Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store el-gitarguiden


jonarve

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvis dere vil at flere skal finne den må den nok være sticky. Det bør også finnes noen enklere måte (gjerne en link på framsiden), da jeg måtte lete meg fram til å finne denne :)

sticky skal bli. Men link på forsiden av websidene våre har vi jo da - det er en av totalt 4 artikler/artikkelserier for tiden - du så vel det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ.

Jeg festet meg ved denne kommentaren i artikkelen "Gode og dårlige gitarer i praksis":

Jeg tok runden hos lavprisbutikkene i området, typisk Europris, Hobbex etc. (bor i Halden, så jeg sjekket også på svensk side), og gitaren som er omtalt her som "asiatisk Stratocaster kopi" har mange av de samme egenskapene som man får med gitarpakkene på disse stedene.

Jeg vil nok derfor si at om gitaren er en del av en pakke, så har det ingenting å si om kvaliteten. Spesielt disse som man kan kjøpe i billige alt-mulig-butikker holder en meget laber kvalitet. Jeg merket meg også at en av gitarene hadde bånd som stakk på utsiden av halsen slik at man kan skjære seg på dem.

Når det gjelder artikkelen "Kjøpsråd og anbefalinger", så synes jeg det er en veldig fokus på de rimelige modellene fra store, anerkjente leverandører (Squier/Fender, Epiphone/Gibson, OLP/Music Man, Ibanez).

Jeg kunne tenkt meg litt omtale av de mer ukjente kopimerkene i Norge som en del spesialiserte nettbutikker benytter seg av. Kunne være moro å vite om de er mer på nivå med gitarene som man f.eks. gitarene fra RondoMusic i USA enn den omtalte no name-asiatiske Stratocaster-kopien. Som spesialisert gitarbutikk er det jo ikke noe moro å få rykte på seg for å selge dritt heller, så jeg håper jo at gitarer fra disse stedene holder noe høyere standard.

Jeg ser den med antatt kvalitet - vi tenkte vel mer på squier pakker o.l. men den setningen kan vi nok prøve å gjøre litt bedre med eksempler e.l. - Forslag tas i mot med takk :)

Angående kjøpsråd så omtaler vi jo gitarer vi har prøvd selv og da gjerne flere eksemplarer (slik at vi vet noe om hvordan de er "rett ut av boksen") Men vi er åpen for forslag til andre gitarer og vel egentlig også åpen for å muligens teste gitarer bare for å teste de fra eksempelvis en importør. Men det er altså dette med at det er litt vanskelig å anbefale noe basert på annet enn egen erfaringer :) Men forumbrukerne må gjerne dele sine erfaringer med kurante gitarer som kan kjøpes her hjemme på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar litt hva du mener ? Tar gjerne i mot tips og pointere.. og nytt innhold.

Vel - trenden de siste årene innenfor musikkforhandlerbransjen de siste årene er at nesten alle knyter seg opp mot store og dominerende kjeder (derav "Rema 1000"), noe som har ført til stadig dårligere og kjedeligere utvalg, der du finner de samme få store merkene nesten uansett hvilken musikksjappe du går inn i. Synes kanskje artikkelen har vel mye fokus på disse merkene - og nærmest fraråder å undersøke alternativer - som vi få men idealistiske sjappene representerer. Men som sagt så er jo jeg særdeles subjektiv i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sticky skal bli. Men link på forsiden av websidene våre har vi jo da - det er en av totalt 4 artikler/artikkelserier for tiden - du så vel det ?

Jo men det er nok mange, inkludert meg, som så godt aldri er innom den framsiden. Bare framsiden på forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - trenden de siste årene innenfor musikkforhandlerbransjen de siste årene er at nesten alle knyter seg opp mot store og dominerende kjeder (derav "Rema 1000"), noe som har ført til stadig dårligere og kjedeligere utvalg, der du finner de samme få store merkene nesten uansett hvilken musikksjappe du går inn i. Synes kanskje artikkelen har vel mye fokus på disse merkene - og nærmest fraråder å undersøke alternativer - som vi få men idealistiske sjappene representerer. Men som sagt så er jo jeg særdeles subjektiv i denne saken.

