Web Analytics
Jump to content

Hvem tuning spiller dere i?

crow
 Share

Recommended Posts

Hvem tuning er din favoritt-tuning? Altså den du spiller mest i.

Mange har kanskje vanskelig for å velge, siden de spiller mye forskjellig, som meg selv :mrgreen: .. Men list gjerne opp nr 2 og 3 ..

Personlig digger jeg D-tuning (altså d-g-c-f-a-d), den er akkurat passe mørk i tonene og blir ikke så slapp som f.eks C kan bli.

Men C (c-f-a#-d#-g-c) må taes frem en gang i blandt når man virkelig vil trykke på :mrgreen: Men det hender jeg nøyer meg med bare å droppe den øverste strengen når jeg er i D. Til en Drop-C..

Når det gjelder E som "standard" kan jeg ikke huske å ha møtt andre enn kristne visesangere som spiller i E. Heheh.

For å sitere en av mine favorittgitarister, Josh Homme, "The lower you get, the groovier you sound" :mrgreen:

• Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

akustiske gitaren har liggi mye i C-G-C-G-C-D .. det er diggbart..

er glad i løse strenger på akustisk osv, så da er det perfekt ..

Liker også å stemme i E69 . gjør det på lapsteel-prosjektet mitt :P

Nilsefix

Bruker som oftest vanlig E tuning. I og med at jeg spiller mye DT. Å den tuningen bruker vi i bandet mitt. Men det kan hende at jeg kan finne på og stemme i drop-D. Liker og finne på noe Zakk-aktig ;)

Nesten hele tiden i standard tuning. Har begynt å stemme et halvt trinn ned, ettersom jeg spiller litt mer SRV og Hendrix.

Det glemte jeg kanskje å nevne, men jeg spiller ytterst sjeldent andres låter, blir mest jamming og spiller det jeg føler for der og da.

Derfor blir det kanskje litt lettere å variere tuning etter hva man føler for..

Har selvsagt endel eget materiale, men man klarer somregel å spille det i forskjellige tuninger. Notene er jo der enda ...

Men det blir kanskje litt annerledes hvis man slavisk følger tabs..

Tips til dem som ikke har prøvd det: Stem gitaren i dur, eventuelt moll. Tøft til en del ting, og gir noen nye muligheter. Ellers spent på den nye patenterte tuninga til Gambale.

Når det gjelder E som "standard" kan jeg ikke huske å ha møtt andre enn kristne visesangere som spiller i E. Heheh.

For å sitere en av mine favorittgitarister, Josh Homme, "The lower you get, the groovier you sound" :mrgreen:

Plukk opp et Metallica-album, for eksempel ...And Justice for All.

Ellers spiller jo svært mange black metal-band i standardstemming. Gode kristne, de...

Plukk opp et Metallica-album, for eksempel ...And Justice for All.

Ellers spiller jo svært mange black metal-band i standardstemming. Gode kristne, de...

Heheh. Når skal folk på dette forumet lære seg å ta en spøk? :mrgreen:

Trodde "Heheh" avslørte den.. Men jeg skal heretter skrive SPØK START SPØK SLUTT :P

Selvsagt enormt med mengder av god musikk skrevet i E...