Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ESP Edwards?


Curl-Head

Anbefalte innlegg

  • Svar 197
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

GE Musikk importerer nå ESP og LTD til Norge, og siden det var de som fortalte meg at Edwards-gitarer begynner fra 9000 kr og oppover,

betyr vel det at det er prisen vi må betale hvis vi skal kjøpe Edwards gjennom de.

En kjapp tur innom EBAY viser at vi lett kan få en blodfet Edwards til rundt 6000 kr, inkludert frakt fra Japan :D

ESP/ LTD er laget for verdensmarkedet. De kan importeres lovlig. Edwards er ulovlig å importere pga. at de er for lik Gibson, samt at kvaliteten er farlig høy sammenlignet med originalen. Uansett, ingen gitarimportør har lov til å ta inn Edwards til Norge. Geir Falck ved Tre '45 Musikk i Trondheim fortalte meg at han hadde besøkt ESP sin fabrikk i Japan for noen år siden, og da spurte han om å få importere Edwards til Norge pga. den høye kvaliteten og lave prisen. Svaret var et kontant nei grunnet at Gibson ville gå til sak mot ESP tvert de eksporterte disse gitarene.

Kjøp via ebay global. Det finnes et par-tre veldig gode, japanske selgere som har plenty Edwards for salg (Yasoohmusic, mijsixstrings, Ishibashi....). Bare søk på "Edwards guitar", og de popper opp.

Good luck ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, dette med "ulovlig" osv er å ta hard i - det som er poenget er at den gangen den japanske gitarindustrien begynte å lage gode kopier av Fender og Gibson sine gitarer inngikk begge produsentene ymse avtaler med de japanske produsentene om lisensprodukter osv - en del av avtalen var at kopiene som ikke var markedsført av Fender eller Gibson selv ikke skulle selges noe annet sted enn det asiatisk markedet (der copyright loven uansett ikke står særlig sterkt)

Men som tidligere nevnt - ESP importøren kommer aldri til å kunne å ta inn Edwards produktene, rett og slett fordi ESP selv ikke ønsker problemer med Gibson & Co

Hvis jeg inngår en avtale med en retailer i Japan om import av Edwards gitarer og selger disse kommersielt i Norge, er det sannsynligvis helt umulig å forfølge meg med loven i hånd, men de europeiske importørene kan, og vil sannsynligvis nekte å selge meg Fender og Gibson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo tenke seg selv det scenarioet at man har laget og produsert et gitarmerke som gjør det rimelig stort! (Gibson og Fender f.eks.) Så kommer japanerne på banen og rett og slett kopierer livsverket ditt, bare med litt billigere arbeidskraft og materialer, men design og finish er så godt som prikk likt. Det er godt vi har noe i nærheten av lover som på et vis beskytter "rettighetsinnhaverne". Det hadde vært usigelig trist hvis Gibson og Fender hadde blitt feid av banen av asiatisk kopi- industri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,da det er et viktig poeng det, men saken er egentlig ikke så enkel heller - når f.eks et legemiddelfirma produserer en ny medisin, får de bare et ganske lite antall år på seg til å etablere og selge den nye varen sin før andre også kan produsere en så og si identisk medisin til en (eventuelt) billigere penge. Bil-design, klær, datamaskiner, prosessorer, programvare, ostehøveler - alt kopieres og "stjeles" i større eller mindre grad og slik har det egentlig alltid vært. Patenter og design-særegenheter kan beskyttes, men normalt ikke i evig tid nødvendigvis.

Et eksempel på stjeling i gitarundistrien kan jo være Leo Fenders noe litt halv-utidige "stjeling" av Bigsby sine idéer og design - f.eks Fender headstocken de kjemper slik for å beholde copyright på den dag i dag. Hadde Leo styrt skuta, hadde alle som måtte ønske det fått lage slike headstocker i dag tenker jeg. Fender "glemte" jo forøvrig å gå fra konseptene når Schecter og røkla startet opp.

Vel uansett - det jeg sa i mitt tidligere innlegg var nå bare fakta - altså slik realiteten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at konkurranse er sunt, men det blir da tross alt for enkelt å kopiere noe som allerede eksisterer, gjøre det litt billigere, og that's it? Er klar over at jeg ikke har gått i dybden her, men så godt som alle "nye" gitarer er jo mer eller mindre inspirert av noe som Gibson og Fender allerede har gjort (Ibanez "superstrat", Jackson "V" osv.), og det er forsåvidt helt ok. Direkte blåkopi blir noe annet, synes jeg, og det finner du ikke i bilindustrien heller, bortsett fra replikas av modeller som ikke produseres lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåkopier i bilundistrien eksisterer - kinserne lager nå RR og Bentleys med plast og tyll.. Men grunnen til at vi ikke ser det er vel opplagt? Biler er massive konstruksjoner som selges og markedsføres i bare noen få år. Innen noen rekker å stjele ting er produktet utdatert. Dessuten er ikke en blå-kopi normalt noe som appellerer til folk. Det gir oss assosiasjoner til "billige kopier"

Det kan kanskje synes naturlig at spesifikke design kan beskyttes slik som Gibson og Fender sine, men i Norge og resten av Europa er en design beskyttelse maksimalt på 25år, kopibeskyttelse på deler, kun 5 år og patent 20 år. Noe som vil si at Fenders kopibeskyttelse ikke ville vart lenger enn til 1975 for Telecaster og Gibsons Les Paul til omlag 1977. Man kan mene hva man vil om det, men det setter ting i perspektiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.