Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Overdrive-tråden


KristianF

Anbefalte innlegg

Markedet er som vi alle vet flust av pedaler, spesielt overdrive-pedaler..

Jeg vet også at det er mange her inne som har mye og bytter mye utstyr, og derfor har hatt hendene sine på mange forskjellige overdrives.

Derfor tenkte og håpte jeg at vi kunne dele litt erfaringer her :)

Spiller ingen rolle om det er billige eller dyre pedaler, fortell! (gjerne inkluder resten av riggen den ble kjørt gjennom) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xotic BB Preamp +

img10293489124.jpeg

Features:

To-kanals vreng/boost-pedal basert på Xotic's populære BB Preamp, pluss en booster-del.

Begge kanaler kan brukes uavhengig av hverandre, og begge har uavhengige equalizere og tonestacks.

Kanal A er en nokså enkel boost/low-mid gain drive med kontroller for Volume, Gain, Tone(diskant) og en Comp-switch for soft/hard kompresjon.

Kanal B er den kanalen som er basert på den vanlige BB preampen. Denne har mye mer gain, en trebands EQ, Comp-switch tilsvarende kanal A, og kontroller for Volume og Gain.

Begge kanalene kan brukes samtidig, og har en bryter for å endre rekkefølgen på de to kanalene, så du kan velge mellom å booste driven eller å vrenge et allerede boostet signal.

Førsteinntrykk:

Virker solid.

Bra finish, ser fet ut ( :rolleyes: )

Lyd:

Testriggen besto av USA Fender Stratocaster Deluxe med Texas Special single coils i neck&middle, Tyler Hot Retro i bridge, inn i henholdsvis Orange Tiny Terror med 1x12(Celestion V30) og en standard reissue Fender Deluxe Reverb.

Jeg hadde en liten anelse om hvordan denne pedalen låt, da jeg hadde testet den vanlige BB'en tidligere.

Kanal A låter har en klassisk, temmelig nøytral, vellåtende lyd. Ved lave gain-settinger har du nokså mye volumboost tilgjengelig, og pedalen er veldig nøytral overfor forsterkerens lyd. Vil beskrive pedalen som transparent, den gir ikke noen sterk mellomtone-boost slik som f.eks en Tube Screamer.

Kanal B er for meg den kanalen som gjør at jeg fortsatt har pedalen. Denne låter bare knallfett. Mye vreng tilgjengelig, men låter IMO best i mid-gain området. Denne pedalen låter ikke like nøytralt og gammeldags som kanal A, her er vi nærmere en type bluesy fusion-lyd.

Duger også veldig bra til litt 80s type lyd, men det gjelder å ikke dra på med for mye vreng, da den blir en tanke udefinert..

Låter også enormt bra inn i en allerede overstyrt forsterker.

Noe en dog må jobbe litt med for å få best mulig resultat, er EQ-innstillingene. EQ'en på denne pedalen er veldig effektiv, og små justeringer har stor lydmessig forskjell.

Synes og at denne pedalen låter noe bedre gjennom Fender-forsterkeren enn Orangen. Funker veldig bra å bruke den som vrengkanal på en clean-Fender-amp IMO.

Husk dog at dette er subjektivt, vi kan ha forskjellige referanser for bra lyd..

En veldig bra drivepedal, for den som liker en litt distinkt vreng. Farger heller ikke lyden når den er bypasset.

Eneste jeg har å utsette på, er at kanal A skulle vært lik RC boosteren til Xotic, men det er forsåvidt ikke noe negativt, da kanal A låter så bra som den gjør.

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor bra den simuleringen er gitt ;) Har eid en Guv'nor selv, og jeg syns det var for mye gain i den til det jeg skulle bruke den til. Slash sin lyd er da virkelig ikke så veldig high-gain? Skal du komme i nærheten av sololyden hans så er du uansett nesten nødt til å bruke halsposisjonen på gitaren, og da helst humbucker. De aller fleste bruker en god del mindre gain enn du tror :)

Sound1.no solgte Marshall-pedaler for en slikk og ingenting for litt siden, men vet ikke hva de ligger på nå.

EDIT: Se her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Death By Audio Interstellar Overdriver

1274_01.jpg

Kjøpte med denne i sommer og har vært favoritten siden.

Features:

Kraftig metallboks, som sannsynligvis kommer til å overleve 3. verdenskrig.

Enkelt design: kontroll for volum(master) og mengde vreng(overdrive), samt fotbryter for av/på.

Lyd:

Denne pedalen er ikke noe TS-klone, men låter som ingen annen pedal.

Selv om det er en overdrive, så har den til tider en fuzz-aktigt karakteristikk. Noe som jeg synes er veldig kult.

Jeg bruker den både alene, og til å booste en Laney LH-50(for å få enda drøyere vreng).

Den har en veldig distinkt attack(litt som en Rat), men låter mye "røffere".

Dette er altså ikke en pedal for dere som vil ha en smooth overdrive til blues og kjedelig rock. Denne pedalen låter skittent og tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor bra den simuleringen er gitt ;) Har eid en Guv'nor selv, og jeg syns det var for mye gain i den til det jeg skulle bruke den til. Slash sin lyd er da virkelig ikke så veldig high-gain? Skal du komme i nærheten av sololyden hans så er du uansett nesten nødt til å bruke halsposisjonen på gitaren, og da helst humbucker. De aller fleste bruker en god del mindre gain enn du tror :)

Sound1.no solgte Marshall-pedaler for en slikk og ingenting for litt siden, men vet ikke hva de ligger på nå.

EDIT: Se her :)

haha:)

du sparer mer enn du betaler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, for å forklare det så vil jeg ha mest mulig lik lyd som peavey 5150, uten å kjøpe en svær 5150

Fra Slash til 5150 ja? Hmm... :D

Må vel bli en eller annen metallpedal det da. Har ikke greie på hvilke som går for å være bra for tida, men jeg syns Tonebone Hot British låter fryktelig fett.

Men bruk heller en Tubescreamer til å booste vrengen i ampen din, det låter nesten alltid bedre enn å kjøre vrengpedal gjennom cleankanal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hva "tweake" betyr, så er det nok lite vits i ettersom det er en ganske pinglete nybegynneramp, og jeg skal nok skaffe meg noe bedre når jeg begynner i band (som forhåpentligvis ikke er så j***** lenge til)

guv'noren hørtes dritbra ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Slash til 5150 ja? Hmm... :D

Må vel bli en eller annen metallpedal det da. Har ikke greie på hvilke som går for å være bra for tida, men jeg syns Tonebone Hot British låter fryktelig fett.

Men bruk heller en Tubescreamer til å booste vrengen i ampen din, det låter nesten alltid bedre enn å kjøre vrengpedal gjennom cleankanal!

metall???

simuleringen min på zoomen er da ikke akkurat metal (eller kanskje den er det, men det er uansett den eneste simuleringen jeg syntes var bra). men jeg spiller altså ikke metal musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.