Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ESP Edwards?


Curl-Head

Anbefalte innlegg

Orville og Orville by Gibson, Bacchus, Tokai ...

...

...har stanset produksjonen eller flyttet den til Kina/Korea/Indonesia etc.).

Alle disse er som du sier regnet som veldig gode instrumenter.

Så vidt min research har funnet må man lete opp 10-15 år gamle

instrumenter som i god stand som regel høster priser på eBay

som gjør en Gibson mer fristende i mange tildeller. De som

selges i 5-7k klassen trenger ofte en frettjobb, har diskuterbare

pupper monterrt eller har rett og slett levt et hardt liv og er

slitne mekanisk og kosmetisk.

Var noen jeg ikke nevnte her fordi de ikke egentlig er aktuelle, f.eks Navigator, og jeg fokuserte på Gibson-kopier og da spesielt Les Paul.

Navigator sine LP og Stratkopier er jo sikleobjekter da. I vertfall lyster jeg på en stratkopi fra dem.

Navigatorene bygges jo i prinsippet som customshop så prisen gjør nok at de fleste velger originalinstrumenter, Sure eller gitarer fra andre elite instrumentmakere

***

Fete gitarer LPG

***

Jeg har konkludert med at selv om Edvards gir masse for pengene blir

de egentlig 10-20% for kostbare å imortere til Norge. Jeg er kommet

til dette etter å ha fulgt bruktprisene dem høster. Vi skal også

huske at disse modellene egentlig ikke er laget for salg utenfor

Japan og dem som eksporterer dem utnytter dette med et litt kustig

høyt prisnivå. Spesielt på brukte Edwards.

Pga bruktpris og større interess i bruktmarkedet vil det rent økonomisk

som regel lønne seg å kjøpe en ny MIM eller Faded for dem som jakter

et ok instrument, men som allerede ved kjøp ser for seg at dem skal

selge dem videre om 1-2 år.

Jeg sier ikke at jeg mener de nevte instruemente er bedre for det

kan jeg ikke med hånden på hjertet si. Den fadet jeg har spilt

lider av mange av de samme feilene som Goldtopen min har.

Mangler siste fin finish på bånd - fadet hadde flere slurvefeil på de høyeste båndene.

En del mindre "feil" i lakkfinish. Dog ikke av samme karakter da Gibson var slurv og GT pga feil teknikk med metalikklakksprøyten.

Elektronikk med godt potensiale for oppgradering - her er pots og jack på de rimeligste versjonene til Edwards unødvendig kip.

Begge har hardware fra hylla med "godt nok, men ikke best". Men LP'n min bruker samme stemmeskuer som en Navigator til 4-5 ganger prisen.

Samt den faded jeg ble kjent med ikke ville holde på stemminga. Det gjør GT'n min fra Kina/Japan.

Lydmessig kan jeg ikke sammenligne pga HB vs P90.

Selv om jeg ikke kan påstå at jeg hører forskjell liker jeg tanken på

at Edwards LP'n er laget med long tension neck og ikke er uthula plank.

Men dette er nok bare noe som gjør nytte i huet mitt ;)

/...f@@¤% som jeg tyter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • Svar 197
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har sett mye godt om Edwards her på forumet, og sett mange fine modeller på webben.

Sikla litt på en Les Paul Custom (sort), og regnet ut til at den er ikke stort dyrere enn Epiphone sin.

Men hvordan er de i kvalitet i forhold til Epiphone, eller PRS Se Singlecut?

Er det verdt pengene? :)

Ser at det er en del folk som "misforstår" litt når det gjelder japanske Les Pauls. Å sammenligne med Kina/ Korea (og noen flere land...) produserte Epiphone er faktisk helt bak mål.

La oss se litt på ESP sitt merke Edwards, produsert kun for det japanske markedet siden de er for lik originalen i byggekvalitet, utseende, treverk etc. til å eksporteres (Gibson har satt en stopper for det!). Den mest påkostede utgaven av Edwards Les Paul heter E-LP-130LTS/RE, og har følgende specs:

BODY (Top) Flame Maple (Back) Mahogany w/Ivory Binding

NECK Mahogany

FINGERBORAD Rosewood, 22frets w/ Ivory Binding

RADIUS 305R

SCALE 24.75 inch (628mm)

NUT Bone (43mm)

INLAY Pearloid Dish

JOINT Set-neck

TUNER GOTOH SD90-SL

BRIDGE Old Type Tune-Matic & GOTOH GE101Z

PICKUPS (Front) Seymour Duncan ANTIQUITY

(Rear) Seymour Duncan ANTIQUITY

PARTS COLOR Nickel

CONTROLS Front Volume, Rear Volume, Front Tone, Rear Tone, Toggle PU Selector

PRICE 136,500yen (Include Tax)

Denne gitaren går ny for ca. 8300,- på ebay global.

