Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

redigert: overdrivepedaler, kabinetter og amper


Konnis

Anbefalte innlegg

Noe pessimistisk post den siste der, heh.

OK:

Står mellom et valg nå. Må bytte ut ihvertfall bridgepickupen i RG'en, da denne har konstant ulesyndrom på høyere lydnivåer.

Alt. 1: Kjøpe brukt/ny SH-6 eller noe, 500-1000kr. Kjøpe gitar (Edwards Explorer kanskje) med EMG senere.

Alt. 2: Kjøpe nytt sett med EMG 81 og 85, 1600kr. Vente med ny gitar.

Greia er at jeg vil ha en gitar med EMG, samtidig som jeg har en gitar som ikke har EMG. Innbiller meg at EMG funker best til tight metalriffing, mens passive mikrofoner utmerker seg på litt lausere områder, stoner osv? Eller er EMG mer allrounder enn jeg tror?

Edit: tror dog jeg ender opp med å gå for 1. Lydpreferansen min når jeg snakker om EMG er EMG + mahogny, ikke EMG + basswood. Høhø.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor er du så redd for EMG i basswood? :P Basswood er ikke sÃ¥ uhorvelig mye brightere enn mahogny som folk tror. Om det skule bli for bright er det jo bare Ã¥ bytte plass pÃ¥ 81 og 85 ;)

Jeg syns EMG er topp til det meste, forutsatt at man skjønner hvordan de påvirker ampens oppførsel annerledes enn passive pickuper, og klarer å stille inn ting deretter. Har selv brukt EMG (og ja, humbuckere) med stort hell på låter av f.eks. Thin Lizzy og Tom Waits :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ihvertfall kjøpe en Digitech Bad Monkey, så overdrive'en kan vi stryke fra lista.

Merker at det blir mindre fjompe-lyd fra elementet/lufta/what so ever når jeg bruker pedalvreng og ikke vrengen i ampen... mystisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det kanskje ha noe med reverben å gjøre? Hvis du banker på den kommer det jo litt rare lyder. Og en vanlig "feil" på valvekingene er at reverben ikke er skrudd godt nok fast. Sånn at den kan få vibrasjoner. Og hvis kabinettet vibrerer så kan det kanskje få reverbboksen til å vibrere så den lager lydene.

Jeg sier dette igjen. Har du sjekket noe av det Koonis? Bare prøv å banke på reverben, så ser du om det kan sammenlignes litt med det du opplever når du spiller høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde min OD-3 på en JCM800 via cleanchannel. Fikk ut veldig mye vreng med mye sustain. Deilig klassisk rock/blues/metal-tone og enda deiligere solo-lyd som kom veldig godt fremi lydbildet og "hylte".

Fikk litt lyst på en JCM800 nå, bare pga solosound med overdrivepedal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det reverb'een sitter da, så jeg kan sjekke det? La merke til at den boksen nedi kassa (med phonoplugger i, sort, firkantet metallboks, avlang) ikke var skrudd fast. Faktisk, hadde den fire skruehull, men kun en skrue, og denne var ikke skrudd i ordentlig engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehja... prøvde da Ã¥ skru litt pÃ¥ dette her, og fikk min far til Ã¥ holde den dønn fast, kobla ut phonopluggene og alt som var, men merka veldig liten forskjell...

Og for å ta litt selvkritikk, så kan noe av ulyden ha med teknikk å gjøre, selv om jeg ikke merker det på andre amper. Er vel Valvekingen min som er nazi på ren teknikk, da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er høyttalerelementet skrudd helt fast?

Merker du denne lyden på lyse noter, evt annet enn når du lager "trykk"-lyd?

Har du mulighet til å teste selve ampen med et annet kabinett(altså koble ut høyttalerelementet og koble til et annet) og se om du får samme lyden. Så vet vi om det er ampen eller høyttaleren det er noe tull med :)

Endret av Mr. Blonde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.