er en herlig, men spesiell vintage-feel.

Personlig opplever jeg at samspillet mellom pickup og forsterker er utrolig viktig, og jeg har forsterkere som må ha en humbucker/to single coils i humbucker-mode for at tungrock/metal-sounden skal våkne til liv. På mine forsterkere klarer ikke P90 samme jobben alene.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier P90 er allsidig, andre sier at det er en herlig, men spesiell vintage-feel.

Personlig opplever jeg at samspillet mellom pickup og forsterker er utrolig viktig, og jeg har forsterkere som må ha en humbucker/to single coils i humbucker-mode for at tungrock/metal-sounden skal våkne til liv. På mine forsterkere klarer ikke P90 samme jobben alene.

At du ikke klarer det betyr jo ingen verdens ting.

Greg Anderson (Sunn O)))) har ingen problemer med å få tungrock lyd ut av LP med p90. Jeg tipper basert på sannsynlighetsregning at det finnes fler...

Endret av Grohl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier P90 er allsidig, andre sier at det er en herlig, men spesiell vintage-feel.

Personlig opplever jeg at samspillet mellom pickup og forsterker er utrolig viktig, og jeg har forsterkere som må ha en humbucker/to single coils i humbucker-mode for at tungrock/metal-sounden skal våkne til liv. På mine forsterkere klarer ikke P90 samme jobben alene.

Prøvde en '56 Junior med P90 på min Marshall 100w Black Flag, og det sto på ingen måte tilbake i forhold til HB pickups.

Vil påstå at ampen låt råere med P90 og at det var mindre behov for boost med den enn med en vanlig PAF aktig HB.

Med veldig mye gain vil selfølgelig P90 få mer problemer med støy enn en HB.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.