Denne utgaven kommer med et veldig tynt lag polylakk innerst og nitrolakk over der igjen. Den har Seymour Duncan Antiquety pups (rundt 1500,- per stk. i Norge), Switchcraft toggle switch, Paper In Oil caps, CTS pots og den er lettere "relic'd". Hvor får du en slik Epiphone, med lignende specs???? Alle Edwards kommer med Seymour Duncan mic'er, det være seg Les Pauls, ES, Telecasters eller Stratocasters. Her er en link til Edwards webpage (bruk rullegardiner ned på siden for å se de forskjellige modellene):

http://www.espguitars.co.jp/edwards/index.html

ESP har en Custom Shop som lager "storebroren" til Edwards, og heter Navigator. De er i en helt annen prisklasse, og har en veiledende pris mellom 30-40000. De har specs ut av en annen verden. Sjekk websiden her:

http://www.espguitars.co.jp/navigator/

Tilbake til Edwards. Jeg har selv hatt flere Gibson Les Paul Standards, Classic, Custom Shops ('57 Gold top og G0 1960), Junior, samt japanprodusert Epiphone Elitist og Elite... Jeg fikk tak i en Edwards E-LP-130LTS/RE for kr. 8000,- og har ikke behov for å bytte flere ganger. Kvaliteten på denne gitaren (husk at dette er den Edwards'n med best specs) er helt klart oppe i Gibson Custom Shop kvalitet (sammenligner her med de jeg selv har hatt), og jeg driter i hva det står på headstocken. Denne gitaren låter bedre enn noen Gibson jeg har hatt, og føles helt "riktig". Mange sier at kopier er dårligere enn originalen, men som oftest er det pga. navnet på headstocken når vi snakker om high-end kopier. Det finnes folk som håndbygger langt bedre Les Pauls enn Gibson noen gang har gjort. Det er bare å sjekke ut Luthierseksjonen på f.eks. dette forumet (mulig du må tegne deg som medlem for å få sett):

http://www.mylespaul.com/forums/

Det finnes billigere Edwards også. Modellen under 130LTS har også veldig bra specs, men er bl.a. ikke relic'd. Tør påstå at de fleste Edwards ligger langt, langt over Epiphone i kvalitet, specs, hardware etc. (har hatt vanlig Kina Epi's også, og må si at de rett og slett ikke var verdt prisen på rundt 4000,-). Skal du ha en Epiphone som har bra kvalitet må du få tak i Elite/ Elitist, men de produseres ikke lengre:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Ja, se der du B) Jeg har som sagt hatt en del Gibsons selv, men ingen Standard, av de jeg har hatt, kan måle seg med den Edwards'n jeg har nå. Den ligger oppe i Custom Shop sjiktet både når det gjelder finish, treverk, byggekvalitet og kvalitet på hardware. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle Edwards siden de kommer i mange prisklasser, men den jeg har er som sagt den "øverste" modellen av Les Paul kopiene. De fleste Edwards konkurerer glatt med billige Gibsons som overøser markedet i dag. Der Gibson må spare på kvalitet for å i det hele tatt få til et produkt de fleste har råd til, der kan bl.a. Edwards øse på med rein og skjær kvalitet.

Nå er det ikke bare Edwards/ Navigator som er svinbra på dette med Les Paul kopier. Japan er kjent i "miljøet" for å kunne sitt håndverk til fingerspissene. Andre merker er Burny, Greco, Epiphone Elite/ Elitist, Epiphone Laquer Series, Tokai og Orville. Orville var jo fornavnet til Mr. Gibson himself (han het Orville Gibson), og Gibson tillot Orville i en periode å kalle seg Orville by Gibson før Epiphone fikk ta over i Japan (Epiphone Japan og Epiphone Kina or whatever- et hav av forskjell).

Ah, kunne holdt på i dagesvis, men får gi meg nå før jeg tar helt av :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se der du B) Jeg har som sagt hatt en del Gibsons selv, men ingen Standard, av de jeg har hatt, kan måle seg med den Edwards'n jeg har nå. Den ligger oppe i Custom Shop sjiktet både når det gjelder finish, treverk, byggekvalitet og kvalitet på hardware. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle Edwards siden de kommer i mange prisklasser, men den jeg har er som sagt den "øverste" modellen av Les Paul kopiene. De fleste Edwards konkurerer glatt med billige Gibsons som overøser markedet i dag. Der Gibson må spare på kvalitet for å i det hele tatt få til et produkt de fleste har råd til, der kan bl.a. Edwards øse på med rein og skjær kvalitet.

