Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CD eller nedlasting?


Dawn

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvor den greia med at musikk skal være gratis kommer fra, egentlig... En CD er et produkt som alt annet, det koster tid og penger å lage, da kan man ikke bare ta den. Det sier seg selv i grunn, men internett svekker gjerne hemningene hos folk. Det som skjer på nettet "skjer" liksom ikke i virkeligheten, tenker vi. Men det gjør det altså.

Dere må gjerne se på dere selv som kunstnere som vil gi ut kunstverkene deres gratis, men det betyr ikke at alle andre må det.

Netopp, og det er jo akuratt det Grutle og Co prøver å få fram i den videoen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sant nok. Jeg trur jeg bare kommer fra et musikkmiljø der ingenting er viktigere enn musikkgleden (våger jeg å si uten å insinuere at du har noe særlig anderledes verdier). Det vil si at jeg er villig til å drive med musikk selv om det bare er en dyr hobby. Jeg støtter selvfølgelig band ved å kjøpe albumene deres. Men jeg, personlig, setter mest pris på anerkjennelse.
Kan godt gje ut plate, men vil i same slengen leggja ut alt eg lagar gratis.

Jadå, såklart kan det vera at eg hadde endra meining dersom eg hadde sett kor mykje pengar det kunne vera å henta, men eg er ikkje noko ekstraordinært menneske. Idealistisk sett meiner eg at all musikk skal vera gratis, og då spesielt alt det eg lagar. Eg vil jo at folk skal høyra det.

Jaha... Jeg er selv hobbymusiker, og synes det er moro at folk hører på musikken jeg lager. Noen sitter hjemme og tegner, og synes det er gøy at noen synes tegningene er fine, noen skriver dikt... osv.... Folk driver med ymse kunstformer uten å ha noe håp eller realistisk forestilling om at de skal kunne leve av det, eller for den saks skyld bli rike av det. Men tror dere virkelig at vi ville fått en rikere kunstverden om ingen skulle tjene på det de gjør? Innimellom alle hobbyartistene er det faktisk en del ekstremt talentfulle folk. Folk som gjerne skulle/burde bruke tiden sin til å lage det de kan. Det er ikke akkurat optimalt å måtte jobbe for å ha råd til å jobbe som kunstner.

De fleste steder er det svært vanskelig å kunne livnære seg som kunstner, men likevel synes dere det er håpløst å ta betalt for det man lager?

Tilbake til tråden; Jeg kjøper cder og vinylplater. Laster jeg ned noe, betaler jeg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du ikke være enig ? :huh:

Personlig har jeg tenkt å fortsette å drive med musikk, og da ikke bare som hobby. Og jeg vil at musikken min skal være tilgjengelig for hvem som helst, uansett økonomi og alder osv... Hvis folk faktisk vil kjøpe ei skive så er jo det kjempefint! Men det viktigste for meg er at folk får høre om de vil, og det er kjempefint om jeg kunne tilføre noe ekstra til noen andres liv. Må bare innse at musikk er noe man driver med fordi man brenner for det.

Musikk til folket!

Endret av Heidi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

la oss ta et ganske urealistisk eksempel, men men. la oss si at metallica solgte null (0) plater av sitt nye album og plutselig sluttet og selge de gamle platene, hadde de da kommet til norge og spilt konserter? Jeg tror ikke det.... de hadde nok heller aldri laget et nytt album heller.. de kunne kanskje reist rundt på evige turneer men det ser jeg ikke helt at skal skje,

ok litt rart eksempel ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen gadd og betale for musikk ville det snart ikke være igjen folk som lager den

Les gjennom denne tråden:

http://www.sevenstring.org/forum/general-m...-in-a-year.html

Musikere flest tjener ikke en dritt på musikken sin. Selv de store gutta må ha jobber ved siden av. Chuck Billy fra Testament er hjelpepleier på et sykehus, feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la oss ta et ganske urealistisk eksempel, men men. la oss si at metallica solgte null (0) plater av sitt nye album og plutselig sluttet og selge de gamle platene, hadde de da kommet til norge og spilt konserter? Jeg tror ikke det.... de hadde nok heller aldri laget et nytt album heller.. de kunne kanskje reist rundt på evige turneer men det ser jeg ikke helt at skal skje,

ok litt rart eksempel ...

