Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til ungdomsskole og oss - hva kan man anbefale?


Konnis

Anbefalte innlegg

Det første jeg tenker er Line6 Flextone, selv om det kommer til å sprenge budsjettet litt. Kan evt høre med en lokal forhandler om dere kan få et godt tilbud om dere kjøper 2 og siden det er til skolen, evt om skolen kan sponse med den siste 1000-lappen som trengs til hver forsterker. Det er en forsterker som faktisk låter jævlig bra, og låter i betydelig større grad enn Spideren "bra til alt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva har peiling å tilsi på hvor høyt en forsterker spiller, egentlig? Vil du påstå at dersom ampteknikeren til EVH står i rommet begynner forsterkeren plutselig å dundre ut saftigere watt?

Kanskje på tide å roe ned på tjallen og ignorere placebo hvis man tenker det er tilfellet... Sist jeg sjekket spilte en forsterker like høyt enten det var en uvitende eller en belest bedreviter som spilte på den.

Hahaha, så sant, så sant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ta den detaljdiskusjonen på PM, kanskje? Det er mange andre ting å ta hensyn til enn "Watt" på en ungdomsskole. Det er viktigere å få en forsterker som er idiotsikker enn både maks gromlyd og antall watt.

Som før nevnt, vil tippe Cubeserien til Roland med litt størrelse på vil kunne gi mange timers spilleglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En siste kommentar.

Jeg har hatt med meg min 6505 på øving. Denne er på 120W. Den spiller høyt nok. Har hatt med min 20W på øving. Denne spiller ikke høyt nok (dette er altså på samme kabinett som 6505'en ble brukt med). Nei, mid-frekvensene er ikke scoopet, de har tvert imot stått ganske høyt. Også hatt "mid boost" aktivert. Dette er ting jeg har erfart selv og stoler mer på enn forumentusiaster som sier "nei, nå må det være noe feil med hørselen din, 20 rørwatt spiller høyt nok til øving uansett". Mange forskjellige faktorer man må ta med i beregningene, f. eks en hardtslående trommis osv.

Er kanskje litt forskjell i volum på blues-band og metalband og. ;)

OT:

- Cube er ikke aktuelt, har en 20W selv og syns ikke denne låter spesielt bra. Da er det bedre med pedaler på de ampene som står der nå.

- Randall RG75 kan forsåvidt være et alternativ, men denne er kanskje ikke like allsidig som modeleringsforsterkere? (tenker på det at det er en Randall som er mest rettet mot metal)

- Trademark 60 virker derimot svært interessant, men vet ikke hvordan det blir med prisen på dette nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En siste kommentar.

Jeg har hatt med meg min 6505 på øving. Denne er på 120W. Den spiller høyt nok. Har hatt med min 20W på øving. Denne spiller ikke høyt nok (dette er altså på samme kabinett som 6505'en ble brukt med). Nei, mid-frekvensene er ikke scoopet, de har tvert imot stått ganske høyt. Også hatt "mid boost" aktivert. Dette er ting jeg har erfart selv og stoler mer på enn forumentusiaster som sier "nei, nå må det være noe feil med hørselen din, 20 rørwatt spiller høyt nok til øving uansett". Mange forskjellige faktorer man må ta med i beregningene, f. eks en hardtslående trommis osv.

Er kanskje litt forskjell i volum på blues-band og metalband og. ;)

Ikke nødvendigvis. Bluesband kan spille høyt de også. Et desibelnivå som er skadelig for ørene er skadelig uansett om det er blues eller metal som spilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik. Jeg ser i siggen din, Konnis, at du har 5150, Koch, Diezel, VHT, THD, og andre fænsypænsy merker. Skal du ha samme lyden på øvingslokalet, så bør du drasse med deg dine egne forsterkere. Sjekklista til Castor burde være din bibel i innkøp til en ungdomsskole. :)

Ser noen har nevnt Randall RG75, og jeg stiller meg litt bak den. Den står i ørten øvingslokaler her i området, og jeg bruker en på jobb. Nå ble jeg litt usikker på om den er 100% kompatibel med lista til Castor, men den tåler i hvertfall en masse, spiller høyt nok, og er sånn ca. i prisklasse.

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=647776&artno=174821

Lykke til med innkjøpet, her må det nok gjøres en del kompromiss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare melde inn til slutt at det er relativt mye større forskjell på for eksempel cube 20 og 30 enn ti watt. Cube 20 er "gutteromsleke", Cube 30 begynner å bli forsterker.

Sant. Cube 60 som vi har på skolen er faktisk ganske så ok! Det er absolutt noe jeg ville vurdert, Konnis. Vet ikke hvordan prisen er, men kanskje du kan få et bra tilbud på to Cube 80'er? Da tror jeg det begynner å bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilte på øving i ett metallband med en 15W Peavey... fungerte det også. Jeg kom godt gjennom på lydbildet... men jeg fikk mer eller mindre maks utbytte av volumkontrollen da.

Min nåværende 12W rørforsterker spiller definitivt ikke noe lavere.

Er det ikke en slik tommelfinger regel at for å doble lydstyrken, så må watten ganges med 10?

Dvs. at en 100W vil (i teorien) spille ca. dobbelt så høyt som en 10W. En 50W vil spille ca. 3db lavere enn en 100W.

Variasjoner som forskjellige rør, element og alt annet krimskrams ikke tatt i betraktning selvsagt.

Uansett... OT...

Line6 Spider. Morsomme amper, men jeg personlig synes Cube'ne leverer bedre lyd både clean og vreng.

De andre som er foreslått her har jeg ikke prøvd.

All den tid rørforsterkere er uaktuelle, så er det mine 50øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.