Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store el-gitarguiden!


Mytola

Anbefalte innlegg

Tenkte ikke over det jeg, jeg browser forumet med «Vis nye innlegg»-funksjonen, da har det ingenting å si hvilket underforum ting ligger i. Har ikke tid til å sitte og knote gjennom hvert eneste underforum :P

Samme gjør jeg, derfor jeg sa at det hadde gjerne vært smart å lagt den i et forum folk finner den, da den forsvinner bort fra "nytt innhold" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bare et par kommentarer til "Den store el-gitarguiden". For det første, selv om en gitar er laget i Kina så er det ikke dermed sagt at det er ensbetydende med en dårlig gitar. Faktisk er de aller fleste Ibanez SZR520 produsert i Kina også... og faktisk er ganske mange av gitarene på markedet idag også produsert der eller i Korea. Det som er viktig med Kinesiske varer er at de som står som produserer og/eller importerer varene er de som bestemmer kvaliteten - ikke fabrikken, eller hvor fabrikken ligger. Kinesiske varer blir produsert på spesifikasjon ned til minste detalj. Hvis produsenten spesifiserer sink istedet for stål? Da blir det sink. Palisander istedet for lønn? Da blir det palisander.

Jeg har også en kommentar til påstanden om at kryssfiner har dårligere sustain enn heltre. Det blir noe feil. Kryssfiner er tettere, tyngre og er konsist hele veien. Høyere tetthet på materialet = mer sustain. En gitar laget av granitt vil gi deg bøttevis mer sustain enn en gitar laget av ask. Sustain oppnåes ved at man reduserer mengden vibrasjoner som blir absorbert av gitarkroppen - som lar strengene vibrere lenger. Jo mykere kropp - jo mindre sustain fordi mer av vibrasjonene går over i kroppen. Men om man liker lyden av ekstra sustain eller ikke - det er opp til enhver å bestemme.

Selv har jeg en Fame Hondo gitar fra 80 tallet, laget i kryssfiner med hals av lønn. Fantastisk fin tone og sustain!

riktig nok finnes det masse forskjellige type Kryssfiner, noen har annenhvert lag med tre og papp - disse egner seg ikke godt til gitarbygging. Men kryssfiner ment for bærende konstruksjoner eller møbelproduksjon er i min mening veldig bra treverk til instrumenter.

DocZ

Endret av docz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldingen!

For det første så står det vel ikke noe sted i artikkelen at Kinesiske gitarer generelt er dårlige ? Eller ? (jeg husker ikke helt hvor dette med kinesiske gitarer er nevnt) Faktisk er jo flertallet av de gitarene vi anbefaler nettopp laget i Kina eller andre lavkostland. Naturlig nok.

Hvorvidt kryssfiner har dårligere sustain enn heltre avhenger nå av materialet da. Akkurat sustain som en isolert faktor er vel kanskje ikke så fryktelig interessant egentlig, men skal man lage en strat eller en LP som skal låte som originalt er det min påstand at kryssfinèr er et dårligere materiale enn det som tradisjonelt brukes. Kryssfinér er i utgangspunktet et dødere materiale enn vanlig treverk fordi det er tynne lag med tre som er limt i lag på kryss. Dette gir vanligvis et dødere (mindre klangrikt) materiale. Man kan si at egendempingen er høyere. Nå eksisterer det sikkert gitarer i kryssfinér som er helt greie, akkurat som det finnes gitarer med stavlimt treverk som er fullstendig ubrukelige. Men gitarer som i dag produseres med kryssfinér eller enda verre - fiberplater er stort sett ganske dårlige gitarer. Med unntak av gitarer som man ønsker skal låte slik selvsagt - f.eks danelectro o.l.

Når det er sagt, så skal jeg se litt på hvor dette med kryssfinér er nevnt og vurdere om det er en nyttig, sann eller god formulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med Kina var at det ble trekket frem med den ene gitaren var fra Stratocaster kopi fra Kina, mens den andre blir omtalt kun som Ibanez uten referanse om opphavsland. Dermed ligger det implisitt at gitarer fra Kina har dårligere kvalitet. Dette med produksjonsland er et veldig betente emne i gitarverden føler jeg. Samtidig som det er mange sannheter kjøperne ikke vil innse. Men det er slik det er - verden vil bedras. Et eksempel er Fender sine gitarer. Leo Fender var ingen musiker, han var en ingeniør. Hans mål var å lage instrumenter som var lett og billig og masseprodusere. Grunnen til at det tresortene ble valgt var ikke tonalitet, men pris og tilgjengelighet og slik er det fortsatt. Tro det eller ei, men Fender sine instrumenter ble egentlig konstruert for å være billige instrumenter. De første Esquire gitarene ble laget av gran og folk priser de opp i skyene og de koster latterlig mye penger :) Hvis du syns Fender sin custom shop limited edition av SRV's Lenny er dyr så se hva en '50 Esquire går for.... Men formålet til tross - så er det et ubestridelig faktum at de er fantastiske instrumenter! Og de har farget musikkhistorien helt siden Leo slo på strømmen og testet sin første prototype.

