Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ville det vært en ide med vinterens Tubescreamer-løft?


Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke en JRC 4558D, jeg har postet en link tidligere i denne post'en fra banzai der det var et tuning set med chips der de mest kjente var med til en billig peng.

Jammen, det kan være samme IC selv om den kommer fra en annen produsent.

4558 står det i krettsen til TS'n på tonepad ihvertfall.. Hvis du ser på partlist :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver dual op-amp vil fungere

Ja, det er helt riktig, MEN.....

De låter faktisk forskjellig i denne kretsen. Jeg har selv testet flere.

Det er JRC4558D som satt i TS-808, og denne har blitt berømt for å være "The Tubescreamer IC".

Denne IC-en ble valgt av Maxxon/Ibanez fordi det var det billigste de kunne få tak i, og den har i utgangspunktet særdeles dårlige spesifikasjoner i forhold til andre operasjonsforsterkere.

Dette diskuteres stadig i div. internettfora verden over. I utgangspunktet er jeg uenig i slikt fjoll om at du må ha eksakt riktig IC, fra riktig fabrikk, med riktig datostempling osv. Det minner meg litt om mye av latterlighetene som eksisterer innen HiFi-miljøet.

Men i dette tilfellet er jeg faktisk helt enig! Av de forskjellige IC-ene jeg testet kom JRC4558D uten tvil best ut.

Jeg kjøpte en ti-pack på Ebay og ga vel rundt 70 spenn totalt hvis jeg ikke husker feil. Dette er mye billigere enn å brestille en IC fra ELFA med frakt og ekspedisjonsgebyr.

Forøvrig står JRC for Japan Radio Company. Kunne skrevet mer om dette, men søk på nettet.

Samme virkning opplevde jeg ikke da jeg gjorde samme forsøk i min Rat og MXR Distortion +. Rat´en bruker vel LM308 og MXR´en 741. Jeg erstattet begge disse med TL071.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, om den låter best vet jeg nå ikke. Det er selvfølgelig preferanser, men jeg liker en litt tregere opamp for en litt feitere tone og litt mindre drive. Jeg kjøpte 20 opamps til 20 kt, så det er alltids gode deals å hente :)

Regner med at det er innlegget mitt du sikter til, men jeg vet ikke hvem av opamp-ene jeg nevner som du sikter til, men JRC4558D er jo en treg opamp med dårlig forsterking til opamp å være.

Og med en råforsterking på ca. 10000 synes jeg det er rart at du kan høre forskjell i gain (drive) så lenge det faktisk er den (R1/R2)+1 regelen som gjelder for en opamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått testa...og det ble lyd...

Men jeg må holde en finger på den ene foten til den grønne saken(kondensator?) og tonepotmeteret knitrer fælt når det skrus ned og når jeg skrur det på maks så forsvinner lyden. Funker altså bare på midten.

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må holde en finger på den ene foten til den grønne saken(kondensator?)

den grønne saken er en polyester-kondensator av typen Xicon Mylar, populært kalt en "greenie".

beskrivelsen din høres ut som kaldlodding, men på bildet ser det kanskje ut som at printbanen er løftet. prøv å "reflowe" loddingene: varm opp loddepunktet og ha på yrlite loddetinn, nok til at det flyter fint.

hvis printbanen er løftet må du avisolere et stykke av den grønne, malte printbanen lenger inne og strekke en leder bort dit.

tonepotmeteret knitrer fælt når det skrus ned og når jeg skrur det på maks så forsvinner lyden. Funker altså bare på midten.

ledningene som går til komponentene utenfor kortet ser skrale ut. prøv å lodde av tonepot fra printkortet og mål motstand mellom de tre lederene. hvis det ikke måler riktig må du lodde av i pot-enden også, og gjøre det hele på ny.

du kan godt avisolere ledningene litt kortere og ha på litt loddetinn ("fortinne") før du stapper dem nedi printet, så de ikke skiller seg i alle retninger som en dokost. du kan også være mer gnien på loddetinnet.

alt dette her blir mye enklere hvis du har et tinnsug for å ta bort alt tinnet fra forrige gang. de koster fra 10kr og oppover, og fås på ebay, clas, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinnsuger har de hos Musikding tiil under 10kr tror jeg.. Siden du allerede skal bestille noe mer, så kan du jo ta det i samme slengen. Greit å ha. På clas kosta det 70kr for tinnsuger, hvis jeg ikke husker feil.. :P

Kan og bestille et par ekstra LED. Ble litt "kulere" med andre typer LED enn rødt, som er standard. Koster jo ca 1kr for et LED hos musikding.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig.

To tusen takk EBT.

Det var dårlig forbindelse mellom tonepotmeteret og printkortet. Og den grønne saken aner jeg ikke hva som feilet, men jeg tror du har rett i at printbanen er løftet.

Jeg lodda den tre-fire ganger så fjerna jeg en del av tinnet i området rundt så gikk det. Er litt skjørt, men den funka. Burde nok kjøpt den store boksen siden det ble jævlig trangt inni den lille, for å si det mildt.

Da blir det Phaser neste. Og kanskje en Tremolo etterhvert.

Skulle gjerne hatt et delay-kit, men finner ikke noe på musikding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig.

To tusen takk EBT.

Det var dårlig forbindelse mellom tonepotmeteret og printkortet. Og den grønne saken aner jeg ikke hva som feilet, men jeg tror du har rett i at printbanen er løftet.

Jeg lodda den tre-fire ganger så fjerna jeg en del av tinnet i området rundt så gikk det. Er litt skjørt, men den funka. Burde nok kjøpt den store boksen siden det ble jævlig trangt inni den lille, for å si det mildt.

Da blir det Phaser neste. Og kanskje en Tremolo etterhvert.

Skulle gjerne hatt et delay-kit, men finner ikke noe på musikding.

Gratulerer da :)

Da ser du at det lønner seg å spørre.

Phaseren er i utgangspunktet noe vanskeligere enn tubescreameren, ikke annet enn at det er flere komponenter, så hvis du fortsatt

er litt utrygg på dette med lodding osv. vil vel jeg anbefale et vreng-prosjekt til. Veldig synd at musikding ikke har noe kit for en

RAT-klone. Det er en vrengpedal jeg synes låter j**ig bra.

Delay kits tror jeg ikke jeg har sett noe sted, fordi disse pedalene er svært avansert (digital) med dyre komponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.