Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store el-gitarguiden


jonarve

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det er noen tilfeller av grusomme ord delings feil i artiklene, ellers er det informativt og bra!

Ja, gramatikken og korrektur bel ikke prioritert så høyt i siste omgang dessverre, men hvis du kunne ta deg bryet med å påpeke noen av værstissene så ville jeg blitt glad og lykkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen orddelingsfeil.. Så dog endel særskrivingsfeil!

(Google Chrome gir meg røde streker på både orddelingsfeil og særskrivingsfeil... o_O)

Vel, igjen kom gjerne med noen eksempler så kan jeg kanskje plukke av meg noen leie uvaner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forskjellen mellom Fender og Gibson gitaren" - Burde vel vært "Forskjellen mellom Fender- og Gibsongitaren.."

Typiske særtrekk og forskjeller mellom Fender og Gibson gitarer

Fendergitarer:

- Gitarene er ideelle for samlebånds produksjon, og krever lite manuell bearbeidelse

osv osv

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke så mye om det.. Har lært meg å overse dem! Var en periode jeg var helt vill etter orddelings- og særskrivingsfeil, men det har vel dabbet av litt. Enkle regler er at trykket er på første ordet, som feks "Gibson-gitaren" "Malmsteen-plekteret", at du hører trykket. Gjelder også "Samlebåndsproduksjon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et knallbra initiativ, og en bra artikkel, men jeg synes en liten del var litt unyansert:

Brukt eller nytt ?

Vi anbefaler på det varmeste å kjøpe brukt. Noen av verdens dyktigste gitarister spiller på godt brukte gitarer, faktisk :) Gitarer er ikke helt som elektronikk og mye annet, faktisk så stiger verdien på den rette gitaren gjerne med årene, dessuten varer gode gitarer lenge og det er generelt lite trøbbel med de. Kjøper du brukt får du forhåpentligvis en «ferdig innkjørt» gitar av en langt høyere kvalitet enn hvis du kjøper nytt. Du får rett og slett råd til en bedre gitar. Dessuten kan du selge den videre uten nevneverdig tap. Kjøper du en ny billig-gitar halveres verdien omtrent så fort du skal selge den, uansett hvor ny og strøken den måtte være. Kjøper du «feil» modell, kan du også få store problemer med å få solgt den i det hele tatt. Hvis du er usikker på bruktkjøp kan du spørre om råd angående annonser o.l. på forumet.

Her står det jo ingenting om verken forfalskninger, gitarer med feil, skader, feiljusterte halser, skadet elektronikk e.l.

Jeg prøver ikke å si at man skal endre anbefalingen, men det står jo faktisk ingen ting om hva man bør undersøke dersom man kjøper brukt. Det burde i det minste være en sjekkliste med hva man bør se etter for å unngå å gjøre et dårlig kjøp. Det ville også vært en fordel å få med at man har 5 års reklamasjonsrett på nye instrumenter, samt at man har et kundeforhold der man kan få hjelp med tekniske problemer og etterjusteringer (som ofte er nødvendig på billige gitarer).

Som sagt kan brukte kjøp være veldig gode og man kan spare penger, men dersom man ikke har kunnskap og er nybegynner er det også veldig lett å gjøre et feil kjøp, og det er lurt å nevne så folk er på utkikk etter feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et knallbra initiativ, og en bra artikkel, men jeg synes en liten del var litt unyansert:

Her står det jo ingenting om verken forfalskninger, gitarer med feil, skader, feiljusterte halser, skadet elektronikk e.l.

Jeg prøver ikke å si at man skal endre anbefalingen, men det står jo faktisk ingen ting om hva man bør undersøke dersom man kjøper brukt. Det burde i det minste være en sjekkliste med hva man bør se etter for å unngå å gjøre et dårlig kjøp. Det ville også vært en fordel å få med at man har 5 års reklamasjonsrett på nye instrumenter, samt at man har et kundeforhold der man kan få hjelp med tekniske problemer og etterjusteringer (som ofte er nødvendig på billige gitarer).

Som sagt kan brukte kjøp være veldig gode og man kan spare penger, men dersom man ikke har kunnskap og er nybegynner er det også veldig lett å gjøre et feil kjøp, og det er lurt å nevne så folk er på utkikk etter feil. :)

Du har egentlig rett i at vi kanskje burde satt opp en liten "sjekkliste" for bruktkjøp. Når det er sagt har jeg egentlig aldri opplevd problemer med brukte ting.. Men igjen, jeg vet jo alltid hva jeg kjøper. For en nybegynner er det muligens bedre å spørre seg til råds på forumet (som vi oppfordrer til) da en nybegynner ikke har "kompetansen" uansett. Fordelen ved å handle i butikk er jo beskrevet veldig godt synes nå jeg da.. Men kanskje ikke det avsnittet du tenker på ?

Jeg skal se litt på saken i alle fall - takker så mye for tilbakemeldingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombe at en hvis levebrød er å selge nye gitarer kicker på uttalelsen om at brukt er best da... :rolleyes:

Hehe. Reagerer ikke på tipset i det hele tatt jeg. :) Og hvis du hadde sett tallene på hva en musikkbutikk lever av og ikke så er det ikke noen krise med mindre alle begynner å kjøpe strenger og plekter brukt også. ;) Tjener mer på å ta betalt for en setup på en gitar kjøpt brukt enn vi gjør på å selge en helt ny nybegynner-gitar, og får inn ca 1 gitar om dagen fra nybegynnere som har kjøpt seg billig brukt-gitar og trenger hjelp. It´s all good...

Det er ingen tvil om at hvis du vet hva du ser etter og kan kvalitetssikre får du mer for pengene om du kjøper brukt. Brukt gir mer lyd og spillbarhet pr krone dersom du ikke gjør et dårlig kjøp. Jeg synes bare det er lurt å minne folk på i det avsnittet hva de skal gjøre for å unngå å gjøre et dårlig kjøp...

Personlig kjøper jeg mye nytt, men det er jo ikke så rart når jeg som sagt driver butikk. Det man betaler ekstra for nytt er garanti mot feil/mangler, gratis velikehold, veiledning, og det å få et helt ubrukt instrument. Enten er dette noe man enten ønsker, eller ikke, og for dem som ikke ønsker dem er de ikke verdt penger i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Den er veldig informativ, men skriveleifene kan fort bli distraherende for mange. Noen tanker om å gjøre noe med dette?

Artig at du skulle nevne akkurat det, da du vel var en av de som ble spurt om du kunne lese korrektur på artiklene? :D

Men, joda korrektur og oppdatering vil forhåpentligvis bli gjort snart. Hvis du har korrektur å komme med er det bare å klippe ut tekst (gjeldende setning) og lime det inn i en PM eller sende det til meg som et notisblokk dokument eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.