Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ville det vært en ide med vinterens Tubescreamer-løft?


Anbefalte innlegg

Okei, takk for svar! :)

Her skulle jo Loztboy postet en melding. Han har laget denne mod´en. Og så vidt jeg husker skrev han nettopp

at han ikke hører forskjell.

Jeg har kun brukt mine elektronikk-kunnskaper til å tolke skjemaene dithen at dette har null betydning.

Og det står jeg fortsatt inne for dersom ikke neste effekt i kjeden er en effekt med inngangsimpedans lavere enn

50kohm. Som f.eks. Boss CE-1. De fleste andre effekter og forsterkere har inngangsimpedans mellom 400k og 1Mohm.

Og til EBT: ja man kan regne mye her på bl.a. grensefrekvenser osv. men jeg tok ikke det så nøye.

Jeg konsa på om Nemiz i det hele tatt vil høre forskjell. Det er jeg rimelig sikker på han ikke gjør,

samme hvor mye vi regner ut eller tar hensyn til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver bare å beskrive hva som gjør at enkelte kan høre forskjell.. er ikke opptatt av hvem som hører forskjellen og ikke.. ;)

tror ikke det er fruktbart å regne på grensefrekvenser i dette tilfellet, men heller se på transientrespons på negative flanker.

i en emitterfølger som denne drar transistoren opp lasten på positiv flanke. på negativ flanke er det lastmotstanden som drar utgangen ned igjen. lavere lastmotstand gir bedre evne til å levere strøm på negativ flanke. ulempen er økt strømforbruk (og kortere batterilevetid for de som bruker sånne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...i en emitterfølger som denne drar transistoren opp lasten på positiv flanke. på negativ flanke er det lastmotstanden som drar utgangen ned igjen. lavere lastmotstand gir bedre evne til å levere strøm på negativ flanke. ulempen er økt strømforbruk (og kortere batterilevetid for de som bruker sånne).

Og der hoppet min hjerne av i svingen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver bare å beskrive hva som gjør at enkelte kan høre forskjell.. er ikke opptatt av hvem som hører forskjellen og ikke.. ;)

tror ikke det er fruktbart å regne på grensefrekvenser i dette tilfellet, men heller se på transientrespons på negative flanker.

i en emitterfølger som denne drar transistoren opp lasten på positiv flanke. på negativ flanke er det lastmotstanden som drar utgangen ned igjen. lavere lastmotstand gir bedre evne til å levere strøm på negativ flanke. ulempen er økt strømforbruk (og kortere batterilevetid for de som bruker sånne).

Ja, EBT, jeg er ikke ute etter å være best her. Jeg gir meg med eeeeen gang. Fakta er bare at jeg har vært lærer i teorien i femten år. Men det er jo nå fem år siden. Denne tråden er tydeligvis direkte til meg og jeg forstår så godt hva du tenker her. Lå oss ikke bli konkurrenter på forumet her, men la oss heller klappe hodene sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på med å flytte og pakke ut i det siste og har ikke fått lest noe særlig på forumet :*(

Dropp switchen :) man hører ikke noe særlig forskjell, og det blir utrolig trangt hvis du bruker en liten boks.

Takk, Loztboy

Da behøver ikke jeg gjøre forsøket på noe jeg egentlig allerede vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Må bare nevne at jeg kjøpte meg et sett til med TS og MXR Distortion +

Tviler vel litt på at det kommer før jul, men det er håp! ^^

Gasj, digger den siden utrolig mye.. Bestilte fult sett med TS, MXT Distortion+ med alt jeg trenger + to store bokser, og mye andre komponenter til andre prosjekter som tilsammen kom på ca 600kr ink frakt og 19% moms..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det skjer det samme med deg som med meg, da.

Jeg bestilte et Fuzz Face kit og deler til noe jeg planlegger som en "monstervreng" for to og en halv uke siden.

Jeg fuglte med på trackingen av forsendelsen (DHL), den har kommet til Norge, vært gjennom tollen og sendt videre,

men plutselig stod det "Pakken kan ikke leveres". Der har den nå stått i halvannen uke!

Jeg har sendt purring til DHL, men derfra er det foreløpig tyst som i graven.

Det er jo ikke Das Musikding som trøbler her for han sendte pakka to dager etter bestillingen. Det der

DHL som kødder det til her.

Men jeg skulle jo så gjerne hatt noe å lekt meg med i juleferien. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, ser den! Har bare bestilt en del mindre pakker, og de har pleid å komme etter en uke ca uten noe problem med toll.

Men ble større pakke denne gangen, så håper ikke de begynner å kødde det til heller =s

Planen var å bestille grytidlig for å ha noe å leke i julen jeg og.. Men økonomien tillot ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom pakka, som jeg denne gangen måtte betale toll på gitt!

Bestilte nok litt for mye denne gangen.

Jeg bestilte et Fuzz-Face kit for en kollega, men ikke visste jeg at jeg hadde bestilt en til meg selv også.

Så da fåR også jeg for første gang en Fuzz-pedal. Har bare hatt distortion og overdrive i den kategorien.

Fikk også alt det andre, en stooor Alu-boks og masse Pots. Dette er til prosjektet "Monster-vreng" :)

Tenkte meg tre modus fra ca. Clean via, type TS til hot-rodda Rat.

Sorry for skrivefeil iPad sucks :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har noen prøvd å bytte litt på Opampene og se hva som låter best?

Tenkte å prøve ut, siden jeg har mye OpAmps liggende..

Fikk 2stk store skall i posten, og skal begynne på en TS808 tenkte jeg, siden jeg laget TS9 sist.

God service fra Musikding, som vanlig. Fikk til og med sjokolade i pakken denne gangen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade har jeg også fått, god service :)

Jeg har prøvd i alle fall tre fire fem forskjellige op-amps.

Deriblant TL072, LM1458, OPA2134PA og 4558RP i tillegg til orginalen JRC4558D

Det er mange myter ute på nettet om hvilken opamp som låter best i denne kretsen.

Alle konkluderer med at det er kun een opamp som er optimal for tubescreameren.

Med de testene jeg gjorde, og det var utelukkende med ørene, så var det en som faktisk utmerket seg.

Ja! orginalen som maxxon/ibanez brukte, nemlig JRC4558D!!!!!!

Dette er en opamp med like dårlige spekker som 741 eller varianten med to opamps i ett hus LM1458, men jeg hører klart forsjell på disse. Jeg har selv lurt på om jeg lar meg påvirke av hva jeg har lest osv., men har etter lang tid med testing igjen og igjen funnet ut at det er en vesentlig forskjell. Altså en forskjell som jeg merker gang på gang.

Den første TS'en jeg lagde brukte jeg en orginal JRC4558D som jeg fant i en annen gammel stompbox, så jeg lånte denne.

Etterpå kjøpte jeg nye JRC4558D på ebay. Disse er nyproduserte etter gamle spekker fra Japan Radio Company (JRC), og jeg klarer ikke å høre forskjell på disse. Så du kan trygt kjøpe disse hvis du tror på det jeg skriver nå :)

Ellers har jeg jo lest at andre foretrekker andre opamp'er men jeg er av den oppfatning at orginalen låter best i denne kretsen.

Da er det bare opp til andre å avgjøre om jeg er påvirket av omgivelsene, eller om jeg har konkludert med dette selv. Jeg brukte faktisk ganske mange timer på den sammenlikningen. Fram og tilbake, fram og tilbake timevis og dagevis.

Jeg er ikke i tvil JRC4558D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.