Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor rørforsterker...


Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har aldri prøvd en "high end" transistoramp, men så snart jeg kjøpte rør forsterker var det aldri snakk i noe annet.

Er noe mer ekte og naturlig i rørlyden...

Min erfaring med å tyne en transistortopp feks gav ikke noe spesielt bedre lydmessig resultat, mens med rette rørforsterkeren ble lyden bare bedre jo mer du guffet på B)

Noe hype er det nok ikke snakk i. Men fortsatt og smak og behag alt etter hva du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener rørforsterkere gir en varmere tone pga rørene og det spesielt på et gitt lydnivå, som en transistor forsterker skal ha problemer med å gjenskape.

Om det er opphypet? Ganske sikkert, men er jo moro å ha litt å leke seg med.

Pluss at gitaristen kan få irritere de andre bandmedlemmene med mye justering frem og tilbake og oppmikking... ^_^

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transistor er greit til sitt bruk.

Skal man derimot ha en lyd som faktisk låter BRA, må man ha rørforsterker, eller svært dyrt modelleringsutstyr med eventuelt en FRFR-løsning.

Rørforsterkere er absolutt ikke dyrt. Man får rørforsterkere til samme pris som en middels priset øvingsamp for tiden.

Og hva som er bedre? Lyden, feelen, responsen, dynamikken mtp. justering av volumpott osv.

Dette blir som å sammenlikne Kompaktkamera til 599,- oppimot ett speilreflekskamera til 10k+

Kompaktkameraet funker til å ta bilder med, men det duger ikke for de som er intressert i "mer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både transistor og rør til hverdags. Har spilt på en del transistor og røramper, og eier/har eid litt av hvert.

Jeg kan bare si at det med at rørforsterkere låter bedre ikke er noe myte. Har spilt på en del gode transistoramper, men selv om rør koster oppimot 3-4 ganger mer så foretrekker jeg altså å bruke ekstra penger på god lyd - rør.

Som nevnt over så føles lyden bare varmere og mer ekte og organisk i tillegg til at man får en helt annen dynamikk. Har erfart at de aller fleste transistoramper låter dritt på høye volumstyrker, mens røramper blir BEDRE og bedre jo mer man skrur de opp.

Kort oppsummert; Ikke alle trenger rør, det er veldig subjektivt etter bruksområde. MEN.. Generelt sett vil jeg velge en god røramp fremfor de aller aller fleste transistoramper hvis jeg har mulighet til det ;) Forskjell mellom rør og transistor er som forskjellen mellom Lada og Audi. Begge gjør jobben til sitt formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med det ja. Tester en Fender blues jr. nå. Lyden er konge. Dynamikken og det at lyden forandrer seg utifra hvordan du slår på strengen. Aldri sett maken. Men den koster jo over 5000 daler. Høyt ja, bevare meg vel den måker jo voksen ut av ørene.

Uansett så er det nå lyden det faller på, skal ha en fender deluxe strat snart. tenker at jeg må ha en bra forsterker til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener rørforsterkere gir en varmere tone pga rørene og det spesielt på et gitt lydnivå, som en transistor forsterker skal ha problemer med å gjenskape.

Om det er opphypet? Ganske sikkert, men er jo moro å ha litt å leke seg med.

Pluss at gitaristen kan få irritere de andre bandmedlemmene med mye justering frem og tilbake og oppmikking... ^_^

Javel? Min erfaring med mine 3knotter på forsterkeren er at skruing av lyd er ett ikketeama og lydmenn sier stort sett "du har bra lyd" etter 20 sec lydprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt generelt kan man si at jo færre knotter du har på ampen, jo bedre er den. Transistor- og modeleringsamper kan gi tøff og kul lyd de også, men i lengden er de ganske slitsomme å høre på.

Tjah... Noen ganger kan det bli for få knapper også, synes jeg. Ihvertfall dersom man skal ha en viss fleksibilitet og allround-egenskaper.