Vel, hva tenker du på da helt konkret ? mener du i anbefalings delen ? Bortsett fra den delen (som jo ikke er ferdig ennå) så omtaler vi jo mest gitarmerker som har litt historie (som jeg eller andre kan noe om) enten de nå forhandles av den ene eller andre. Gibson og Fender vil jo nødvendigvis bli dominerende om man skal se tilbake på de første gitarene liksom :) Altså jeg er helt åpen for forslag til endringer, men du må være helt konkret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en del kommentarer og tildels kritikk på enkelte deler. Det hadde jeg forventet. Nå skal jeg raskt understreke at dette i veldig stor grad er Greeners fortjeneste, men jeg har bidratt litt her og der. Kommentarer og kritikk er fint, disse tekststubbene er sikkert ikke perfekte.

Angående "gitarpakker" og sammenligningen- den biten har jeg skrevet. Jeg brukte faktisk littegranne tid på å teste slike gitarpakker rundt omkring før jeg bestemte meg hvordan det skulle formuleres, og jeg må innrømme at jeg ikke fant en som var så grusom som den gitaren på bildet. Det betyr jo ikke at de var særlig bra. Jeg var på både på Europris og Elkjøp før jeg skrev..

Det er en vanskelig avveining når man skriver for et nettsted. Gitarnorge har jo ikke noe ønske om å ødelegge for de som selger gitarpakker. En gitarpakke er ikke en ting, det er mange ting. Det kan være alt fra 100% søppel, til en Roland Cube, med en rimelig gitar som gitarmannen i butikken har brukt en halvtime på å justere. Det betyr at vi må være litt forsiktige med å være bastante, selv om jeg er enig i at en slik pakke ikke nødvendigvis er lurt å kjøpe seg.

Aller helst skulle jeg nesten ønske at det gikk an å snakke om gitarene "svartsladdet" i den artikkelserien, så kan man heller komme med konkrete råd i forumet, men da er vi like langt. Noe av min hensikt har vært bidra til at folk handler seg "gitar" som er så dårlig at den straks dreper all spilleglede, og gjør at man finner seg andre hobbyer.

Likevel ser jeg poenget til Rocktrond. Uten at jeg har prøvd gitarene han selger, så synes jeg poenget hans er godt. Kanskje et eget avsnitt om mindre kjente merker kan være en løsning? Problemet der er å få det "nøytralt" og kurant, fordi at i gruppen "mindre kjente merker" er det også mye skrot, samt en del brukbare/bra gitarer. Jeg har i hvert fall ikke så greie på det, eller tid til å sette meg inn i allverdens gitarer som selges, så at jeg kan si at den er OK, den er det ikke.

Samtidig skal det ikke stikkes under en stol at det jeg har skrevet er basert på mine egne begrensede erfaringer. Som man ser, er de to gitarene jeg tok utgangspunkt i gitarer jeg har eid selv. Bare det gjør det jo feil. Har tross alt forsøkt å overse merkeaskpektet, men framheve hva som er forskjellen, og hva som gjør en brukt gitar med fast stol og satt opp med flid et bedre valg en skrekkeksemplet som det sammenlignes med. "Faststolgitaren" kunne like gjerne vært en Epi, en DBZ, en Scheckter eller noe annet for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en del kommentarer og tildels kritikk på enkelte deler. Det hadde jeg forventet. Nå skal jeg raskt understreke at dette i veldig stor grad er Greeners fortjeneste,.....

Jeg liker en mann som rakrygget og uten å blunke gir kompisen skylden for det som er galt.

...skriftspråket kan noen ganger være et helsike å få formulert riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.