Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ville det vært en ide med vinterens Tubescreamer-løft?


Anbefalte innlegg

Den der kompressoren der ble jeg litt småhypp på.

Er det mulig å få stappa disse kompressorkomponentene i en boks som har samme dimensjon som en Boss-boks?

Og hvis noen kunne vært så snille å gitt meg en liste (med URL) til absolutt ALT jeg trenger for å få et komplett produkt, så hadde jeg blitt veldig glad! :-) (Jeg har loddebolt og loddetinn dog :P)

Hvis alt skulle hypotetisk sett gå etter planen, vil jeg få en lyd alle dette :

?

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle bestille meg en Fuzz Face fra musikding.

Men jeg er ikke helt sikker på følgende:

De har to kit:

The Face Germanium - Fuzz kit og The Face Silicon - Fuzz kit

De er ganske like og det er kun transistorene som skiller de bortsett fra en resistor som har forskjellig verdi.

Germanium versjonen har positiv jord og silicon versjonen har negativ jord

så det jeg lurer på er:

1. kan jeg bygge silicon versjonen og bytte transistorene til germanium hvis jeg vil (også bytte resistoren som har forskjellig verdi)

2. Kan jeg bygge germanium versjonen og koble dc pluggen anderledes så den kan forsynes med vanlig senternegativ plugg?

3. Burde jeg ha laget en egen tråd for dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det kan du, men du må snu de polariserte komponentene.

2. Du må nok gjøre mer enn å bare koble om strømpluggen. Hvis du får til å etse print kan du lage en boost-konverter som gjør +9V til -9V, og ha denne på et eget lite printkort mellom DC-pluggen og fuzzkortet. Du trenger en MAX1044 eller ICL7660S og en kondis. http://www.geofex.com/circuits/+9_to_-9.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Da får jeg vel bestille begge så år jeg testet lyden av silicon opp mot germanium.

Det skal vel ikke være noe problem å bruke en vanlig strømforsyning så lenge jeg brukere en kabel som snur polariteten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det vil bli et problem. Med en vanlig strømforsyning, en FF-Si og en FF-Ge, og en kabel som snur polariteten til FF-Ge vil du kortslutte strømforsyningen mellom + og jord gjennom patchekabelen som går mellom effektene. :blink:

Du trenger to vanlige strømforsyninger, hvor den ene har en kabel som snur polariteten. Eller en forsyning med to isolerte utganger. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) jeg får være forsiktig med det da.

T-rex FT Chamelion har isolerte utganger (i alle fall delt opp i tre isolerte "soner")så det burde vel gå greit.

Jeg skal nok teste de med batteri før jeg bestemmer meg om de skal på brettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde germaniumversjonen av Fuzz Face i vinter.

Min tanke var da å teste den med silisium PNP transistorer f.eks. BC556 el.

Da skulle det etter mitt skjønn ikke være nødvendig å endre noe annet.

Men den låt så morsomt med germanium at jeg faktisk ikke har giddet på prøve det ennå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er naturligvis å bruke PNP Si sånn som Hank skriver :) Hvis du setter transistorene i sokkel kan du bytte mellom PNP Ge og PNP Si "i fart" for å høre etter forskjeller.

Du trenger ikke bestille NOS Ge-transistorer fra ebay når det følger med to ferdig matchede NOS Ge-transistorer i Ge-kitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg må få det med teskjeer :) men det er altså ikke mulig å sette inn germanium transistorene i silicon versjonen?

slik at jeg kan forsyne boksen med standard power?

og er det noe grunn til at de har laget Ge-versjonen men positiv jord?

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å bli forvirret her. Man har polaritet på DC-pluggen, polaritet på jord, og polaritet på transistorene. Tingene henger delvis sammen med hverandre, men ikke helt.

Den faglige grunnen til å velge en bestemt polaritet på DC-pluggen er å benytte seg av den innebygde strømbryteren i DC-pluggen til å slå av batteriet i pedalen. Dermed sparer man batteri hvis DC-pluggen er koblet i.

Grunnen til å velge en bestemt polaritet på jord er for å kunne slå av effekten ved å koble ut jacken fra inngangen. Dette er også et tiltak for å spare batterier.

Så er det polariteten på transistorene, om de er NPN eller PNP. Germaniumtransistorer flest er PNP, siden det var hva som var enklest og billigst å lage på 60-tallet da man fortsatt brukte Ge-transistorer. PNP-transistorer trives best med en negativ spenningskilde, og dette i kombinasjon med behovet for å slå av/på effekten ved å koble ut jacken er grunnen til at mange Ge-versjoner bruker positiv jord.

Når det er sagt fins det Ge-NPN-transistorer som virker som vanlige Si-NPN-transistorer (men ikke i kit fra Klaus), du kan kjøre Ge-PNP "baklengs" sånn som i en Fuzz Factory (med økt fare for oscillasjoner og hodepine), eller du kan bruke MAX1044/ICL7660S for å lage -9V fra +9V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der kompressoren der ble jeg litt småhypp på.

Er det mulig å få stappa disse kompressorkomponentene i en boks som har samme dimensjon som en Boss-boks?

Og hvis noen kunne vært så snille å gitt meg en liste (med URL) til absolutt ALT jeg trenger for å få et komplett produkt, så hadde jeg blitt veldig glad! :-) (Jeg har loddebolt og loddetinn dog :P)

Hvis alt skulle hypotetisk sett gå etter planen, vil jeg få en lyd alle dette :

?

Tror du får plass i en boss-boks, men er ikke sikker... Boksen som jeg kjøpte er på 122x67x36mm.

Her er linken til deler: Deler

Her er linken til kit: Compressor Ross

Tror det enkleste er å kjøpe kit, du kan jo kjøpe uten boks :)

Edit: PCB kortet er på 48x48mm ;)

Endret av Trazzer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får plass i en boss-boks, men er ikke sikker... Boksen som jeg kjøpte er på 122x67x36mm.

Her er linken til deler: Deler

Her er linken til kit: Compressor Ross

Tror det enkleste er å kjøpe kit, du kan jo kjøpe uten boks :)

Tusen takk! Det blir definitivt kit om jeg skal gjennomføre dette ja! Spørsmål : Hvis jeg skriver ut denne i A4 : http://diy.musikding.de/images/stories/dyna/compschalt.pdf, Vil denne vise meg 1:1 størrelse av printkortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.