Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ville det vært en ide med vinterens Tubescreamer-løft?


Anbefalte innlegg

Og jeg som akkurat satt og funderte på om jeg skulle bestille stor eller liten boks... Hehe. Tror jeg går for en stor en! :P

Den ideale størrelsen for min del hadde vært en 125-b boks fra smallbear (søk etter 125-b her)

men det er en boks som er spesiallaget for smallbear etter hva jeg forstår. :(

Edit.

Nå er den endelig i boks :)

screamer.jpg

Endte med å måtte file bort litt av kanten på innsiden av bunnplata for å få plass, hehe.

Av en eller annen grunn fungerer 6punkts switchen til ts9/ts808 valg omvendt. Når bryteren er til venstre er det midt og høyre punkt som er aktivt, så jeg må snu switchen for at teksten min skal stemme. Det får jeg gjøre en annen gang.

Fett låter den også. Har bestilt noen opamps for moroskyld, bland annet en JRC4558D (ny produksjon)

Er det noen som har peiling på hvor lik denne er en stock 808/TS9 ? altså kittet fra musikding

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, gratulerer med ny pedal.

Forskjellen på denne og en orginal screamer er at TS808/9 har switching med FET's, mens kitet fra musikding har true bypass.

Dette sies å være bedre med tanke på signaltap gjennom boksene, og mange orginale tubescreamere er moddet om til true bypass.

En annen liten detalj er IC'en. I kitet får du en RC4558, men orginalt i TS808 sitter det JRC4558D. Hvor mye dette har å si er jeg litt usikker på

da disse er samme kretsen bare laget på forskjellige fabrikker.

Jeg har testet med noen forskjellige op-amper som TL072, 1458 og JRC4558D, og det er er ingen tvil hos meg om at JRC4558D låter best i den kretsen.

Du har jo bestilt denne, så det skal bli moro å høre hva du mener, når du sammenlikner.

Ellers skal kitet og TS808/9 være ganske så identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) ang. true bypass var jeg klar over dette.

Det er vel bare meg, men jeg syntes musikding screameren gir mer gain enn en stock ts-9/808.

Har en TL072 liggende også, så jeg får prøve litt forskjellige opamps.

Problemet med å teste forskjellige IC'er er at jeg bare har en pedal, skulle hatt to for å kunne sammenligne bedre :)

Morro er det i alle fall

EDIT.

Bestiller en som jeg skal gi bort i gave, da får jeg testa litt også :)

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnt. trøkke inn this shit, eller this shit(s) ELLER drite i det siden tror neppe du får plass?! :P

Forresten, har ikke en original ts kun EN transistor? og ikke 2 slik som på dingen sin...

Hva du enn gjør og ikke gjør, putt aldri en booster foran en tubescreamer. Det låter helt jævlig.

Grunnen er måten tubescreameren er bygd opp på. Klippekretsen produserer klippet signal, men også en kopi av cleansignalet. Dersom du booster signalet inn kommer alt for mye cleansignal gjennom, og det låter ikke pent!

Jeg prøvde dette med en MXR micro amp.

Da er det bedre å sette inn to level-pots og switche mellom disse, eventuelt switche mellom to drive- pots.

Uten at jeg har orginalskjemaet foran meg (er på Rhodos med familien :-) mener jeg å huske at orginalen også har to transistorer, den har jo i tillegg to FET-er til switching, så det er egentlig fire stk. i orginalen hvis jeg husker rett. Ja, og så er det vel et par til vippa som styrer switchetransistorene også, så da er vi vel oppe i seks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 2 volum knapper med en bypassknapp hørtes fett ut! Noen som kunne tenke seg å tegne det for meg?

Jeg så Zvex box of rock hadde en boost knapp, og den mener e var før overdrivekretsen? Poenget er hvertfall bare å ha "the extra push over the cliff" som nigel i spinaltap sier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.