Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor rørforsterker...


Anbefalte innlegg

Nåja. Det er vel ikke helt uten grunn at folk kjøper vrengbokser og fuzzer og får det til å låte veldig, veldig bra. Så "jævlig" låter transistorvreng ikke. Min mening er at det er ikke vrengen som sådan som ikke er bra med transistor (nødvendigvis), men hele dynamikken, og måten rør hele tiden har bittelitt harmonisk forvrenging som gjør at signalet låter varmt, men samtidig har interessante overtoner og "sparkle" som ikke var der i utgangspunktet.

Edit: Og komprimert på en god og subtil måte.

Med mindre du har prøvd det ut selv, tviler jeg på at du har hørt ren transistorvreng, for det er så og si umulig å få til å låte bra, det du sikter til er diode/likerettervreng som har hakket bedre karakteristikk. Men jeg har tilgode å høre high gain transistorpedaler som låter bra, blandt overdrive pedaler derimot finnes det jo mengder av gode pedaler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det kommer selvsagt litt an på, men jeg har spilt på transistor-forsterkere som låter mye bedre enn billige rørforsterkere, så pris og kvalitet er til en hvis grad gjeldende på tvers av rør kontra transistor problematikken også. La det likevel ikke være noen tvil om at jeg foretrekker en god rørforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låter det bra, så låter det bra. For min del spiller det ingen rolle om det er rør eller ikke. Har fått godlyd fra Marshall MG og en Gorilla babyamp, begge uten rør. Det avhenger av stil, lydideal og hvor veldig gjerne du vil ha rør eller ikke. Skal du absolutt ikke ha rør vil du sikkert klare å overbevise deg selv om at en røramp ikke duger, og omvendt.

Er veldig glad for min manglende interesse omkring temaet. Så lenge det er rosa og vrenger, så duger det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har prøvd det ut selv, tviler jeg på at du har hørt ren transistorvreng, for det er så og si umulig å få til å låte bra, det du sikter til er diode/likerettervreng som har hakket bedre karakteristikk. Men jeg har tilgode å høre high gain transistorpedaler som låter bra, blandt overdrive pedaler derimot finnes det jo mengder av gode pedaler :)

Jeg har hørt mye ren transistorvreng som låter bra. Og da sikter jeg ikke til diode/likerettervreng.

Her er en grei high-gain.

http://www.youtube.com/watch?v=O71Fi0XId8M

Og en med crunch.

http://www.youtube.com/watch?v=Ulhpn67jYUk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har prøvd det ut selv, tviler jeg på at du har hørt ren transistorvreng, for det er så og si umulig å få til å låte bra, det du sikter til er diode/likerettervreng som har hakket bedre karakteristikk. Men jeg har tilgode å høre high gain transistorpedaler som låter bra, blandt overdrive pedaler derimot finnes det jo mengder av gode pedaler :)

Nå synes jeg du bør søke jobb i PST, for maken til tankeleserevner har jeg aldri sett.

Eller nei, i grunnen ikke. Det jeg sikter til er selvsagt transistorvreng. Hadde jeg ment noe annet hadde jeg sagt noe annet. Jeg prøver transistorvreng hver eneste dag. Om jeg mener at Jimi Hendrix, David Gilmour, Josh Homme, Eric Johnson og Joe Bonamassa har god lyd, hva tenker du om det?

Og hvor kom hi-gain fra?

Endret av evergud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, det var no en grov uttalelse, Gnome.

Grunnen til at magne OD'er låter så bra er at de blir kjørt gjennom dyrere røramper med god kvalitet og lyd.

Mens folk putter distortion fremfor drittamper og forventer at det skal låte supert, blir skuffet og henger ut disse pedalene på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan jeg slutte meg til at en god røramp, som da presumtivt ikke vrenger i dette tilfellet, på et eller annet magisk vis tilfører distortion- pedaler en ekstra dimensjon, slik at de låter bedre?

Jeg har bestandig hørt noe om at "Du får ikke bedre lyd enn det svakeste leddet", men det ser jo ut som det er feil.

Når jeg tenker meg om, er vel det svakeste leddet når jeg spiller, uansett utstyr, meg selv, så da er det kanske ikke så mye å spekulere på. :lol:

Ekstraspørsmål- hvorfor er det slik at en slik rørforsterker kan på magisk osv. "fikse" lyden fra en transistorenhet som ligger på gulvet foran forsterkeren, mens de samme komponentene inne i forsterkeren gir garantert dårligere lyd, jamfør diskusjonen om "fullrør" og "delvis rør"?

