Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Overdrive-tråden


KristianF

Anbefalte innlegg

Hva vil du anbefale til Tom Morello musikk?

Kjapt svar på dette. Morello bruker lite delay. Han har en Boss DD-2 satt på laveste delaytid og en til to repetisjoner. Han bruker denne kun til å lage helikopterlyden, Dette gjøres med å dempe strengene med venstrehånden samtidig som du denger strengene så fort du kan med en blyant. Ligger en video på Youtube hvor han demostrerer dette. Siden dette er det eneste han bruker det til tør jeg påstå at en DD-20 er et rimelig dyrt alternativ for denne bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i at TIM er en knallgod vrengpedal :)

Vi snakker om Paul Cochrane's Tim og Timmy her ikke sant?

Disse er bygget rundt et intresangt konsept. Men dem er ikke

designet som vrengpedaler, men som rene clean boostere.

Paul C laget den til opprinnelig til seg selv som en ren booster til en Marshall amp han hadde.

For å dempe de øvre tonene litt implementerte han et variabelt diskantkuttfilter.

Så fant han at et problem med at når han klinte skikkelig til overstyrte han booster'n.

Denne lyden likte han ikke i det hele tatt og som en fix laget han en enkel limiter

med en diodematrix for å shunte signal til jord i op-amp tilbakekoblingskretsen.

Dette fungerte langt bedre men han opplevde nå at når diodene klppet låt det

fort grumset slik det som regel gjør når man klipper også de lave tonene.

Og det er her jeg opplever at han har gjort noe veldig spennende med denne pedalen.

I stedet for å implemtere et fast filter slik vi finner i Tube Screameren

laget han en variabel basskutt i tilbakekoblings-kretsen. Det som er så unikt

med dette designet er at nå brukeren setter basskontroll og gain til lavere

setting får dem en booster som også spiller de lave tonene. Basskutt foregår

primært når diodene klipper.

Om jeg har forstått det riktig er boostdelen i Timmy egentlig unity gain i Tim.

Altså at han demeper signalet litt i Timmy for å ha litt reserve til å lage

litt mer volum til soloer. Og effektloopen er jo bare helt genial i seg selv,

og gir pedalen mange spennende muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt svar på dette. Morello bruker lite delay. Han har en Boss DD-2 satt på laveste delaytid og en til to repetisjoner. Han bruker denne kun til å lage helikopterlyden, Dette gjøres med å dempe strengene med venstrehånden samtidig som du denger strengene så fort du kan med en blyant. Ligger en video på Youtube hvor han demostrerer dette. Siden dette er det eneste han bruker det til tør jeg påstå at en DD-20 er et rimelig dyrt alternativ for denne bruken.

Han bruker delay i noen soloer også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaså ja...

Hva vil så DU anbefale?

For å spille Morello kan du bruke nesten hva som helst som kan lage slapback delay:) Hvis det er det eneste formålet er DD-20 et veldig dyrt alternativ. Men da kan jo tenkes at man vil spille noe annet også, og da er DD-20 veldig kjekk å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som kan anbefale en god od pedal til solo ?

Kan anbefale Visual Sound's Route 66, veldig god Overdrivepedal, også får du med en kompressor samtidig ! Fikk den nå i jula, og føler at det ikke går an å skru seg bort fra den pene overdrivelyden som er på denne pedalen altså, den er rett og slett digg! og kompressor sier man ikke nei til eller...

Visual Sound Route 66 Overdrive Pedal - eBay (item 370278050642 end time Jan-18-10 18:01:00 PST)

191 dollar (Pedal + frakt) * 5,7 (ca.) = 1090kr + eventuell toll på 25% = 1300kr ferdig levert, ingen u-pris, vil jeg si !

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan anbefale en god od pedal til solo ?

Det er i utgangspunktet vanskelig å direkte anbefale en "god" pedal til solo! Hva slags amp har du, rør eller transamp? Hva slags rør sitter i preamp, for det er disse rørene de fleste bokser forholder seg til. Hva slags rør har du i sluttrinnet? Hva slags solo sound er du ute etter. SRV eller Jimi H? eller Grissom eller Plant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før, og sier det igjen: Damage control Solid Metal. denne har to modi; normal og nuclear. Normal lager de villeste distortionlydene du kan tenke deg, nuclear legg til 20db gain for enda sykere toner eller sololyd

Men var det vill distortion han var ute etter? Hvis du leser det av innlegget som jeg svarer på så har du evner som er godt betalte i andre fora!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.