Det jeg reagerte på er at det ble brukt begrepet "sustain" i artikkelen. Sustain er instrumentets evne, eller retter sagt mangel på evne til å dempe/absorbere vibrasjoner. Et piano med smijernsramme har mye mer sustain, enn f.eks. en strat. Jo hardere og tettere materiale kroppen blir laget i, og jo fastere punktene som spenner strengen blir, jo mer sustain får du. Samtidig får du også mindre farging av tonen. Måten alle delene i en gitar fanger opp frekvensene og resonnerer påvirker tonaliteten i instrumentet - det er her du får nyansene. Hvorvidt du liker de tonale egenskapene kryssfiner eller andre komposittmaterialer er opp til deg å bedømme. Men kanskje det skulle nevnes andre materialer også i denne artikkelen? Det er mange gitarer som blir konstruert av en myriade forskjellige materialer. Noen som husker gitarene med hals av aluminium? Eller hva med Jack White sin Airline gitar som er laget av glassfiber? Det finnes også gitarer laget av betong, asfalt, vinyl, akryl, plast, metall, appelsinkasser og mange andre ting. Jeg sier ikke dette for å være en bedreviter, det er egentlig bare ment som konstruktive innspill til artikkelen - som forøvrig var i mine øyne en veldig informativ og velskrevet artikkel - noe jeg som synes er en sjeldenhet blant dagens skribenter.

Jeg er lidenskapelig opptatt av musikk, musikkinstrumenter og musikkhistorie, samtidig liker jeg en god diskusjon. Håper dere ikke blir sure fordi jeg skriver dette her.

DocZ

Endret av docz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto vel strengt talt "asiatisk stratocaster kopi" såfremt at de ikke har endret det i ettertid.

Og da Fender sine stratocastere er fra USA, Mexico og Japan (såvidt jeg vet), så er det jo ikke noe gale med den påstanden.

Igjen er "sustain" et velkjent uttrykk, mulig feil brukt, men folk kan kjenne seg igjen i det.

Jeg er verken administrator eller skribent på artikkelen, men tenkte å dele min oppfattning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Merkelig at lett swamp ash i Fendere, og lett mahogany i Gibson gitarer er å foretrekke da.

Aner ikke hvor du får dine sustain teorier i fra, men det allment akseptert at det er de lette gitarene som har best sustain.

Skikkelig gitar nerder veier bestandig gitarene sine, og da er det om å gjøre at de skal veie minst mulig.

----For lydens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med Kina var at det ble trekket frem med den ene gitaren var fra Stratocaster kopi fra Kina, mens den andre blir omtalt kun som Ibanez uten referanse om opphavsland. Dermed ligger det implisitt at gitarer fra Kina har dårligere kvalitet. Dette med produksjonsland er et veldig betente emne i gitarverden føler jeg. Samtidig som det er mange sannheter kjøperne ikke vil innse. Men det er slik det er - verden vil bedras. Et eksempel er Fender sine gitarer. Leo Fender var ingen musiker, han var en ingeniør. Hans mål var å lage instrumenter som var lett og billig og masseprodusere. Grunnen til at det tresortene ble valgt var ikke tonalitet, men pris og tilgjengelighet og slik er det fortsatt. Tro det eller ei, men Fender sine instrumenter ble egentlig konstruert for å være billige instrumenter. De første Esquire gitarene ble laget av gran og folk priser de opp i skyene og de koster latterlig mye penger :) Hvis du syns Fender sin custom shop limited edition av SRV's Lenny er dyr så se hva en '50 Esquire går for.... Men formålet til tross - så er det et ubestridelig faktum at de er fantastiske instrumenter! Og de har farget musikkhistorien helt siden Leo slo på strømmen og testet sin første prototype.

