Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Delay- testen


CastorFiber

Hva er riktig rekkefølge?  

89 stemmer

  1. 1. Ikke kikk på resultatet får du stemmer!

    • A er Behringer, B er Boss
      25
    • A er Boss, B er Behringer
      42
    • Hører ikke forskjell, eller synes ikke den ene låter bedre enn den andre
      21


Anbefalte innlegg

Først- som opplysning for nye brukere på forumet.

En gang i tiden gjennomførte jeg en liten test av to delaypedaler her på forumet. Det er henvist til denne testen noen ganger, av meg, og av andre brukere. Forumet ble hacket, og testen forsvant i hacket. Nå har jeg funnet igjen lydfilene jeg lagde den gang, og legger ut dette på nytt, slik at vi kan kjøre en ny runde.

Dette kom opp igjen, delvis fordi jeg synes det er en nyttig sammenligning, og delvis fordi jeg planlegger en ny sammenligning, denne gangen med vrengpedaler, et mye vanskeligere dyr å hanskes med når det gjelder å sammenligne.

Svar på avstemningen, og bevis at du hører forskjell på en stompbox til 250 kroner og en som er fem ganger så dyr!

Sett i lys av ekspertisen her på forumet, bør jo svarene som kommer inn være totalt entydige.

Vil du virkelig stikke nakken fram, kan du poste fasiten. :P

Jeg kommer med min fasit om en stund. :)

Det er snakk om en gammel velprøvd traver, en Boss DD3, og en Behringer DD400. Noen mener jo, og sikkert helt riktig i en del sammenhenger, at dyre saker låter mye bedre enn billige. Behringeren koster 300 kroner, og Bossen 1500. Dette burde bli lett match!

Hvis jeg ikke husker feil, så var testoppsettet en Strat-kopi med USA- pickups, tror jeg brukte midpickupen, alle potmetre på fullt, inn i en rørpreamp, og så inn i boksene, og inn i et M-audio Delta 66 lydkort. Det er ikke gjort noe med lyden i etterkant. Begge boksene ble spilt inn samtidig, og ble drevet av helt nye Duracellbatterier.

Nå skal det i sannhet sies at man betaler litt for andre ting en lyden når man femdobler prisen på en stompboks. Det er det ikke tatt hensyn til her, det er kun lyd som gjelder.

Den som kikker på resultatet så langt, før man stemmer selv, er en juksemaker!

A.mp3

B.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarte jeg: Hører ikke forskjell, eller synes ikke den ene låter bedre enn den andre

Selv om dette ikke er helt sant.

Høres litt ut som pedal "B" sliter litt når akkordene slås... ellers er de slående like.

Har derimot ingen erfaring med noen Boss delay pedaler, ei heller Behringer, så jeg kan ikke fortelle hvilken som er hva.

Derimot så har ingen Boss pedaler overlevd lenge på mine brett og Behringer har jeg forhåndsdømt så det holder (er jo ærlig) så de har jeg ikke prøvd i det hele tatt.

Du nevner jo at det er andre ting som spiller inn også, og dette er helt korrekt... men utifra lydklippene her, så er det vanskelig å bedømme om de fjerner noe av dynamikken eller om de farger lyden (positivt eller negativt).

Det som derimot er lett å si er at basert på disse lydklippene så har du ikke fått solgt de pedalene til meg... men hensikten var vel mer å sette de opp mest mulig likt hverandre.

Edit: Ombestemte meg litt... siden jeg allerede har forhåndsdømt Behringer fra før av, så hopper jeg i det og sier at Behringer er pedal "B", siden jeg tror ikke Boss sine pedaler klipper like lett som Behringer. :o

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke lest innleggene over, så ville jeg sagt at de låter temmelig likt begge to. For meg som ikke bruker delay og ikke er så kresen på det, så høres de begge ut som noe jeg kunne brukt viss jeg absolutt måtte ha en delay. Mao så er det ikke store skritt mellom lydkvaliteten på de to pedalene :)

Griffin: Rart det der. Har hatt såå mange pedaler fra Boss. Alt fra ulike distortion, ulike overdrive, chorus, Pitch Shifter, harmoniser mm. Men alle har vært bygd som tanks i hard metall. Tåler en del og aldri opplevd problemer med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griffin: Rart det der. Har hatt såå mange pedaler fra Boss. Alt fra ulike distortion, ulike overdrive, chorus, Pitch Shifter, harmoniser mm. Men alle har vært bygd som tanks i hard metall. Tåler en del og aldri opplevd problemer med dem.

Aldri ødelagt en eneste en... aldri hatt problemer med en... og aldri klart å virkelig like en.

Så det var ikke snakk om holdbarheten på disse jeg snakket om...

Min Boss Chorus CE-5 fungerer greit sammen med kassagitaren som en veldig subtle effekt... så den har jeg beholdt.

Bare for å bevege meg litt OT, så kan det være verd å nevne at den sammen med en Zoom 504 akkustisk effekt pedal fungerer svært bra sammen med min rimelige Yamaha stålstrengs gitar når jeg plugger rett i Elvis'n... men Boss'en var ikke levelig å ha på brettet som jeg bruker til el.gitarene. Den fjernet mye av dynamikken i forsterkeren. Denne sammen med Marshall pedalene måtte gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer såvidt å høre forskjell på de to (tror jeg) men klarer ikke å bestemme meg for hva som er finest men velger å tro at B er Behringer og A er Boss, men stemte ikke fordi jeg egentlig ikke er sikker :P:ninja:

Men UTROLIG liten forskjell i lyd til å være så stor prisforskjell

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man utelukke opptaksutstyret når man ser på klippinga?

Høres også ut som om B har en klarere lyd enn A. Jeg tror dette er tonetap som skyldes kapasistans mellom ledere i A. Mange sier også at det ofte er tonetap i buffere. Mulig A har en dårligere buffer, men bare tror. Jeg er ikke noen ekspert. B)

Med fare for mitt eget rykte vil jeg si at B er Boss og A er Behringer. :D

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns begge høres ganske slappe ut i denne sammenhengen så tør rett og slett ikke uttale meg, MEN til mitt bruk på øvingsrom og i andre sammenhenger høres min Boss DD-3 kanonbra ut.. Så kan man jo etterpå se på resultatet av denne testen og finne ut om man vil kjøpe den eller en behringer.

Og som jeg alltid gjør, så slenger jeg på argumentet om at når så mange gode kjente gitarister(adam jones, joe bonamasse eller hva han nå heter osv..) med FET lyd bruker den så bør man jo ta det med i betraktning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.