Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store el-gitarguiden


jonarve

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Vi har lenge arbeidet med å gjøre klar en artikkelserie kalt "den store el-gitarguiden".

Artikkelserien inneholder nesten alt du trenger å vite om gitarer og litt du ikke trodde du ville vite :) Kjøpsråd for gitarer og forsterkere ++

Dette er en artikkelserie som er spesielt beregnet på nybegynnere, men som også kan være nyttig og interessant for alle som spiller gitar. Artiklene er delt opp i ulike deler etter emne, og man trenger selvsagt ikke å lese alt.

Noen av artiklene er kanskje litt tekniske og grundige, men vår erfaring er at mange av de tingene som tas opp, og ikke minst begrepene vi prøver å forklare i artiklene, er ting vi får mye spørsmål om på forumet.

Mange takk til alle som har bidratt med bilder etc og en stor takk til Greener for alt arbeidet han har lagt i å få dette på plass :)

http://gitarnorge.no/artikkel/194/den-store-gitarguiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Wow, tenk om jeg hadde denne artikkelen til rådighet da jeg begynte å spille gitar.

Neste skritt er vel å overtale gitarhuset.no til å linke til denne artikkelen på forsiden. Da ser vi nok snart at færre og færre soveromsgitarister legger gitaren på hylla (noen som har en bedre metafor for å slutte å spille gitar?) etter en mislykket start på en av de så kalte "gitarpakkene".

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ.

Jeg festet meg ved denne kommentaren i artikkelen "Gode og dårlige gitarer i praksis":

Vi vil anta at denne gitaren har en kvalitet som ligger noe under det man får når man kjøper en typisk billig "gitarpakke".

Jeg tok runden hos lavprisbutikkene i området, typisk Europris, Hobbex etc. (bor i Halden, så jeg sjekket også på svensk side), og gitaren som er omtalt her som "asiatisk Stratocaster kopi" har mange av de samme egenskapene som man får med gitarpakkene på disse stedene.

Jeg vil nok derfor si at om gitaren er en del av en pakke, så har det ingenting å si om kvaliteten. Spesielt disse som man kan kjøpe i billige alt-mulig-butikker holder en meget laber kvalitet. Jeg merket meg også at en av gitarene hadde bånd som stakk på utsiden av halsen slik at man kan skjære seg på dem.

Når det gjelder artikkelen "Kjøpsråd og anbefalinger", så synes jeg det er en veldig fokus på de rimelige modellene fra store, anerkjente leverandører (Squier/Fender, Epiphone/Gibson, OLP/Music Man, Ibanez).

Jeg kunne tenkt meg litt omtale av de mer ukjente kopimerkene i Norge som en del spesialiserte nettbutikker benytter seg av. Kunne være moro å vite om de er mer på nivå med gitarene som man f.eks. gitarene fra RondoMusic i USA enn den omtalte no name-asiatiske Stratocaster-kopien. Som spesialisert gitarbutikk er det jo ikke noe moro å få rykte på seg for å selge dritt heller, så jeg håper jo at gitarer fra disse stedene holder noe høyere standard.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg ekstremt subjektiv, men synes nok "Rema 1000" butikkene får litt vel mye drahjelp av den artikkelen.... :blush:

Ja, som jeg påpekte, så er IKKE kvaliteten i de billigste pakkeløsningene fra Rema, Europris etc noe bedre enn den elendige asiatiske Stratocaster-kopien som er omtalt i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ.

Jeg festet meg ved denne kommentaren i artikkelen "Gode og dårlige gitarer i praksis":

Jeg tok runden hos lavprisbutikkene i området, typisk Europris, Hobbex etc. (bor i Halden, så jeg sjekket også på svensk side), og gitaren som er omtalt her som "asiatisk Stratocaster kopi" har mange av de samme egenskapene som man får med gitarpakkene på disse stedene.

Jeg vil nok derfor si at om gitaren er en del av en pakke, så har det ingenting å si om kvaliteten. Spesielt disse som man kan kjøpe i billige alt-mulig-butikker holder en meget laber kvalitet. Jeg merket meg også at en av gitarene hadde bånd som stakk på utsiden av halsen slik at man kan skjære seg på dem.

Jeg tror ikke du leste den seksjonen av artikkelen riktig, eller så har du missforstått. De viste til den "asiatiske stratocaster kopien" som et gjerne dårligere kjøp enn ibanez'en og viste til flere bakdeler med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du leste den seksjonen av artikkelen riktig, eller så har du missforstått. De viste til den "asiatiske stratocaster kopien" som et gjerne dårligere kjøp enn ibanez'en og viste til flere bakdeler med den.

Nei, det står helt i begynnelsen av artikkelen at man antar at den dårlige "asiatiske Stratocaster-kopien" er antatt dårligere enn det man får med rimelige gitarpakker generelt. Det er etter min mening ikke til å misforstå, og jeg mener påstanden er direkte feil. Mulig artikkelforfatteren har hatt noen andre gitarpakker i tankene, men det er altså gitarpakker med forsterker etc. der ute som holder like laber kvalitet som denne. Det er ingen grunn til å anta at gitarer som inngår i gitarpakker med forsterker etc. er noe bedre enn denne.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står helt i begynnelsen av artikkelen at man antar at den dårlige "asiatiske Stratocaster-kopien" er antatt dårligere enn det man får med rimelige gitarpakker generelt. Det er etter min mening ikke til å misforstå, og jeg mener påstanden er direkte feil. Mulig artikkelforfatteren har hatt noen andre gitarpakker i tankene, men det er altså gitarpakker med forsterker etc. der ute som holder like laber kvalitet som denne. Det er ingen grunn til å anta at gitarer som inngår i gitarpakker med forsterker etc. er noe bedre enn denne.

Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette, hmm.

De sier:

"Den andre gitaren er en asiatisk Stratocaster kopi, og ble innkjøpt på QXL for rundt fem hundre kroner. Vi vil anta at denne gitaren har en kvalitet som ligger noe under det man får når man kjøper en typisk billig "gitarpakke".

Dette er ikke en Squier som man gjerne får med i gitarpakker man kjøper i gitarbutikker. Så påstanden er jo rett. Jeg har aldri hørt om noen som har dratt på europris for å kjøpe seg en gitarpakke, da har man jo missforstått fra start av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil at flere skal finne den må den nok være sticky. Det bør også finnes noen enklere måte (gjerne en link på framsiden), da jeg måtte lete meg fram til å finne denne :)

Så tungvint folk gjør det? Det finnes jo en superenkel måte å browse forumet på:

post-2430-12670260466_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.