Det jeg reagerte på er at det ble brukt begrepet "sustain" i artikkelen. Sustain er instrumentets evne, eller retter sagt mangel på evne til å dempe/absorbere vibrasjoner. Et piano med smijernsramme har mye mer sustain, enn f.eks. en strat. Jo hardere og tettere materiale kroppen blir laget i, og jo fastere punktene som spenner strengen blir, jo mer sustain får du. Samtidig får du også mindre farging av tonen. Måten alle delene i en gitar fanger opp frekvensene og resonnerer påvirker tonaliteten i instrumentet - det er her du får nyansene. Hvorvidt du liker de tonale egenskapene kryssfiner eller andre komposittmaterialer er opp til deg å bedømme. Men kanskje det skulle nevnes andre materialer også i denne artikkelen? Det er mange gitarer som blir konstruert av en myriade forskjellige materialer. Noen som husker gitarene med hals av aluminium? Eller hva med Jack White sin Airline gitar som er laget av glassfiber? Det finnes også gitarer laget av betong, asfalt, vinyl, akryl, plast, metall, appelsinkasser og mange andre ting. Jeg sier ikke dette for å være en bedreviter, det er egentlig bare ment som konstruktive innspill til artikkelen - som forøvrig var i mine øyne en veldig informativ og velskrevet artikkel - noe jeg som synes er en sjeldenhet blant dagens skribenter.

Jeg er lidenskapelig opptatt av musikk, musikkinstrumenter og musikkhistorie, samtidig liker jeg en god diskusjon. Håper dere ikke blir sure fordi jeg skriver dette her.

DocZ

Kina er egentlig ikke nevnt i del2 :) Men utrykket "Asiatisk Stratocaster Kopi" er vel brukt. Det er vel mest fordi vi ikke ville henge ut et spesifikt merke/modell, men samtidig måtte gi den en beskrivelse. Vi kunne kanskje poengtert at Ibanez'en også er laget i Asia, men Ibanez er jo et asiatisk merke så det ligger vel litt i kortene, men kanskje ikke for en nybegynner som leser artikkelen. Skal vurdere det der.

Jeg er ganske godt kjent med Leo's konstruksjoner og hva som lå til grunn for valgene som ble gjort. At det er samlebåndsinstrumenter er det ingen tvil om. MEN, poenget er at med de valgene som en gang ble gjort, ble det laget instrumenter med et særpreg som ble en standard. En standard alle som har litt forhold til gitarer kan gjenkjenne, og nettopp derfor forsøker man å lage gitarer som ligner på de originale modellene. Og det er nettopp derfor jeg mener kryssfinér eller mahogny for den saks skyld er et dårligere utgangspunkt for å lage en strat. Jeg sier ikke at det blir dårlige gitarer, jeg sier bare at det er vanskeligere å lage noe som ligner på originalene lydmessig.

Angående sustain, så er det som jeg tidligere nevnte en av mange faktorer. Fendere har egentlig ikke vilt mye sustain uansett grunnet konstruksjon og som du sier materialevalg og masse. En ting som mange glemmer i "klang regnestykket" er ulike materialers egendemping og resonansfrekvens(er) Det er mange eksempler på materialer som har en høy egen-tetthet men som har en høy indre demping og eller en veldig lav eller høy egenressonans og derfor hverken gir særlig livlig lyd eller sustain. Det som gjør treverk så godt egnet er rett og slett den naturlige variasjonen i materialet, samt at de fleste tresorter har en behagelig egendemping og egenressonans i den delen av audio området hvor gitaren avgir mest lyd.

Vi kunne egentlig skrevet litt om ulike materialer, men så langt har vi vel kanskje ikke snakket så mye om treverk heller. Men i den delen hvor ulike gitarprodusenter omtales er det nevnt en del i forbindelse med Kramer, Parker osv.

Jeg kan love deg at ingen i redaksjonen blir irritert over tilbakemeldinger på de vi gjør eller skriver, tvert om. Og å diskutere er vi nok alle glad i på dette forumet :)

Edit:

Angående Plywood - er ikke den Hondo'en din veldig tung ? Det var i alle fall de kryssfinér gitarene jeg prøvde på det glade 80 tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Merkelig at lett swamp ash i Fendere, og lett mahogany i Gibson gitarer er å foretrekke da.

Aner ikke hvor du får dine sustain teorier i fra, men det allment akseptert at det er de lette gitarene som har best sustain.

Skikkelig gitar nerder veier bestandig gitarene sine, og da er det om å gjøre at de skal veie minst mulig.

----For lydens skyld.

Nja, teorien om høy masse og sustain er riktig nok den i teorien. Men "sustain" er bare en av mange komponenter som gir "gitarlyd". Poenget er at de lette kroppene ofte låter ganske annerledes enn de tunge. Forskjellen i det som strengt talt egentlig er sustain vet jeg ikke om er så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.