For meg er dette meget mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstraspørsmål- hvorfor er det slik at en slik rørforsterker kan på magisk osv. "fikse" lyden fra en transistorenhet som ligger på gulvet foran forsterkeren, mens de samme komponentene inne i forsterkeren gir garantert dårligere lyd, jamfør diskusjonen om "fullrør" og "delvis rør"?

For meg er dette meget mystisk.

Ikke egentlig... de fleste transistor forsterkere med rør i sluttrinn som f.eks. gode gamle Valvestate ampene låter egentlig (i mine ører) som ei kule dersom du vil kople til en Stratocaster og spille litt Texas Blues... men det er stort sett det eneste jeg fornuftige jeg har klart å fått ut av de også.

Nå skal jeg ikke begi meg ut på tynnisen med å forklare hvorfor denne påstanden skal være rett... men jeg leste en gang en artikkel fra en med såkalt mye peiling om det med pre-amp og sluttrinn. Rørene i sluttrinnet gjør ikke så voldsomt mye ut av seg. De gjør jo litt selvsagt, men det er i pre-ampen stort sett lyden formes. Så dersom du har en pedal og kjører den gjennom en rør pre-amp, så skulle det gi bedre resultat enn om du kjører transistorlyd gjennom ett sluttrinn... som jo en "delvis rør" vil være i praksis.

En annen ting er at med pedaler så har du nesten uendelig med muligheter. Du kan prøve temmelig mange pedaler og synes de låter shait med ampen din... noe som var rart da de hørtes knall ut på en annen amp i butikken... men så en dag kommer du over en pedal som låter nærmest som den var purpose made for akkurat din forsterker og gitar... låter kanskje fortsatt bæsj dersom du prøver med gitaren til kompisen din.

Transistorene i en valvestate er temmelig fastlåste til forsterkeren og fungerer kanskje knall til en setting... men ikke noe annet. Derfor er ikke det så bra med en slik forsterker.

Pedalene kan du bytte ut helt til det treffer ditt ideal... og du kan skifte ut etterhvert som du kanskje vil spille noe annet om du vil... så derfor vil "helrør" låte bedre enn "delvis rør" med transistor pedaler foran...

Mine 50øre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder fortsatt på det med måten rør både komprimerer og forvrenger signalet hele tiden. Og med forvrengning snakker jeg ikke om «vreng», men et hørbart tillegg av overtoner som transistor ikke gir. Uten videre.

Transistorvreng, som i bokser og slikt, låter fortsatt som kuler og krutt.

Ellers gjelder selvsagt regelen her om det finnes både gode og dårlige transistoramper, som det finnes gode og dårlige røramper, selv om det som regel etter min mening stort sett er bedre med rør- enn transistoramper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan jeg slutte meg til at en god røramp, som da presumtivt ikke vrenger i dette tilfellet, på et eller annet magisk vis tilfører distortion- pedaler en ekstra dimensjon, slik at de låter bedre?

En røramp vrenger hele tiden, slik at du har overtoner der som ikke var der i utgangspunktet. En røramp er aldri "perfekt", slik som en transistoramp er "perfekt", dvs. når det gjelder å gjengi det som kommer inn.

Ekstraspørsmål- hvorfor er det slik at en slik rørforsterker kan på magisk osv. "fikse" lyden fra en transistorenhet som ligger på gulvet foran forsterkeren, mens de samme komponentene inne i forsterkeren gir garantert dårligere lyd, jamfør diskusjonen om "fullrør" og "delvis rør"?

Det samme. Transistorenheten på gulvet sender i det ene tilfellet signalet inn gjennom en komplett røramp med det medfører av «ekstra» overtoner, og i det andre tilfellet ikke. Det er selvsagt ikke sånn at dersom lyden går igjennom en transistor, så forringes den, men heller slik at den berikes av rør, akkurat som forumet her... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så ligger den karakteristiske rørlyden i minst like stor grad i poweramprørene.

Prøvd å kjøre diverse transistor og digitale preamper inn i loopen på forskjellige røramper, og du kan tydelig høre den varme rørkarakteristikken. Det som oftes menes med at lyden formes i preampen er jo også sant.. Det er der man filtrerer og forsterker vekk/in det man ønsker eller ikke ønsker av frekvenser mtp EQ-kontroll. Men så blir lyden i tillegg farget ganske mye når den går gjennom powerampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.