Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor rørforsterker...


Anbefalte innlegg

Jeg er også av den oppfatning at en rørforsterker behandler signalet fra en el-gitar bedre (mye bedre) en hva man får fra en transistoramp. Og det har som tidligere skrevet her med konstruksjonen av rør kontra transistor.

Vi starter med det som er felles for begge: De er begge oppbygget av fire essentsielle enheter.

Begge har forforsterker, sluttforsterker, strømforskyning og høyttaler. Alt er med på å forme lyden man opplever tilslutt.

Tar vi for oss transistoren først, så virker disse som sitter i for- og sluttforsterker veldig likt. disse har rimelig rett karakteristikk dvs. at det som sendes inn, kommer likt ut av en forsterker, bare kraftigere.

Nå har jeg dratt den ganske hardt tror jeg, og dere som gidder å lese må gjerne gi comm.

Jeg tror det er ok ;-)

Veldig grundig innlegg... Måpte litt over at noen faktisk orker å skrive alt det der.

Har bare skummet gjennom det pga. selve klokkeslettet (snart sengetid), men skal ta meg litt bedre tid senere...

Men bare litt pirk... kun for å kverulere... En høytaler er vel ikke en del av en gitarforsterkere noe mer enn gitaren er??? De er begge temmelig grei å ha for å høste noe lyd ut av gitarforsterkerne :unsure:

Kan jo selvsagt si "Combo", men det er jo en kombinasjon av høytalerkabinett og forsterker i ett...

Beklager... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men bare litt pirk... kun for å kverulere... En høytaler er vel ikke en del av en gitarforsterkere noe mer enn gitaren er??? De er begge temmelig grei å ha for å høste noe lyd ut av gitarforsterkerne :unsure:

Beklager... :blush:

Takk takk,

men når du nevner gitarpickups så kan jeg vel ikke avsløre alt med en gang heller :rolleyes:

Dette kan jeg noe om, men det spørs om du er enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk,

men når du nevner gitarpickups så kan jeg vel ikke avsløre alt med en gang heller :rolleyes:

Dette kan jeg noe om, men det spørs om du er enig :)

Jeg er ikke helt borte vekke når det gjelder elektro, men elektronikk er nok litt utenfor min "comfort zone" for å si det slik.

Så jeg skal ikke være for eplekjekk heller ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra innlegg Hank. Og da kan vi legge rør vs. transistor død, eller? Neida, men det du forklarer her gir jo også mening for oss som fortsatt ikke helt har omfavnet modelering heller.

Men som jeg har sagt tidligere: Det er veldig stor forskjell på rørforsterkere også.

Takk skal du ha,

men dette omhandler ikke modellering, nei!

Ja, stor forskjell på røramper også men det er fordi Kina produserer noen sykt billige,

også med billige rør.

Jeg snakker om de ordentlige,

- gammel Marshall, nyere Mesa

eller som jeg bruker selv;

- Fender Bassman 6G6-B fra '63

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank, dette vil vi ha mer av! Vi sitter som veloppdragne barn bak skolepultene og venter på neste undervisningstime :) Utrolig mye nyttig info i det du skrev, takker og bukker!

Når vi først er inne på det tekniske - over på ssguitar.com finnes det en del bra info om solid state-forsterkere, blant annet har de lagt ut link til en svær bok om emnet: Bok om solid state forsterkere

(dette er en fil på over 30MB...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lærebok på nesten 800 sider som handler om solidstate-forsterkere som vi holdt på å gå gjennom ifjor, og skal ha den i et par fag i år og.. Gleder meg til å komme meg gjennom den.. :lol:

Instrumentforsterkere til høsten og audio til våren :blush:

Men Hank.. Det er en ting jeg lurer på angående høyttalere. Gjelder de samme regnereglene for en høyttaler som en spole, eller er det forskjeller der? Tenker da på impedanse og filterrespons.

