Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Les Paul eller Telecaster?


stairwaytoheaven

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg har spilt akustisk gitar i ca. 7 månder og jeg tenkte å kjøpe en elektrisk nå snart. Jeg tenkte å enten gå for en Fender Telecaster American Standard eller en Les Paul 1960 Traditional. Begge ligger på rundt 10 - 12 tusen tallet i pris. Jeg spiller/hører på mye Led zeppelin, Jimi Hendrix, Rolling Stones og lignende. Jeg lurte på om dere kunne si litt om særpregene til hver gitar og forskjeller ettersom det ikke er noen av de som er "bedre" enn den andre. Jeg kommer selvfølgelig til å prøve gitarene mye før jeg bestemmer meg .Håper på mye respons og informasjon! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer det kjedelige svaret; Hver til sitt bruk. Telecaster har sin særegne lyd som Les Paul har det. (Generelt sett....) Likevel kan begge "tweakes" til å ligne den andre, avhengig av resten av utstyret du spiller på. Likevel er det jo forskjell på de, naturligvis. Tele har singlecoils og LP har humbuckers. Det gjør at utgangspunktet blir noe forskjellig. Les dette: http://gitarnorge.no/artikkel/194/den-store-gitarguiden og spesielt kapitlet som omhandler pickups, så får du forklart forskjellen bedre.

Når dt gjelder preferansene dine, har Jimmy Page brukt både Tele og LP (og andre gitarer), men er vel først og fremst kjent for LP. Hendrix brukte Stratocaster stort sett, men har også brukt Gibsons med buckere. Stones har brukt det aller meste som er, men Keef er jo først og fremst kjent for sin 5-strengs Tele i åpen G-stemming.

Det er jo på det rene at du nok må ha opp til flere Tele'er, LP'er, Strat'er og andre ting, uansett, så det er bare å bestemme seg for å begynne et sted! :D

Det som i hvertfall er soleklart, er at ingen av de du nevner bruker/brukte "moderne" utstyr, så du bør se etter det som er "vintage" orientert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fender Telecaster American Vintage 52 og en Gibson Les Paul Standard, og det er to ganske forskjellige gitarer. En av de store forskjellene er pickupsene; Telecaster har tradisjonelt singel coils mens Les Paul har humbuckers. Dette påvirker lyden i stor grad, og hva slags musikk du liker har jo derfor mye å si. Høres jo ut som at du liker klassisk rock, og da fungere jo egentlig begge veldig bra selv om jeg personlig liker singel coils best til den typen musikk. Formen og ikke minst vekten på gitarene er jo også ganske forskjellig, og en Les Paul kan være ganske tung å stå oppreist med hvis du ikke vandt til det.

Min Telecaster er relativt ny, og nå vil jeg si at jeg liker den best. Synes singel coils overfører "feelen" litt bedre enn humbuckers, men det er mulig det bare er mine ører som er litt skrudd. Les Paul vil jeg påstå kanskje er litt mer fleksibel, da den også fungerer bra i hard rock og tyngre saker... kan ikke akkurat si at telecasteren høres så veldig bra ut med altfor mye distortion. Den er derimot helt konge med en overdrive pedal og noen saftige contry/rock licks, rett og slett herlig! Med telecaster er det også litt mer opp til spilleren å få god lyd, og jeg har aldri brukt tonekontrollen så mye som etter jeg kjøpte telecasteren!

Alt i alt, velg den du liker best, både med tanke på lyd og spillbarhet. Som du sier er ingen av de bedre enn den andre, og begge er supre gitarer!

Endret av Zharxh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnen går begge to helt fint til samme bruk. Både Jimmy Page og Jeff Beck bytta fram og tilbake mellom Les Paul og Telecaster.

Hele Led Zeppelin I er spilt inn med Telecaster og gitarsoloen på Stairway to Heaven og mye annet, er også gjort med Telecaster.

En god Tele har en god del mer trøkk og output enn en Strat, og kan gjøre godt fra seg også med ganske mye gain.

Vurderingene her er i forhold til standard vintage gitarer. Finn rett og slett ut hvilken av de to du liker best, og gå for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest fremtredende er i mine øyne at disse gitarene er bygget opp forskjellig ergonomisk. Forskjellige halsprofiler, LP har vinklet hals og set neck, mens Telen er rett som en planke(gitar), og med skrudd hals. I tillegg er LP etter hva jeg kan forstå svært ofte tyngre, og mer utsatt for halsbrudd.

Kortversjonen er at for meg er det Tele som gjelder, fordi den "passer" min (ukurante) kropp. Som det er sagt over her, finn den som passer deg best. Min tilføyelse er at du kan drite i lyden. Du kan nemlig putte hvilke som helst mikker på dem begge to. Unntaket er kanskje SC på LP, men den er i hvertfall kurant med P90, som egentlig er en SC.

I sum. Finn rett gitar for deg, og så kan du prøve deg frem etterpå, også med andre gitarer, for å bestemme deg for hva slags lyd du ønsker. ;) Hjelper lite med rett lyd hvis ikke gitaren, og spillbarheten er riktig for deg....

Edit : Sirkeleifer...

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler!

Og de brukes i forskjellige sammenhenger.

JEG liker best Les Paul'en.

MEN! Telen passer best til musikk som: Contry, cleanarbeid og skranglerock. Telen (min) er også (for meg) ufattelig fleksibel og jeg bruker den ofte i sammenhenger (gigs feks) der jeg må spille mye forskjellig.

Må som de andre legge til at egne erfaringer er det eneste som teller! Lykke til, dette er de to kuleste gitarene i verden (IMO).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Same ol'....

Det optimale er vel 1 av hver.

Men samtidig er det jo riktig at Telen er mer allsidig. Man kan få HB lyd ut av en Tele vha stompboxer, men ikke twang fra HB'ere.... <_<

Men uansett så er det bullshit å si at en Tele er MYE mer allsidig pga dette. Du får uansett duganes twang fra en LP med strengeanslag nærme brua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit. Velg den du liker best.

Selvfølgelig skal han velge den han liker best. Jeg prøvde da heller ikke å si noe annet. MIN erfaring, som eier av begge, er at du kan dekke flere stilarter med en tele. Derfor følte jeg for å fortelle han det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis budsjettet ditt er 12.000 så kan du jo kjøpe en Fender Telecaster MIM (made in Mexico) til en billig pæng og fortsatt ha råd til en LP studio. Det er dessuten mulig å gjøre mange gode handler på Finn.no (En Baja-Tele kan du f.eks få tak i nedi 4000 fra tid til annen). Da slipper du i ettertid å GAS`e deg ihjel på den gitaren du ikke kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.