Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ESP Edwards?


Curl-Head

Anbefalte innlegg

Blåkopier i bilundistrien eksisterer - kinserne lager nå RR og Bentleys med plast og tyll.. Men grunnen til at vi ikke ser det er vel opplagt? Biler er massive konstruksjoner som selges og markedsføres i bare noen få år.

Det kan kanskje synes naturlig at spesifikke design kan beskyttes slik som Gibson og Fender sine, men i Norge og resten av Europa er en design beskyttelse maksimalt på 25år, kopibeskyttelse på deler kun 5 år og patent 20 år. Noe som vil si at Fenders kopibeskyttelse ikke ville vart lenger enn til 1975 for Telecaster og Gibsons Les Paul til omlag 1977. Man kan mene hva man vil om det, men det setter ting i perspektiv..

Krangler ikke på det du sier, men framholder likevel at jeg ville ha syntes at en gitarverden uten Fender og Gibson, ville vært fryktelig trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 197
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Krangler ikke på det du sier, men framholder likevel at jeg ville ha syntes at en gitarverden uten Fender og Gibson, ville vært fryktelig trist...

Jeg er helt enig, og jeg tror de fint hadde klart å overleve, men potensielt med noe lavere avkastning. Det er bare et spørsmål om å lage gode instrumenter, navnet og historien har de. Steinway overlever ikke grunnet patenter eller kopibeskyttelse de heller - de bare lager noen av verdens beste instrumenter og tar seg relativt solid betalt. Det ser heller ikke ut som om produsenter av klassiske og/eller akustiske gitarer trenger noen spesiell patent eller design-rettighet for å overleve, så lenge de lager top-notch instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, og jeg tror de fint hadde klart å overleve, men potensielt med noe lavere avkastning. Det er bare et spørsmål om å lage gode instrumenter, navnet og historien har de. Steinway overlever ikke grunnet patenter eller kopibeskyttelse de heller - de bare lager noen av verdens beste instrumenter og tar seg relativt solid betalt. Det ser heller ikke ut som om produsenter av klassiske og/eller akustiske gitarer trenger noen spesiell patent eller design-rettighet for å overleve, så lenge de lager top-notch instrumenter.

Og det er på mange måter et paradoks. Hvorfor tenker store asiatiske gitarprodusenter at " vi blåkopierer en '56 LP Goldtop, med litt billigere materialer, så tar vi litt av markedsandelen fra Gibson"! F.eks. så har jo ESP vitterlig LP-type gitarer som holder mer enn god nok standard, uten å være en direkte kopi av originalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er på mange måter et paradoks. Hvorfor tenker store asiatiske gitarprodusenter at " vi blåkopierer en '56 LP Goldtop, med litt billigere materialer, så tar vi litt av markedsandelen fra Gibson"! F.eks. så har jo ESP vitterlig LP-type gitarer som holder mer enn god nok standard, uten å være en direkte kopi av originalen?

Svaret er vel ganske enkelt at flertallet på kloden ikke har råd til en 56' goldtop fra Gibson, men ønsker seg en gitar som ser omtrent lik ut.

Og vi må ikke glemme at USA's nåværende gitarindustri også i stor grad er basert på blå-kopier av spesielt Fender da. Det er ikke bare Japanerne som kopierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er vel ganske enkelt at flertallet på kloden ikke har råd til en 56' goldtop fra Gibson, men ønsker seg en gitar som ser omtrent lik ut.

Selvfølgelig.... Tenkt deg at Gibson hadde laget en lavbudsjetts '56 Goldtop. Det hadde blitt ramaskrik! Men når japsene gjør det, er det "til pass for Gibson som priser gitarene alt for dyrt!" ?

Neida, vi er vel i bunn og grunn enige, og hverken du eller jeg kan vel gjøre noe fra eller til, uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok hive meg på greener's argument her altså, hvorfor skal absolutt gitarprodusenter som Gibson og Fender beskyttes?

Greit nok at de fant opp en spesiell design, men jeg synes absolutt ikke at de skal få ha enerett på en design for alltid!

Jeg skjønner ikke hvorfor blåkopier som Edwards ikke kan importeres og selges side om side med en Gibson i Norge jeg!

Selv om Edwards klarer å lage like gode gitarer som Gibson til en lavere pris, vil nok Gibson overleve uansett, på navnet alene.

Jeg skjønner godt at det er ulovlig å kopiere gitaren 100% (putte på gibson-logo på kopigitar osv.)

Men å kopiere gitarer Edwards-stil skjønner jeg ikke hvorfor er "ulovlig" av den enkle grunn at det står "Edwards" på.

Du kan se på Marshall JCM800 kloner f.eks (Splawn o.l)... og Metroamp, som lager kopier av gamle Marshalls. De oppgir til og med at det er en kopi av en JTM45 f.eks... Man får til og med kjøpt en marshall-logo i sjappa dems, som man kan putte på kiten sin. Hvorfor er dette lov? Har Marshall noen gang klaget? Jeg ser kun positive ting komme av dette jeg.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er på mange måter et paradoks. Hvorfor tenker store asiatiske gitarprodusenter at " vi blåkopierer en '56 LP Goldtop, med litt billigere materialer, så tar vi litt av markedsandelen fra Gibson"! F.eks. så har jo ESP vitterlig LP-type gitarer som holder mer enn god nok standard, uten å være en direkte kopi av originalen?

At materialene nødvendigvis er billigere er da ikke sant. Jeg har to japanske Les Paul gitarer med materialer bedre enn det som Gibson bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At materialene nødvendigvis er billigere er da ikke sant. Jeg har to japanske Les Paul gitarer med materialer bedre enn det som Gibson bruker.

Bedre enn det Gibson bruker på hvilken gitar... R6? Hvordan vet du at materialene er bedre, og ikke minst dyrere?

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre enn det Gibson bruker på hvilken gitar... R6? Hvordan vet du at materialene er bedre, og ikke minst dyrere?

Det er ikke lov å si noe slikt uten å dokumentere detwink.gif

Og da snakker vi om skikkelige specs på treverk, opphavsregion og pris.

EDIT: Jeg siterte imaginos ved en feil, men dere skjønner poenget...

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At materialene nødvendigvis er billigere er da ikke sant. Jeg har to japanske Les Paul gitarer med materialer bedre enn det som Gibson bruker.

For det første: Du har to japanske Les Paul kopier! ;)

For det andre; som Imaginos og denyeverything også sier: Her kreves bevis på påstandene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå roter dere fælt gutter - det er da ingen av dere som kan dokumentere hverken at Japanske produsenter jevnt over bruker dårligere materialer eller bedre. Dette blir synsing fra begge hold. Om man skal si noe om dette i det hele tatt er det vel at Gibson ikke bruker så ubegripelig kostbare materialer i alle fall. De velger nok det beste av det de får fra leverandører til de beste gitarene, men alle andre produsenter kan også kjøpe disse råvarene til en ikke veldig høy pris.

Det jeg har merket meg, er at enkelt Japanske LP kopier ikke har en figurert lønnetopp, men figurert bladfiner limt på toppen av lønnetoppen. Men dette har neppe noe å si for lyden i gitaren - figurert lønn låter ikke spesielt bra i forhold til plain lønn tror jeg :) Men akkurat en relativt tykk figurert lønnetopp er noe som faktisk koster litt penger - sannsynligvis like mye, eller mer enn resten av treverket til gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.