Btw.. Slike bøker kan kjøpes hos Studia på tekniske/ingeniøravdelinger for de som vil lære seg litt..

Hadde småsignal/preamp-teknilogi og litt klasse A, A/B og B state ifjor og det er utrolig spennende å se sammenheng mellom teori og praksis, i mitt tilfelle gitaramper og pedaler.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha,

men dette omhandler ikke modellering, nei!

Ja, stor forskjell på røramper også men det er fordi Kina produserer noen sykt billige,

også med billige rør.

Jeg snakker om de ordentlige,

- gammel Marshall, nyere Mesa

eller som jeg bruker selv;

- Fender Bassman 6G6-B fra '63

Så modeleringsamper bruker ikke transistorer og låter dermed, i teorien, annerledes? Eller er dette noe grunnleggende helt annet enn rør vs. transistor så det ikke er sammenlignbart? Nå skal jeg ikke ødelegge tråden her, så du trenger ikke svaret veldig utfyllende på dette. Det er heller ikke meningen at dette skal bli en hva låter best av modelering og "ekte" vare- diskusjon. Dem har vi vel nok av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så modeleringsamper bruker ikke transistorer og låter dermed, i teorien, annerledes? Eller er dette noe grunnleggende helt annet enn rør vs. transistor så det ikke er sammenlignbart? Nå skal jeg ikke ødelegge tråden her, så du trenger ikke svaret veldig utfyllende på dette. Det er heller ikke meningen at dette skal bli en hva låter best av modelering og "ekte" vare- diskusjon. Dem har vi vel nok av. :)

Neida, Audun

Men jeg svarte i en tråd der det var snakk om transistor vs RØR. Og der har jeg lov å mene det jeg vil.

Men ja, det finnes mange gode modellerings-amper nå. Men disse bruker en forhåndsprogramert datamaskin til å

leke at de er ordentlige forsterkere.

Du skal kjenne forskjellen på en slik og en ordentlig røramp som blåser buksebeina av deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, Audun

Men jeg svarte i en tråd der det var snakk om transistor vs RØR. Og der har jeg lov å mene det jeg vil.

Men ja, det finnes mange gode modellerings-amper nå. Men disse bruker en forhåndsprogramert datamaskin til å

leke at de er ordentlige forsterkere.

Du skal kjenne forskjellen på en slik og en ordentlig røramp som blåser buksebeina av deg :-)

Var vel det svaret jeg ventet.

Jeg kan jo nevne at den beste transistorampen jeg har vært i besittelse av, er en Marshall Lead 100 Mosfet. Den hadde en røraktig "feel" og var en meget bra amp ifht. hva jeg betalte for den. Den var sågar min hovedamp i over 5 år! MEN.....

Jeg vil også slutte meg til det du sier om hvilke høyttalere man bruker til ampen. Det har jo vært sagt mange ganger før, men det har veldig mye å si for hvordan ampen låter. Gitar/pickups/effekter osv. også naturligvis, men da begynner diskusjonen igjen å nærme seg et detaljnivå som denne tråden sannsynligvis ikke er tjent med.

En god røramp med en passende høyttaler får en god gitar til å låte fantastisk. Det motsatte blir... vel, motsatt! :P

Nå er det jo også slik at moderne røramper ofte inneholder printkort osv. Vil du si at det gjør noe ifht. kabling (gjerne håndloddet...)? Og, når vi snakker om billige Asia-amper med billige rør. Hvor mye bedre blir en billig røramp med ordentlige (og nødvendigvis dyrere) rør? Er det verdt å koste på en billig røramp rør som koster omtrent det samme som ampen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Hank og ikke minst godt skrevet. Det eneste jeg lurer på er malen fra Leo Fender som du beskriver. Ikke for å ta noe bort i fra ham, men jeg mener å ha lest at stort sett alle kretsene som han og andre brukte til å begynne med stammer fra manualene til de gamle rør produsentene, der de sto som eksempler på kretser hvordan man kunne bruke de forskjellige rørtypene. JEg har ingen gamle rør manualer så jeg har ikke sjekka dette selv og det er jo ingen tvil om at Leo sine kretser låter kanon fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel det svaret jeg ventet.

