Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Beater"gitar


amoski

Anbefalte innlegg

Skal se om jeg får tatt noe bilde av den en dag. Har en Takamine akkustisk som har fått litt juling. Slitt bort en del treverk på høyresiden av lydhullet (der plektret treffer), den har småriper og hakk over omtrent hele kroppen, og den er impregnert med øl. Spiller som en drøm :)

Ellers er jeg ikke spesielt forsiktig med noen av gitarene mine, jeg bare har dem altfor kort og bruker dem live for sjelden til at de rekker å få noe særlig skader :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Bumper en haugammel tråd siden jeg synes temaet plutselig ble interessant. Jeg leste forøvrig på et utenlandsk forum at en beater var en billig gitar som man ikke var redd for og som man av en eller annen grunn spilte mye på. De fleste som kjenner meg vet at det ikke er så mye billig i sortimentet mitt men det finnes en Squier som jeg kjøpte for en tusenlapp. Gitaren er tung, ikke veldig lettspilt, ikke låt den særlig bra heller men av en eller annen grunn klarte jeg ikke å legge den i fra meg. Det ble den jeg valgte når jeg måtte ha en gitar i fanget når jeg så TV. For en stund siden bestemte jeg meg for å gjøre den litt bedre, polering av bånd, tilpassing av nut og litt småting i tillegg til andre mikker og elektronikk som jeg hadde liggende. Jeg har tilogmed hatt den med på en del jobber og fylleøvinger. Den leverer.

Andre som har opplevd lignende med tilsynelatende kjipe gitarer?

VPJLF3S.jpg?2

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo en knallgitar, om enn litt tungspilt. Har tilsvarende med P-90, og det er den eneste gitaren jeg har som ikke er modda bortsett fra at jeg har satt på oversadel i bein. Har satt på 10.5- strenger, heva strengehøyden og stemt den i åpen E, og den er superb til slide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt "sånne gitarer", men har alltid vært redd for å ødelegge dem. Siste jeg hadde var en jeg solgte for å donere. Det var en partsostrat med shoreline gold warmoth kropp og mexico '91 hals. Husker ikke i farten hvilke pickuper som var i, men det låt konge og den var ganske banka.

Nå bruker jeg Ibanezen min til det formålet, men funderer på om jeg skal bytte poter i den. Sitter 300k nå, men bør kanskje ha 250k eller 500k. Litt usikker på om GFS Filtertron liker det brightere men. Mulig det åpner lyden litt.

Nye stemmeskruer og ny nut på den er vurdert fra og med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "beater"-greia høres jo ut som min filosofi. Kjøper nesten utelukkende rimelige instrumenter. Dersom de er gode å spille på og har grei lyd, så gjør jeg enkle mods og beholder dem. Hvis de ikke funker, selger jeg dem igjen (det har vel egentlig bare skjedd en gang, og da fordi jeg bestemte meg for at jeg ikke likte doble J-pickups i en bass jeg hadde og synes det ville bli for mye styr å håndfrese om for andre pickups i en nesten flunkende ny gitar.) Eneste er at jeg etterhvert blir så glad i dem at jeg blir litt redd for dem likevel. De behandles pent, til tross for at de er rimelige.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke komme på noen realle "beaters" i den forstand at det er snakk om "den" eller "de gitarene" som man bare ikke kvitter seg med, men i den grad evig utskiftning av allverdens deler på en strat kvalifiserer så har jeg en. Eneste som er igjen av en '57 Japan reissue er halsplata og plekterbrettet. Mistenker at det var mye voodoo i omløp den dagen de ble laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, jeg har en sånn Squier VM Tele jeg også. Jeg har satt i BK Warpigs som sikkert koster mer enn gitaren, og det er hovedgitaren min for C-stemming. Har også andre billige saker som funker utmerket med litt justering og bytte til gode, brukte pickups.

Epi Firebirden min er et annet eksempel. Den ga jeg 1000 spenn for, byttet en stemmeskrue, satte inn Seymour Duncan-pickuper og det låter kuler & krutt på nivå med langt "bedre" gitarer.

Det er litt befriende også å slippe å være bekymret for dyre gitarer når man tar dem med rundt omkring og slenger alt baki bilen med bare gigbag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Hei, Jeg trenger en ny sadel (for E-strengen) på broen på min Fender American Performer Precision Bass. Se vedlagte bilder. Så vidt jeg kan se er den lik den på American Delux bassene. Jeg håper å få tak i en uten å måtte kjøpe en komplett ny bro. Kanskje noen her har en liggende etter å ha byttet ut broen på egen bass?  
    • Takker. Sender mail til Line 6 Support som bare kommer med svada..
    • Senderen funker ikke med g30. Senderen funker med g70 og g75…
    • Ja, stemmer det. Line 6 boksen har kanskje ikke saueplage.(EDIT: hahaha. Squelsh) Blander utstyr. Kikket over manualen på den nå. Ser ut til at det rådes til å ha den unna diverse utstyr og andre «høye» pedaler etc. for min del er denne nå egentlig ubrukelig.    så jeg må også på leting etter noe nytt. Jeg vet jeg vil ha en digital sender og mottaker, men jeg vil ikke ha noe 2.4 ghz utstyr. Alt for mange usikkerhetsmomenter når det kommer til wifi teknologi. Kjipt å få dropouts fordi publikum har smarttelefoner egentlig.   kanskje noen andre har noen gode råd for hva som funker bra?   kan anbefale å se denne videoen. Forklarer mye     
    • Takker! Ja tragisk nok så bruker de andre i bandet G30 (som jeg selv hadde før) og det funker uten problemer. Du skrev "squelsh funksjonen", mente du scan for best channel? Den bruker jeg alltid.  Ja den er vel dårligere pga den ikke har antenne, mens det har jo G30. Men vet du om senderen funker med G30? Og vet du om andre bra trådløse systemer?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.