Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ville det vært en ide med vinterens Tubescreamer-løft?


Anbefalte innlegg

interessant!

Står RC4558P i den nå. Noe vits for meg å bytte den mot en JRC4558D, tror du? Er det verdt bryet å bestille et par Opamps ekstra for å sette de inn i screameren?

Er egentlig ganske fornøyd med TS klonen. Det å bytte OpAmps er bare en ren nysgjerrighet =p

hehe, lett å bli påvirket av det man leser.. blir fort litt paranoid, ihvertfall jeg!

Jeg har faktisk en 741 i MXR Distortion + som jeg bygget idag.

er det noe poeng i å bytte den ut mot noe annet, bare for å få vrengnivået en smule opp?

Har LF412, TL061CP, op177, opa27gp og et par andre opamper.. Brukte ikke socket på Opampen i Dist+, merket nå at det er litt dumt.. Ellers kunne jeg testet ut selv.. =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo 741 som sitter i MXR Distortion + orginalt.

Jeg har prøvd forskjellige opamp-er i flere forskjellige vrengpedaler. Jeg bygget i fjor både distortion + og en Rat i tillegg til et par tubescreamere. Jeg fikk ikke den samme opplevelsen med de andre pedalene, dvs. i både MXR'en og Rat'en var det hipp som happ hva jeg satte inn, så i begge disse pedalene bruker jeg nå TL071.

Det er bare tubescreameren jeg fikk opplevelsen av at opamp-en hadde noe å si for lyden.

RC4558P og JRC4558D er i utgangspunktet samme IC'en, bare produsert på forskjellige fabrikker, så jeg vil ikke være veldig bastant å si at JRC4558D er veldig mye bedre enn den andre. Men jeg mener nå selv at jeg hørte en forskjell.

Men det kan som sagt hende at jeg er blitt offer for "HiFi-syndromet", altså at man tror at det ene er bedre, og da er det faktisk det for meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan som sagt hende at jeg er blitt offer for "HiFi-syndromet", altså at man tror at det ene er bedre, og da er det faktisk det for meg. ;)

Lukter vi en blindtest. Samme pedal, samme gitar, samme riff, samme forsterker, samme opptakssituasjon - fire forskjellige opamper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner! =)

Btw.. Har nå bygget meg en Distortion + klone også.

Tror den låter som den skal, ganske digg og hard "klassisk" lyd på den.

MEN.. Merker at Drive/vreng-potten har en meget svak vreng, nesten uten forskjell fra 0-8 ca også går den til full guffe/vreng fra 8-10.

WHY?! Har brukt 500k pot som det står i skjema, men den er fortsatt veldig "feil"..

Kan det tyde på at jeg har kjøpt feil potensiometer? At jeg kanskje har et logaritmisk istedenfor Rev Log (skal være rev log) ?

Eller kan det tyde på at den er defekt..? noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner! =)

Btw.. Har nå bygget meg en Distortion + klone også.

Tror den låter som den skal, ganske digg og hard "klassisk" lyd på den.

MEN.. Merker at Drive/vreng-potten har en meget svak vreng, nesten uten forskjell fra 0-8 ca også går den til full guffe/vreng fra 8-10.

WHY?! Har brukt 500k pot som det står i skjema, men den er fortsatt veldig "feil"..

Kan det tyde på at jeg har kjøpt feil potensiometer? At jeg kanskje har et logaritmisk istedenfor Rev Log (skal være rev log) ?

Eller kan det tyde på at den er defekt..? noe annet?

Kan høres ut som du har kjøpt et feil potensiometer ja.. Les under på det og dobbeltsjekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte visst rett, men de sendte meg en vanlig 500k potmeter fordi de var tom for øyeblikket, så fikk jeg ettersendt en Rev Log i posten idag. Det stod faktisk i brevet som fulgte med i pakken =p

Dvs.. Denne gangen fikk jeg et ekstra 500k. De sendte meg feil Das PCB uten deler , og jeg skal få ettersendt den "rette" versjonen med deler. Men jeg fikk rettet opp den feilen og bygget pedalen fra egne komponenter som jeg hadde hjemme.

Fikk også en pakke med deler idag.. Så jeg lurer litt på om det er de som manglet fra den pakken som ble ettersendt.. Og om jeg faktisk får flere deler i posten snart..

Dvs at denne gangen så fikk jeg dobbelt så mye ting enn jeg bestilte bare fordi de hadde sendt meg en feil PCB som innebar at man måtte snu ene dioden ca.. =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra service hos denne Klaus Brunner, ja.

Jeg har samme virkning på min dist. pot, men jeg brukte også 500k lin i mangel på rev log.

I praksis er det jo ikke noe problem, så lenge du vet om det.

Men betyr det at Musikding har 500k rev log pot-er? Mente jeg så etter det men ikke fant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes.. Problem løst etter at jeg satte inn en Rev Log 500k pot.

Neste som står på tur er å modde MXR'en litt for mer og en smule mer "smooth" vreng.

Hvis jeg sitter igjen med flere MXR Dist+ sett, så kan det være jeg selger det som er til overs til fornuftig pris.. Kan si fra etterhvert hvis noen vil ha et helt komplett og meget enkelt byggesett eller eventuelt en ferdiglodda pedal :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant veldig enkle mods som skal forbedre lyden og bla. gi mer gain.. Og endring i gainstrukturen.

http://www.diystompboxes.com/pedals/mods.html

Tenkte jeg skulle begynne så enkelt som å sette opp ekstra dioder så det blir 2stk dioder i parallell i hver diodekobling.

Sjekke det ut, så prøvd å bytte ut en kondis og motstander.

Skjønte ikke helt.. Etter å ha bygget deg OG studert litt videoer, så ville jeg sagt at Dist+ er mer en overdrive/booster enn Distortion..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, dette lover ikke så godt.

Det følger vel med koblingskjema eller noe?

Har ikke loddet noe særlig mere avansert enn pickups og volum/tone kontroller, og har noen ganger hatt bruk for skjema på dette.

Kan kanskje være litt mye dette da?

Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.