Jeg kan jo nevne at den beste transistorampen jeg har vært i besittelse av, er en Marshall Lead 100 Mosfet. Den hadde en røraktig "feel" og var en meget bra amp ifht. hva jeg betalte for den. Den var sågar min hovedamp i over 5 år! MEN.....

Jeg vil også slutte meg til det du sier om hvilke høyttalere man bruker til ampen. Det har jo vært sagt mange ganger før, men det har veldig mye å si for hvordan ampen låter. Gitar/pickups/effekter osv. også naturligvis, men da begynner diskusjonen igjen å nærme seg et detaljnivå som denne tråden sannsynligvis ikke er tjent med.

En god røramp med en passende høyttaler får en god gitar til å låte fantastisk. Det motsatte blir... vel, motsatt! :P

Nå er det jo også slik at moderne røramper ofte inneholder printkort osv. Vil du si at det gjør noe ifht. kabling (gjerne håndloddet...)? Og, når vi snakker om billige Asia-amper med billige rør. Hvor mye bedre blir en billig røramp med ordentlige (og nødvendigvis dyrere) rør? Er det verdt å koste på en billig røramp rør som koster omtrent det samme som ampen?

Her skal jeg prøve meg på et svar jeg har lest en annen plass og på ingen måte har kompetanse på i nærhet av Hankyboy. Here we go:

Det finnes visstnok ingen dokumentert lydforskjell mellom en ptp loddet amp og en printkortkonstruert amp når disse er kjørt innenfor optimale "driftsområder". Ptp kan tenkes å takle høyere strømmer bedre når de kjøres svært hardt da en isolert leder/ komponentbein har betraktelig større dimensjon enn en printbane, om det finnes dokumentasjon på dette er det noe som har gått meg hus forbi ( ikke at jeg har lett etter det da).

Ang. Kinakretser har de en egen måte å konstruere kretser på som visstnok ikke er så verst. HiFi-ampen Musicangel har vunnet priser og er svært høyt ansett bl.a rørentusiaster til tross for at den koster 2,5k.

Kopiamper er dog ikke designet på kinesisk vis, men kopiert på kinesisk vis ved å endre småting i signalgangen for å unngå copyright-problemer.

Når det gjelder rør, var ikke rør en del av pensum når jeg tok elektronikk så her er jeg på ingen måte en autoritet eller engang en lokal go-to-guy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Hank og ikke minst godt skrevet. Det eneste jeg lurer på er malen fra Leo Fender som du beskriver. Ikke for å ta noe bort i fra ham, men jeg mener å ha lest at stort sett alle kretsene som han og andre brukte til å begynne med stammer fra manualene til de gamle rør produsentene, der de sto som eksempler på kretser hvordan man kunne bruke de forskjellige rørtypene. JEg har ingen gamle rør manualer så jeg har ikke sjekka dette selv og det er jo ingen tvil om at Leo sine kretser låter kanon fortsatt.

Det eksakt samme har jeg også lest. De manualene var heller ikke beregnet for gitarforsterkere på noen som helst måte,

men var generelle forsterkermanualer utgitt av de store rørprodusentene i USA.

Har også lest at den første forsterkerkonstruksjonen som avvek fra disse manualene var Vox AC15.

Kjempebra innlegg Hank. Både grundig og lett å forstå. Den kombinasjonen er gull.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lest at den første forsterkerkonstruksjonen som avvek fra disse manualene var Vox AC15.

Som jeg har lest rett og slett var en trekkspill/orgel-forsterker.

Har du lest den store Vox-boka, GunnarpåMo?

Kjempebra innlegg Hank. Både grundig og lett å forstå. Den kombinasjonen er gull.

Aldeles enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.