Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til ungdomsskole og oss - hva kan man anbefale?


Konnis

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi øver i musikkrommet på en ungdomsskole. Vi har søkt om penger fra FriFond. De skal vi bruke på nye gitarforsterkere til skolen.

Vi spiller metal, så ampen bør duge til det. Altså; det må være bedre enn en ødelagt Marshall-amp med Boss MT-2 og en gammel Peavey keyboardforsterker med Digitech Death Metal. :lol:

Kriterier:

- 112 kombo. Skal kunne fraktes rundt uten problem.

- Spille høyt nok for oss.

- Transistor (tenker rør kan bli mye styr med tanke på små 8. klassinger som hopper rundt. Blir også dyrere dersom vi skal ha kurrant metallyd til 4500kr også. For å ikke snakke om allsidighet. :D)

- Takle alt av musikksjangre nogenlunde greit

Det peker mest i retning Line 6 Spider IV. Hvorfor? Den er billig, spiller sannsynligvis høyt nok (75W), grei metallyd, alt av andre lyder, innebygde effekter, sikkert robust osv. Tenker den passer perfekt for en skole som kanskje først skal ha en forestilling med bluesmusikk, så et hardt metallband.

Vi får forhåpentligvis 9000kr, pengene skal da hovedsaklig brukes på 2 nye forsterkere. Line 6 Spider IV 75W med fotbryter kommer vel på rundt 4400kr hver.

Noen som har noen innvendinger eller bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eg skaffa meg nylig ein Peavey vypyr, billigare enn Spideren, men mykje betre. Den har ein haug med kule presets. Lyden er "rør-aktig". No som eg har den her ville eg ikkje tatt spideren om nokon hadde kasta den etter meg.

Peavey påstår den er verdens mest avanserte modeleringsforsterkar, men eg synst og at den er ganske brukarvennleg. Med Sanpera pedalen er den heilt konge.

Eg ville ikkje ha gått for meir enn 30 watt, for eg kan ikkje kjøre volumet på meir enn 5 prosent på min 30 watt.

Eg betalte vel 2500 for min. Dei har og ei 60-watts rørutgave til 5 k.

Endret av Eddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 rørwatt spiller ikke høyt nok. Ikke 60 transistorwatt heller. Derfor vi vil ha 75W.

:lol: så du mener du kan høre forskjell på 60 og 75 watt? Man skal høre mye osv.. Jeg skjønner at dere vil ha en forsterker som spiller høyt altså, men hvorvidt den er ratet til 50 eller 75w sier ubegripelig lite om akkurat det. En 50w combo kan godt spille betydelig høyere enn en 75w combo når alt kommer til alt. Watt er ikke en rating på hvor høyt noe spiller.

For å si det helt kort så er forskjell i effekt (watt) ikke særlig merkbar med mindre vi snakker om en dobling av effekten på en amp med ellers samme specs på effekt-trinnet og høyttaler. Altså vil du merke forskjell på 25 og 50 watt i noen grad i alle fall. Effekt er ingen lineær skala slik mange ser ut til å tro, og en forsterker leverer en mye lavere effekt enn man skulle tro for å oppnå nesten maksimalt volum. For å si det litt forenklet er det slik at hver gang du øker volumet såpass at du tydelig merker at volumet øker, pøser effektforsterkeren ut dobbelt så mye effekt i høyttaleren. Dermed bli forskjellen på HØYT, og litt høyere kjempestor i effekt (fra f.eks 50 til 100watt) men forskjellen på middels volum og litt høyere (f.eks fra 2 til 4 watt) er relativt liten.

Det som i stor grad avgjør hvor høyt en forsterker spiller er hvor følsom høyttaleren er og hvor bra forsterkeren egentlig er. en watt er ikke en watt, og man kan oppgi den samme forsterkeren til å være på alt fra 25 til 75w uten å direkte lyve. Spørsmålet er bare under hvilke forutsetninger målingen er gjort (noe de fleste ikke oppgir)

Jeg har hatt transistorforsterkere på "bare" 60 watt jeg kunne brukt som sveise-apparat om jeg ville, du kan jo prøve det samme med et sånn "klokkeradio-stereoanlegg" fra Elkjøp som er oppgitt til samme effekt og se hva resultatet blir.

Angående valg av amp ville jeg satset på Vox Valvetronix VT 50 eller VT 100 - eventuelt den nyeste +serien VT80 & VT 120 som helt sikkert også er greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har peiling å tilsi på hvor høyt en forsterker spiller, egentlig? Vil du påstå at dersom ampteknikeren til EVH står i rommet begynner forsterkeren plutselig å dundre ut saftigere watt?

Kanskje på tide å roe ned på tjallen og ignorere placebo hvis man tenker det er tilfellet... Sist jeg sjekket spilte en forsterker like høyt enten det var en uvitende eller en belest bedreviter som spilte på den.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Tror det er på tide å roe ned litt her. Skal man ha forsterkere til en ungdomsskole, tror jeg man bør prioritere litt annerledes enn "akkurat gromlyden".

En liten prioriteringsliste:

- Solid

- Enkelt å bruke, gjerne slik at man ikke kan "koble og mekke" med kabinetter og topper. Mye utstyr er ødelagt av eksperter som bruker signalkabel mellom topp og kasse. Comboforsterkere UTEN plugg mellom forsterker og element er konge. Det er nesten det viktigste av alt. Det tar ikke lang tid før et eller annet "elektronikkgeni" kobler en dynamisk mikrofon på høyttalerutgangen, eller at noen kobler høyttalerutgangen fra en forsterker inn på gitarutgangen på den neste for å få "jævlig fet vreng".

- Kjøpes hos en lokal forhandler som kan foreta service. Ting går fortere i stykker enn man kan si kake, på grunn av de før nevnte eksperter.

- Transistorforsterker. Rør krever for mye stell og blir for mye mikk i denne sammenhengen. Eier man ikke utstyret selv, blir det gjerne behandlet deretter.

- "Watt" er ikke veldig relevant, men jo mer, jo bedre. "Ekspertene" sprenger det råeste utstyret uansett, men spiller forsterkeren grisehøyt, varer den litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Tror det er på tide å roe ned litt her. Skal man ha forsterkere til en ungdomsskole, tror jeg man bør prioritere litt annerledes enn "akkurat gromlyden".

En liten prioriteringsliste:

- Solid

- Enkelt å bruke, gjerne slik at man ikke kan "koble og mekke" med kabinetter og topper. Mye utstyr er ødelagt av eksperter som bruker signalkabel mellom topp og kasse. Comboforsterkere UTEN plugg mellom forsterker og element er konge. Det er nesten det viktigste av alt. Det tar ikke lang tid før et eller annet "elektronikkgeni" kobler en dynamisk mikrofon på høyttalerutgangen, eller at noen kobler høyttalerutgangen fra en forsterker inn på gitarutgangen på den neste for å få "jævlig fet vreng".

- Kjøpes hos en lokal forhandler som kan foreta service. Ting går fortere i stykker enn man kan si kake, på grunn av de før nevnte eksperter.

- Transistorforsterker. Rør krever for mye stell og blir for mye mikk i denne sammenhengen. Eier man ikke utstyret selv, blir det gjerne behandlet deretter.

- "Watt" er ikke veldig relevant, men jo mer, jo bedre. "Ekspertene" sprenger det råeste utstyret uansett, men spiller forsterkeren grisehøyt, varer den litt lenger.

Første som faller meg inn er en SansAmp Trademark 60 (bortsett fra at den lokale forhandleren nok ikke har det, med mindre man bor i Trondheim - er vel tre45 som har dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.