Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Overdrive-tråden


KristianF

Anbefalte innlegg

De to som er Boss har jeg prøvd foran en Fender Champion 600, ja.

Som du så vidt har prøvd på veldig lavt volum var det ikke ? Uansett Champion 600 med en OD er vel ikke noe som ligner på MT-2 soundet uansett, men vi kan snakkes om noen år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode pedalforslag her. Jeg var ikke selv like fornøyd med Fulltone OCD (versjon 4). Brukte den på en EL-84 amp, og synes at lyden ble tynn og "forsvant" når den andre gitaristen klimpret til (hanbrukte en Fender Hot Rod og Big Muff). Men mange sverger til OCD, så det kan hende min kombinasjon ikke var helt optimal. Brukte også singel-coil gitar.

Timmy er en pedal jeg er helt enig med er en knall pedal. Har ikke spader med gain, men som lavvreng eller for å pushe en allerede vrengt amp er den rå. Har også testet dens storebror Tim, som har separat boost funksjon. Meget bra. TS808 / TS9 er klassikere, og med enten mod fra Analogman eller Keeley, får man bukt med tonesuget enkelte hevder de forårsaker (den uendelige debatten).

Andre pedaler jeg il legge til diskusjonen er Barber Electronics. Barber Direct Drive er en meget allsidig vrengpedal, Ønsker man litt mindre vreng, eller noe mer transparent, er dens "lillebror" Barber LTD et knall alternativ. Håndlagede pedaler for en ikke så altfor ille penge (sammenlignet med mange boutique pedaler som koster skjorta).

Boss er settes ikke noe dålig alternativ. Igjen, mange tilbyr modifikasjon for å fjerne tonesuget / tapet. DS-1 og BD-2 fra Keeley eller Analogan gjør susen. Finnes vel noen i Norge som gjøre lignende modder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av overdrive pedaler er Paul C TIM den desidert beste jeg har vært borti. Funker like bra på alle ampene jeg har prøvd den på, og det høres ut som den bare er en del av ampen!

Har lyst til å prøve HT-dual, det jeg har hørt av den virker svært lovende. Er vel en god del mer vreng tilgjengelig i den enn i TIM. Men TIM har iallefall kommet for å bli på mitt brett.

Danelectro Transparent Overdrive er et MYE rimeligere alternativ til Paul C's Timmy (Tims lillebror). "Alternativ" som i "blåkopi". TOen dytter ampen min inn i deilig kremland. Hvorvidt det er moralsk riktig å gi Danelectro 150 kroner for et design de har rappet fra en pedal til 750 er et annet spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danelectro Transparent Overdrive er et MYE rimeligere alternativ til Paul C's Timmy (Tims lillebror). "Alternativ" som i "blåkopi". TOen dytter ampen min inn i deilig kremland. Hvorvidt det er moralsk riktig å gi Danelectro 150 kroner for et design de har rappet fra en pedal til 750 er et annet spørsmål.

TIM kan ikke sammenlignes med TO, TIM har en boost som gjør TIM til det den er. På lik linje med ovenstående innlegg har også jeg erfaring med at TIM er den mest fleksible OD (på mange amper) jeg jar prøvd. Ser at mange sammenligner TIMMY med TO. Det er en liten forskjell og det er at TIMMY har invendige pots for justering, noe jeg ikke tror TO har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIM kan ikke sammenlignes med TO, TIM har en boost som gjør TIM til det den er. På lik linje med ovenstående innlegg har også jeg erfaring med at TIM er den mest fleksible OD (på mange amper) jeg jar prøvd. Ser at mange sammenligner TIMMY med TO. Det er en liten forskjell og det er at TIMMY har invendige pots for justering, noe jeg ikke tror TO har!

Paul C har vært veldig åpen med hvordan han filosoferer og bygger sine pedaler på tekniske forum.

Skal vi tro det han har publiert av teknisk info er Timmy en Tim med boost aktiv.

Altså 2 volumkontroller i Tim slik at man ikke kan åpne full pupp med standard

kontrollen, men må aktivere boost seksjonen også for å få full gain som man

i Timmy kontrollerer på en pot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Tim og Timmy samtidg, og likte Tim bedre (bortsett fra den noe klumpete boksen). Den låt etter min mening litt mer åpen. Begge pedalene fungerer desidert bedre når forsterkeren åpnes opp. Knall pedaler.

Når det gjelder kloning eller kopieing av pedaler, er det vel frsåvidt ikke så mange orginale kretser uansett. De fleste pedaler som lages i dag er basert på noe (selvfølgelig me noen unntak). Utvalget av overdrive / distortion / fuzz har nok aldri vært større. Til tross for at noe er basert på noe annet vil det ikke si at forbedringer er mulig. Ta f.eks Reverend Drivetrain I og II, som er basert på de klassiske TS pedalene. Men den har separat treble og bass kontrol istendenfor "bare" en tonekontrol. Gjør den etter min mening mer anvendelig. Den lille ekstra fleksibiliteten er vel ofte det som karakteriserer 'boutique' pedaler.

Om Danelectro TO klarer å gjøre det samme som Timmy til en mindre penge og man er fornøyd med lyden, hva er vel galt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.