Edit: Fender Pro Junior III er et eksempel på en etter min mening for enkel amp, med kun master volum og master tone.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et tja-spørsmål. Jeg har hørt transistoramper med fantastisk clean lyd. Den låt ikke rør, men den låt bra allikevel.

Det som er det store problemet, og den enorme forskjellen mellom rør og transistorer, er at rør vrenger harmonisk. Dvs. at hvis man overstyrer et rør, så låter det ikke så veldig ille. Tvert om, det kan låte jævlig tøft om man kalibrerer ampen litt skikkelig.

På den andre siden låter en overstyrt transistor helt forferdelig. Det å peise et for sterkt signal inn i en transistor, dvs. tvinge den til å operere utenfor sitt operajonsområde (dette kan fikses uten nødvendigvis et for høyt signal inn foran) så låter det jævlig.

Løsningen har for mange vært å lage en likerettervreng som lager en vreng som er nærmere rørampen, men som det er vanskelig å få til å låte veldig bra. Dette er nok den teknikken de fleste forbinder med at et vrengt signal låter litt "boks".

Se for eksempel på kretsskjemaet til en Ibanez TS-808: http://www.geofex.com/article_folders/tstech/tsxtech.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meste av refleksjoner har jo blitt gjort her men får dele min mening jeg og;P

Rør er ikke oppskryt etter min mening. Du kan få transistor amper til å låte greit, til og med bra. MEN rør er klassen over uansett! Med rør får jeg den lyden jeg tidligere siklet over når jeg så videoer på youtube;)I tilegg føler jeg du kan forme lyden mer.

Dog smak og behag, men tror folk flest er ganske enige når det kommer til transistor vs rør.

Endret av Munich
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et tja-spørsmål. Jeg har hørt transistoramper med fantastisk clean lyd. Den låt ikke rør, men den låt bra allikevel.

Det som er det store problemet, og den enorme forskjellen mellom rør og transistorer, er at rør vrenger harmonisk. Dvs. at hvis man overstyrer et rør, så låter det ikke så veldig ille. Tvert om, det kan låte jævlig tøft om man kalibrerer ampen litt skikkelig.

På den andre siden låter en overstyrt transistor helt forferdelig. Det å peise et for sterkt signal inn i en transistor, dvs. tvinge den til å operere utenfor sitt operajonsområde (dette kan fikses uten nødvendigvis et for høyt signal inn foran) så låter det jævlig.

Løsningen har for mange vært å lage en likerettervreng som lager en vreng som er nærmere rørampen, men som det er vanskelig å få til å låte veldig bra. Dette er nok den teknikken de fleste forbinder med at et vrengt signal låter litt "boks".

Se for eksempel på kretsskjemaet til en Ibanez TS-808: http://www.geofex.com/article_folders/tstech/tsxtech.gif

Nåja. Det er vel ikke helt uten grunn at folk kjøper vrengbokser og fuzzer og får det til å låte veldig, veldig bra. Så "jævlig" låter transistorvreng ikke. Min mening er at det er ikke vrengen som sådan som ikke er bra med transistor (nødvendigvis), men hele dynamikken, og måten rør hele tiden har bittelitt harmonisk forvrenging som gjør at signalet låter varmt, men samtidig har interessante overtoner og "sparkle" som ikke var der i utgangspunktet.

Edit: Og komprimert på en god og subtil måte.

Endret av evergud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Det er vel ikke helt uten grunn at folk kjøper vrengbokser og fuzzer og får det til å låte veldig, veldig bra. Så "jævlig" låter transistorvreng ikke. Min mening er at det er ikke vrengen som sådan som ikke er bra med transistor (nødvendigvis), men hele dynamikken, og måten rør hele tiden har bittelitt harmonisk forvrenging som gjør at signalet låter varmt, men samtidig har interessante overtoner og "sparkle" som ikke var der i utgangspunktet.

Edit: Og komprimert på en god og subtil måte.

Rør har vel en bedre dynamikk også... Plekter slagene gir jo en helt annen lyd på RØR....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.