Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ville det vært en ide med vinterens Tubescreamer-løft?


Anbefalte innlegg

Nå holder jeg på å gi opp min her. Har byttet de kondisene jeg trodde var defekte. Forsatt samme problem. Har også kvadruplet sjekket at jeg har satt ting rette vei. IC´en måler som den skal. Noen ideer til videre feilsøking?

Redigert: Ny måling viser 8,35 volt på alle pinnene på IC´en. Hvor ligger da feilen?

Da kan det virke som pin 4 på IC-en mangler forbindelse til jord.

Bruker du multimeter med pipefunksjon skal det pipe mellom pin 4 og chassis på boksen evt. ringen på en av jackene.

På denne målingen skal selvfølgelig kretsen være uten spenning (ta ut batteriet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det virke som pin 4 på IC-en mangler forbindelse til jord.

Bruker du multimeter med pipefunksjon skal det pipe mellom pin 4 og chassis på boksen evt. ringen på en av jackene.

På denne målingen skal selvfølgelig kretsen være uten spenning (ta ut batteriet).

Piper på den målingen så da er det vel kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piper på den målingen så da er det vel kontakt?

Jo, da skal det være kontakt der. Det neste du må sjekke er hva du måler på beina til kondensatoren C12.

Da tenker jeg på skjemaet til musikding.de. Nå må kretsen være på med batteri, og her skal du måle ca. 4,5V

Btw. var det ikke du som var medialærer (foto)?

I verste fall kan du jo sende boksen ned til meg i Fredrikstad, så skal jeg nok finne ut av det, men det morsomste er

jo om du kan fikse det selv.

Så: ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, da skal det være kontakt der. Det neste du må sjekke er hva du måler på beina til kondensatoren C12.

Da tenker jeg på skjemaet til musikding.de. Nå må kretsen være på med batteri, og her skal du måle ca. 4,5V

0,5V høres ikke bra ut. IC´en måler nå 8,6V på pin 8, 0V på pin 4 og alt mellom 0,7V til 6,5V på de andre.

Jepp Fotolærern her, og det er jo morsomst å få det til selv. For får jeg dette til skal jeg teste et par andre pedalbygg også.

jepp. legg ut et bilde av underside og et av overside.

Ikke sikkert vi kan se noe men det kan da ikke skade :)

Skal se om jeg kan få til noe i morgen, mangler makroobjektiv men skal nok klare å få til et bilde eller to.

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp Fotolærern her, og det er jo morsomst å få det til selv. For får jeg dette til skal jeg teste et par andre pedalbygg også.

Jeg er jo lydlærer på samme linja i Fredrikstad, men det skader jo ikke med utdanning som radio/tv-reparatør og elektronikk-ingeniør når man leker litt med tubescreamere. Ellers er jeg vel det man kan kalle poroblemsolver på linja også. Skal det teknikske fungere er det gjerne meg dem tyr til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw. kan noen lære meg å legge ut bilder på siden her?

Noen har miniatyrbilder som blir store og fine når man klikker på dem,

andre ser ut til å få sine bilder rett ut.

Har vært innom sporstfiske jeg også men er det en enklere måte?

Har noen bilder fra mitt siste tubescreamer-bygg, jeg tenkte kunne være

greit å se for folk som lurer på sammensetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw. kan noen lære meg å legge ut bilder på siden her?

Noen har miniatyrbilder som blir store og fine når man klikker på dem,

andre ser ut til å få sine bilder rett ut.

Har vært innom sporstfiske jeg også men er det en enklere måte?

Har noen bilder fra mitt siste tubescreamer-bygg, jeg tenkte kunne være

greit å se for folk som lurer på sammensetningen.

