Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ville det vært en ide med vinterens Tubescreamer-løft?


Anbefalte innlegg

Da er min screamer-pakke ankommet! Lå i postkassa i går morges :)

Dette høres sikkert helt tett ut å spørre om, men det er ikke noe problem å lodde alt sammen før det settes inn i boksen? For alt jeg vet skal det sikkert gjøres slik, men har aldri vært borti noe sånt før :P

Tror lureste er å lodde den før du setter den inn ;)

Litt mer plass å jobbe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GreenMan har du fått det til?

Har bytta den kondisen som var satt feil vei og nå måler IC´en OK. Det jeg nå har funnet ut er at jeg også har klart å herpe C12. Noen som har en 47nF kondis på lager (tviler på at det er noen god idé å hive på en 0,47nF), eller veit om noen som selger slikt over disk i Follo-området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke en TS, men trenger en ABY-boks. Tror dere denne vil fungere greit uten for mye brum og støy?

http://www.musikding.de/product_info.php/info/p1105_A-B-Y-Switch.html

Jeg har i alle fall god erfaring med de andre kitene jeg har kjøpt fra musikding, den koster jo nesten ingenting så det er verdt å prøve.

Husk i så fall å avlegge rapport :)

Da er min screamer-pakke ankommet! Lå i postkassa i går morges :)

Dette høres sikkert helt tett ut å spørre om, men det er ikke noe problem å lodde alt sammen før det settes inn i boksen? For alt jeg vet skal det sikkert gjøres slik, men har aldri vært borti noe sånt før :P

Jeg liker å sette på plass alle potmetere, bypass switch og DC-plugg i boksen før jeg lodder, jackene, eventuelt miniswitcher og selvfølgelig PCB lodder jeg utenfor.

Men det er vel smak og behag, jeg gjør det slik for å lettere se hvor lange ledningene trenger å være.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Screamer kitet for en stund siden og har sett på det flere ganger..... Konklusjon: Dette har jeg hverken tid eller ork til å bryte meg på. Jeg har absolutt null peiling når det kommer til "små-elektronikk" og kan ikke å lese koblingsskjema (bortsett fra det som fulgte med ekstralysene jeg kjøpte på Biltema en gang... :lol: )

Så hvis noen av dere har tid og lyst til å sette sammen denne for meg, gi meg beskjed! Jeg betaler selvfølgelig litt for jobben + porto fram og tilbake, naturligvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å lodde min boks idag. Ble ferdig med alle komponentene, men har kabler og det yttre igjen. Gøy å få lov til å styre på med dette i skoletiden som en del av faget.. :D

Tips:

Bruk dette bildet til å se sånn ca hvor ting skal være plassert:

1618_1.jpg

På selve (grønne) krettskortet står det markert tall og bokstaver der komponentene skal plasseres. F.eks R5 som betyr motstander nr5 (resistor)

Så leser du av her:

http://diy.musikding.de/images/stories/screamer/screambomen.pdf

Der står det oversikt over hvilke verdier på motsandere du skal ha hvor. Og de andre komponentene. Puslespill dette!

Anbefaler også å ha en liten loddebolt med ikke altfor mye effekt og tynt loddetinn for å få ting mer systematisk, for det var ganske trangt på kortet..

Et tips til er å sette inn et par komponenter først og lodde de på plass, så klippe. Og gjøre det om og om igjen.

Istedenfor å sette på plass alle komponenter og ha masse føtter ol å ha styr på som står i veien når man skal lodde.

Lykke til!

BTW.. Litt greit å sjekke på listen der der står (TS808) og (TS9) bak resistornummeret. Jeg loddet sammen til TS808 og satt igjen med 2 resistorer til overs, hvis jeg ikke tok feil da..

På papirene der resistorene/motstanderene er festet så skal det stå skrevet verdier på mostanderene.. (1k, m, R osv..)

Når det gjelder kondensatorene.. Så er det viktig å sette de på rett vei. Den lange pinnen er PLUSS (+),

Hvis dere ser på krettskortet så står det (+) på ene av de to polene der kondisene skal inn i. Dvs den lange pinnen skal inn i (+).

Diodene står enkelt tegnet på krettskortet med en strek på ene siden. Der ser man selv. :)

Når det gjelder IC'en og de to transistorene (Q) så trenger man bare å lodde på sokkelene som kommer med. Så setter man inn ICen og transistorene helt på slutten.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Screamer kitet for en stund siden og har sett på det flere ganger..... Konklusjon: Dette har jeg hverken tid eller ork til å bryte meg på. Jeg har absolutt null peiling når det kommer til "små-elektronikk" og kan ikke å lese koblingsskjema (bortsett fra det som fulgte med ekstralysene jeg kjøpte på Biltema en gang... :lol: )

Så hvis noen av dere har tid og lyst til å sette sammen denne for meg, gi meg beskjed! Jeg betaler selvfølgelig litt for jobben + porto fram og tilbake, naturligvis. :)

Jeg lager gledelig pedalen, om jeg får stå for grafikken også! Selvfølgelig free of charge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til de av dere som blir skremt av alle komponentene og skjemaer :)

bruk denne for å finne ut hvor alt skal plasseres.

Da er det bare å jobbe seg nedover på lista.

Bestem deg først om du skal ha TS-9 eller TS-808.

og legg de to resistorene du ikke skal bruke til side.

Resistorene har ikke noe polaritet.

Husk at følgende komponenter må settes riktig vei.

C12

C10

C11

D4

D5

D1, D2, D3

Q1,Q2

IC1

Se på PCBen etter streker og pluss tegn som viser rettningen.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå holder jeg på å gi opp min her. Har byttet de kondisene jeg trodde var defekte. Forsatt samme problem. Har også kvadruplet sjekket at jeg har satt ting rette vei. IC´en måler som den skal. Noen ideer til videre feilsøking?

Redigert: Ny måling viser 8,35 volt på alle pinnene på IC´en. Hvor ligger da feilen?

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.