Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ville det vært en ide med vinterens Tubescreamer-løft?


Anbefalte innlegg

ahhh. snart har jeg vel alle musikding kitsa :):(

Når det gjelder compressoren hva er forskjellen mellom dyna og rossen? og er det noe poeng å gjøre trimpotten "ekstern" er den for attack eller input gain?

Trenger vel egentlig ikke en kompressor til når jeg har en Keeley C4 og en EHX Soul Preacher.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da skal jeg og Oleb starte å se litt på Screamer'n og trenger litt tips.

Hvor er det lurest å begynne?

Kan vi bruke bildet av kretskortet og komponentenes plassering der,

for vi skjønner ingenting av koblingsskjemaet på musikding-siden.

Alle tips og råd tas i mot "With arms wide open" som en stor mann sa.

.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Du må velge om du vil ha TS808 eller TS9.

Så:

1. Begynn å f.eks lodde på alle motstanderene, og så alle kondiser osv osv. Gjør ting stegvis.

Men greieste er å lodde ferdig alt på kortet før man starter på kablene.

2. Husk å sette transistorene, noe av kondensatorene, diodene og LED og IC'en rett vei.

Vær rask og effektiv, men nøyaktig. Og prøv å unngå for mye kabelstyr. Gjør ting systematisk og oversiktlig.

det vil også føre til at det blir lettere å feilsøke pedalen hvis noe går galt.

Ja, du kan bruke bildet til å se sånn ca hvor ting skal stå. I tillegg må du bruke komponentlisten, lese av verdiene på f.eks R1 osv og sette de på riktig plass.

Nesten som lego det der, men for mye feil kan ødelegge kortet ditt. Ikke ha så forbanna mye loddetinn enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahhh. snart har jeg vel alle musikding kitsa :):(

Når det gjelder compressoren hva er forskjellen mellom dyna og rossen? og er det noe poeng å gjøre trimpotten "ekstern" er den for attack eller input gain?

Trenger vel egentlig ikke en kompressor til når jeg har en Keeley C4 og en EHX Soul Preacher.

Tror ikke det er så veldig stor forskjell. Er langt i fra ekspert på dette området, men det er litt forskjell på resistorene, også er det jumper på dyna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så veldig stor forskjell. Er langt i fra ekspert på dette området, men det er litt forskjell på resistorene, også er det jumper på dyna.

Jeg tenkte ikke på forskjellen i forhold til komponenter, men forskjellen på en dynacomp og ross comp lydmessig. er også litt nyskjerrig på hva det interne trimpoten gjør, hvis denne regulerer input gain eller attack vil jeg ha den som en ekstern-pot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du linket til nå er en transistor. Og det er absolutt mulig at du har koblet den feil vei.

Kondendatorene må også kobles rett vei ift poler. Det gjelder kun de runde som det står +/- på, ikke MKT :)

Pedalen burde virke selv om du koblet en feil motstander . Ikke optimalt, men du skulle fått noe lyd.

Som nevnt lenger oppe.. Transistorer, ICer, kondensatorer og dioder må være koblet riktig vei.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du linket til nå er en transistor. Og det er absolutt mulig at du har koblet den feil vei.

Kondendatorene må også kobles rett vei ift poler. Det gjelder kun de runde som det står +/- på, ikke MKT :)

Pedalen burde virke selv om du koblet en motstander feil vei. Ikke optimalt, men du skulle fått noe lyd.

Som nevnt lenger oppe.. Transistorer, ICer, kondensatorer og dioder må være koblet riktig vei.

Takk! Var en transistor som var feil vei :) Men funker enda ikke :P Tror jeg ødla den ene transistoren.. Pressa den for hardt i så den ble bøyd, ser den ene "pinnen" nesten er ute...

Alt det andre burde vere greit :P Har gjort det etter bruksanvisniga og sett på bilde av den. Men var litt forskjell på motstanderene på bildet og de jeg hadde, men tror jeg fikk de på rett plass :)

Men ble ikke akkurat sjokka over at den ikke funka, siden detter er mitt første prosjekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Du må velge om du vil ha TS808 eller TS9.

Hmmm.... Men hva er forskjellen lydmessig? Noen som har forsøkt begge?

Etter hva jeg skjønner er det vel uansett bare et par motstander (R15 og R16) på kortet som får endret verdi, så en enkel topols switch burde vel faktisk være mulig å sette inn for å skifte mellom TS808-motstandene eller TS9-motstandene? Da kan man vel få både TS808 og TS9 i samme boks? ;)

Et helt annet spørsmål: Når dere bestiller fra Musikding, får dere da trukket fra tysk moms (mva)?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Men hva er forskjellen lydmessig? Noen som har forsøkt begge?

Etter hva jeg skjønner er det vel uansett bare et par motstander (R15 og R16) på kortet som får endret verdi, så en enkel topols switch burde vel faktisk være mulig å sette inn for å skifte mellom TS808-motstandene eller TS9-motstandene? Da kan man vel få både TS808 og TS9 i samme boks? ;)

Et helt annet spørsmål: Når dere bestiller fra Musikding, får dere da trukket fra tysk moms (mva)?

Lest tidligere i tråden at det ikke er noen forskjell på lyden.

Jeg fikk ikke trukket moms når jeg bestilte... Men send en e-mail å sjekk? Det jeg bestile kom på 350 (inkludert tysk mva).

Trengte ikke betale toll :) Sikkert på grunn av at det ikke står noe om pris på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest tidligere i tråden at det ikke er noen forskjell på lyden.

Jeg fikk ikke trukket moms når jeg bestilte... Men send en e-mail å sjekk? Det jeg bestile kom på 350 (inkludert tysk mva).

Trengte ikke betale toll :) Sikkert på grunn av at det ikke står noe om pris på pakken.

Høres merkelig ut at det ikke er noen forskjell på lyden... Motstandsverdiene er jo forskjellige.

Du hadde flaks. Dersom vareverdi ikke står på pakken, så er sjansen ganske stor for at de åpner og sjekker, og da hadde 350 fort blitt 540 kroner.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut at det ikke er noen forskjell på lyden... Motstandsverdiene er jo forskjellige.

Du hadde flaks. Dersom vareverdi ikke står på pakken, så er sjansen ganske stor for at de åpner og sjekker, og da hadde 350 fort blitt 540 kroner.

Har som sagt bare lest tidligere at det ikke er noe forskjell på lyden.

Side 15 i denne tråden Les litt på denne siden så får du svar på spørsmålet :)

Kan godt hende det bare var flaks ja! Orderen lå i en plastlomme på pakken, men de hadde ikke opna den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.