De små bildene som blir store når du klikker på dem legges som vedlegg i posten din. Det lønner seg å gjøre dem skjermkompatible i størrelse først. F.eks 1000 piksler i bredden. Den andre måten er å bruke link til bildet fra eksternt nettsted, også her kan det lønne seg å gjøre om størrelsen først. Jeg har ikke brukt Sportsfiske men alle galleriløsninger vil jo funke. Det du må ha er et nettsted.

Nå blei jeg forresten litt flau. Tror jeg fant feilen da det var en kaldlodding og løst bein på C12. Skulle lodde den på nytt, men hadde glemt å ta ut batteriet :( Må ha nok en ny kondis.

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små bildene som blir store når du klikker på dem legges som vedlegg i posten din. Det lønner seg å gjøre dem skjermkompatible i størrelse først. F.eks 1000 piksler i bredden. Den andre måten er å bruke link til bildet fra eksternt nettsted, også her kan det lønne seg å gjøre om størrelsen først. Jeg har ikke brukt Sportsfiske men alle galleriløsninger vil jo funke. Det du må ha er et nettsted.

Nå blei jeg forresten litt flau. Tror jeg fant feilen da det var en kaldlodding og løst bein på C12. Skulle lodde den på nytt, men hadde glemt å ta ut batteriet :( Må ha nok en ny kondis.

Takk for svar om bilder. Jepp, jeg er klar over dette med skalering. Har nå Photoshop da vet du :)

Jeg er ikke så sikker på at du blåser kondenstatorene ved hver feillodding. Disse er egentlig ganske hardføre,

så jeg tror ikke du trenger noen ny C12.

Men noen tips til feilsøking:

Ta ut IC-en og transistorene (for disse sitter vel på sokkel?). Kretsen skal nå ha spenning fra 9V

batteri. Hva måler du over C12 nå? Her skal du ha halve batterispenningen dvs. ca. 4,5V

Dette skal du i tillegg måle på i allefall pin 1, 2, og 3 på IC-en. Videre skal du måle 4,5V på det midtere hullet i sokkelen

til Q1, og det samme i det midtre hullet til Q2

Sjekk dette så får vi se hva resultatet blir her. Jeg trenger de verdiene for å komme med nye forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på at du blåser kondenstatorene ved hver feillodding. Disse er egentlig ganske hardføre,

så jeg tror ikke du trenger noen ny C12.

Gnistene stod ihvertfall fra foten på C11 (ikke C12 - skreiv feil) i går kveld...

Men noen tips til feilsøking:

Ta ut IC-en og transistorene (for disse sitter vel på sokkel?). Kretsen skal nå ha spenning fra 9V

batteri. Hva måler du over C12 nå? Her skal du ha halve batterispenningen dvs. ca. 4,5V

Her måler jeg 0,02V

Dette skal du i tillegg måle på i allefall pin 1, 2, og 3 på IC-en. Videre skal du måle 4,5V på det midtere hullet i sokkelen

til Q1, og det samme i det midtre hullet til Q2

Her måler jeg rundt 0,05 V på alle unntatt q2 hvor jeg måler batterispenningen fullt.

Takk for tålmodigheten.

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnistene stod ihvertfall fra foten på C11 (ikke C12 - skreiv feil) i går kveld...

Her måler jeg 0,02V

Her måler jeg rundt 0,05 V på alle unntatt q2 hvor jeg måler batterispenningen fullt.

Takk for tålmodigheten.

Okay, du må da sjekke om det kortslutning over C12. Sjekk om det piper permanent her, uten batteri.

Ja, du skal ha 9V på en pin på hver av transistorsoklene.

Dersom du ikke måler kortslutning over C12, kan du ha en kaldlodding på en av beina til R17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten den screamern jeg bruker :D

Lyset under kommer fra en LED i en plexiglassplate mellom boksen og bunnen, et fancy-pants pedalbyggertriks :D

Boksen er herjet med en dremel, og det skulle være kloremerker på den, men det ble bare tre rare streker :P

PENT med led greia og plexi'en..

Du får lage en how to på det en dag du får tid rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.