Nå er det ikke bare Edwards/ Navigator som er svinbra på dette med Les Paul kopier. Japan er kjent i "miljøet" for å kunne sitt håndverk til fingerspissene. Andre merker er Burny, Greco, Epiphone Elite/ Elitist, Epiphone Laquer Series, Tokai og Orville. Orville var jo fornavnet til Mr. Gibson himself (han het Orville Gibson), og Gibson tillot Orville i en periode å kalle seg Orville by Gibson før Epiphone fikk ta over i Japan (Epiphone Japan og Epiphone Kina or whatever- et hav av forskjell).

Ah, kunne holdt på i dagesvis, men får gi meg nå før jeg tar helt av :lol:

Siden Edwardsen din stort sett er lagd i Kina, så må vel det samme kunne sies om kineserne? Edwards er en forfinet kinakopi med litt japansk TLC&QA, derav den "rimelige" prisen, som forøvrig sikkert er høy nok til at ESP tjener i bøtter og spann på disse modellene. Japan har et høyere lønnsnivå enn USA, så det er litt merkelig at japanere skal kunne "øse på med kvalitet" mens amerikanere må spare :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Edwardsen din stort sett er lagd i Kina, så må vel det samme kunne sies om kineserne? Edwards er en forfinet kinakopi med litt japansk TLC&QA, derav den "rimelige" prisen, som forøvrig sikkert er høy nok til at ESP tjener i bøtter og spann på disse modellene. Japan har et høyere lønnsnivå enn USA, så det er litt merkelig at japanere skal kunne "øse på med kvalitet" mens amerikanere må spare :rolleyes:

Hvor er det du har at Edwards er laget i Kina? Spurte forhandleren i Japan, og fikk dette svaret:

As far as I know, Edwards guitars are assmebled in Japan.

ESP has been saying so officially. There are some rumors that

Edwards brand guitars are made in China, however, there is no

proof in that rumor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edwards er delvis lagd i Kina og delvis i Japan. I Kina blir alt CNC-arbeidet gjort og montering av hals såvidt jeg vet, mens hardware og elektronikk monteres i Japan. Kvalitetskontroll, justering og slikt skjer i Japan.

Ligger en link her i tråden som viser dette, eller så har jeg sett det på et annet forum. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du har at Edwards er laget i Kina? Spurte forhandleren i Japan, og fikk dette svaret:

As far as I know, Edwards guitars are assmebled in Japan.

ESP has been saying so officially. There are some rumors that

Edwards brand guitars are made in China, however, there is no

proof in that rumor.

Hehe, det var jo et betryggende svar... står det Made In Japan noe sted på Edwardsen din? For det burde jo bety at den er overveiende lagd i Japan.

Tidligere postet i en av dine tråder, du får lese og tro hva du vil:

http://www.mylespaul.com/forums/other-les-pauls/43888-edwards-guitars-whole-story-more.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel hoppe på diskusjonen i seineste laget med mine erfaringer. Har slik en E-LP98LTS, oppgradert med WB Firewater pickups. Likte ikke lyden i Duncan-pickupene den kom med, men det er jo veldig smak og behag. Når det gjelder spillbarhet banker Edwardsen alle de andre gitarene jeg har ned i støvla, inkludert en Gibson og en håndbygd replica-sak. De andre gitarene må jeg til stadighet justere hals, strengehøyde og intonasjon på avhengig av sesong, men Edwardsen holder seg stødig der den skal. Utrolig lav action hele veien oppover halsen, ikkeno klirr; generelt bare godsaker.

Når det gjelder lyd har jeg heller ikke stort å utsette på kvaliteten. Den resonnerer høyt og klart, kanskje med noe lysere klang enn de andre LP-type gitarene jeg har. Pickupene som sitter i den nå er jo top notch og kunne sikkert fått en planke med strenger på til å låte bra, så akkurat den biten gidder jeg ikke si så mye om for øyeblikket. Det viktigste er vel at den akustiske lyden på et vis overføres bra gjennom elektronikken, noe jeg føler den gjør.

Det er ikke snakk om at jeg kvitter meg med denne. Selger heller Gibson-gitaren min, uansett om de utfyller hverandre på forskjellige måter. Og jeg har et lite lydklipp jeg spilte inn med Edwardsen, men det var før jeg satt WB-pickuper i den. Trur det var Gibson 496R og 500T som satt i den da jeg spilte inn klippet, som har litt laus bånn og ullen mellomtone. Uansett:

http://www.4shared.com/audio/7bqdLNC1/Daudens_Drikkevise_LeGion.html

Også bilder da.

DSC_2406.jpg

DSC_2415.jpg

DSC_2423.jpg

DSC_2425.jpg

Jeg er forresten tilbøyelig til å si at toppen på min er en av de beste jeg har sett, uansett om det bare er tynn finér.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.