Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ville det vært en ide med vinterens Tubescreamer-løft?


Anbefalte innlegg

Jeg kan sikkert hive sammen et RAT-kit om det er interesse for det. Blir perf-board da, ikke printkort

Tonepad har kretskort til RAT'en. Koster litt under 100-lappen, og blir sendt fra El Salvadore eller noe.

Ellers har jeg lurt på å skjerpe opp printproduksjonsutstyret vi har på jobben, for jeg har lyst til å leke videre med både modda tubescreamere og RATs.

Det eneste jeg ikke liker er tanken på all hullborringen for andre folk, for det er kjedelig :(

Jeg tror nemlig ferdige print er best å jobbe med for nybegynnere.

Tonepad har jo også delelister som man nærmest kan sende rett til DasMusikding. Så det skal egentlig ikke være så vanskelig.

Men det er jo lettest da, å bestille et kit, hvor alt følger med, fra ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde IC'ene tok seg av den avanserte jobben jeg.. HAr sett på et par delaykretts, og der var det mye standard, bare flere og større ICer :)

Ja, de har også jeg sett, men forstår jeg deg rett er dette tegninger som er bygget opp rundt databladet til spesifikke delay-IC'er.

Og da blir jeg skeptisk til lydkvaliteten du får i forhold til en kommersiell delay-pedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt interessert i RAT'en som jeg har lagt merke til at dere snakker en del om. Selv har jeg aldri hørt om den før.

Om det er ProCo RAT som jeg fant på youtuben så hørtes den veldig bra ut.

Hva vil du i såfall ta for et slikt kit og er alt som trengs med?

I og med at jeg er såpass nabbis så er jeg rimelig avhengig av god dokumentasjon. Kretsskjema blir litt vanskelig, men enkle bilder funker bra.

Forresten. Jeg har lyst til å lage sånn pleksidiodelys på undersiden av screameren. Er det bare å feste den ekstra dioden i serie med den som er der fra før?

Og er det noen som vet hvor jeg kan få tak i sånn plast/pleksi?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde tatt 800.- pr kit, inkl en grundig instruks for RAT, så det hadde nok blitt billigere å bestille en annen plass.

"Plexi-lys" lages ved først å file ned sporet i lokket som går inn i boksen. Dette tar lang tid, og vær nøye! Så må man legge lokket på en plexiplate og finne størrelsen man trenger å kappe. Plexi tar lang tid å kappe, da det er laget for å motstå mye rart. Støvete blir det også.

Så legger du lokket på plexiplaten og borer hull til skruene mens lokket enda ligger på platen. Dette for å hindre at man gjør feil her. Når det er gjort, skur du en mutter (eller på annet vis fester platen til lokket) på hver skrue og begynner å pusse ned plexiplaten til den passer lokket. Når da plexiplaten passer lokket, borer du hull i platen som er samme diameter som LED-lyset. Plassèr LED i platen slik at midten av LEDen (der lyset kommer ut) lyser inn i plexiplaten. SÅ er det bare å lime den fast, og lodde den. Enten til switchen slik at den lyser når pedalen er aktiv, eller på annet vis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte læreren om jeg kunne få en 4558 IC og et par transistorer til TS'n fra TOnepad.

Han ga meg en LF412 IC istedenfor, som han mente har mye, mye bedre spesifikasjoner. Så.. tenkte jeg skulle prøve meg på den fra scratch for å sammeligne Vs den fra Musikding når jeg er ferdig. Blir et fint juleprosjekt det der! :)

Har nå det meste av komponenter tror jeg..

Men sånn til info.. Disse IC'ene koster rundt 0.25 euro på musikding. Transistorene koster latterlige 0.1 euro.. osvosv :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig.

To tusen takk EBT.

Det var dårlig forbindelse mellom tonepotmeteret og printkortet. Og den grønne saken aner jeg ikke hva som feilet, men jeg tror du har rett i at printbanen er løftet.

Jeg lodda den tre-fire ganger så fjerna jeg en del av tinnet i området rundt så gikk det. Er litt skjørt, men den funka. Burde nok kjøpt den store boksen siden det ble jævlig trangt inni den lille, for å si det mildt.

Da blir det Phaser neste. Og kanskje en Tremolo etterhvert.

Skulle gjerne hatt et delay-kit, men finner ikke noe på musikding.

Denne har jeg selv, og jeg kan gå god for den :)

http://www.godlyd.no/default.asp?page=34&product=819&p819_v=1

Så har man jo denne, men merk deg dette: "This kit is extremely difficult and is not recommended for beginners."

http://www.godlyd.no/default.asp?page=34&product=4720&p4720_v=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt noen som har lyst til å gi meg tegning på en bryter der det går ann å svitsje mellom forskjellige dioder.

Pos1. vanlig asymmetrisk

Pos2. vanlig symmetrisk

Post3. symmetrisk med LED.

Har mast litt på dette før, men ingen svar! Takk på forhånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt noen som har lyst til å gi meg tegning på en bryter der det går ann å svitsje mellom forskjellige dioder.

Pos1. vanlig asymmetrisk

Pos2. vanlig symmetrisk

Post3. symmetrisk med LED.

Har mast litt på dette før, men ingen svar! Takk på forhånd..

Jeg har en annen variant enn den EBT kommer med, som også vil funke.

Den ser du på vedlagte skjema og funker slik:

LED'ene er koplet inn i kretsen hele tiden fordi disse ikke åpner og klipper før de når ca. 1,5V.

De symmetriske diodene åpner ved ca, 0,5V begge veier, og asym. åpner ved ca. 0,5V dene ene veien og ca. 1V den andre.

Derfor vil ikke LED'ene få innvirkning når en av de andre klippekretsene er koplet inn.

Da kan du bruke en SPDT-switch av type On-off-On altså tre posisjoner.

I midtposisjon er ingen av den vanlige diodene koplet inn og da virker LED-ene som klippekrets.

Legg også merke til den lille mod'en jeg har gjort nede til høyre på skjemaet.

Jeg har satt en motstand på 220ohm mellom C5 og jord. Dette synes jeg gjør TS'en hakket kvassere i lyden.

Men dette kan vi jo komme tilbake med seinere.

post-7643-011489500 1289743457_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en annen variant enn den EBT kommer med, som også vil funke.

Den ser du på vedlagte skjema og funker slik:

LED'ene er koplet inn i kretsen hele tiden fordi disse ikke åpner og klipper før de når ca. 1,5V.

De symmetriske diodene åpner ved ca, 0,5V begge veier, og asym. åpner ved ca. 0,5V dene ene veien og ca. 1V den andre.

Derfor vil ikke LED'ene få innvirkning når en av de andre klippekretsene er koplet inn.

Da kan du bruke en SPDT-switch av type On-off-On altså tre posisjoner.

I midtposisjon er ingen av den vanlige diodene koplet inn og da virker LED-ene som klippekrets.

Legg også merke til den lille mod'en jeg har gjort nede til høyre på skjemaet.

Jeg har satt en motstand på 220ohm mellom C5 og jord. Dette synes jeg gjør TS'en hakket kvassere i lyden.

Men dette kan vi jo komme tilbake med seinere.

Takk!

du er søt wub.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.