Det hadde overhodet ikke plaget meg om Metallica sluttet å selge de gamle platene sine, og sluttet å turnere i Norge. Hvis lysten til å høre de gamle slagerene blir for stor, kan jeg alltids laste de ned igjen. Er ikke som om de TRENGER pengene de tjener heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les gjennom denne tråden:

http://www.sevenstring.org/forum/general-m...-in-a-year.html

Musikere flest tjener ikke en dritt på musikken sin. Selv de store gutta må ha jobber ved siden av. Chuck Billy fra Testament er hjelpepleier på et sykehus, feks.

Men de fleste tjener da nok til å kjøpe dyre gitarer og forsterkere og diverse annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste tjener da nok til å kjøpe dyre gitarer og forsterkere og diverse annet.

De har jo sponsoravtaler, som gir dem avslag på utstyr. Forrige gitaristen I The Black Dahlia Murder, et av de største death metal bandene i verden for øyeblikket, måtte for noen uker siden selge flere av sine custom ESPer fordi han skulle kjøpe ny bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at jeg lar være å kjøpe cder, jeg laster heller nesten aldri ned, men det hender, og jeg synes det er helt greit. Jeg synes også det er helt greit at andre velger det. Musikk vil finne andre midler, og konserter og merch er som sagt de fleste bands inntektskilder. Det kan faktisk være en fordel at platesalget går ned, for da får platebransjen mindre å si når det kommer til hvem som får gi ut plate og hvordan det skal høres ut, for det er bakmennene og plateselskapene som får de fleste inntektene fra platesalget uansett.

Musikk er idealisme INNSE DET! Man har fortsatt lov til å kjøpe plater, nå er det til og med arbeid i gang om at artister skal få royalties på sider som gjør musikk gratis og tilgjengelig for alle, evt. mot et minimalt årlig beløp. Dette er ikke døden for musikk, kanskje er det noe som vil avgjøre hvem som er overlevelsesdyktig eller ikke? Jeg er jo for at folk skal kjøpe skiver, men faktum er at det er litt dyrt, og det er ikke alle som kan ta seg råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo sponsoravtaler, som gir dem avslag på utstyr. Forrige gitaristen I The Black Dahlia Murder, et av de største death metal bandene i verden for øyeblikket, måtte for noen uker siden selge flere av sine custom ESPer fordi han skulle kjøpe ny bil...

Vell drøyt å kalle dem et av de største metalbandene i verden. De er up and coming , men av de største er drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell drøyt å kalle dem et av de største metalbandene i verden. De er up and coming , men av de største er drøyt.

De var up and coming for ganske mange år siden. Burde kanskje spesifisert melodeath. Vil tørre å påstå at de er blant de største.

e: Hvorvidt de er størst eller ikke er forsåvidt irrelevant. De er store, og gitaristen måtte selge flere gitarer for å kjøpe en ny bil.

Endret av alexi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg mistenkjer flesteparten av nedlastingsforkjemparane for å ha særs avgrensa erfaring med det å faktisk gje ut plater. No har eg ikkje gjort det sjølv heller i den grad til dømes Wylde Thing og Debris har, berre for å ha det sagt. Når ein bruker tid på å laga eit produkt som er populært og etterspurd, kvifor skal det vera gratis og idealisme berre fordi det er musikk? Eg ser heller ikkje at mangfoldet tener på plateselskapa sin død. Kven skal leggja ut for studiotid, trykking av plater og promotering? Det kostar å laga plate, og sluttar folk å betala for dei vil antalet gode produksjonar gå rett til botn. Som det er nemnt før i tråden er platesal ein god indikasjon på kvar i verda det vil vera lurt å leggja turneen innom.

Eg vil tru at mange vil endra haldning om dei ein dag faktisk gjev ut plate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg mistenkjer flesteparten av nedlastingsforkjemparane for å ha særs avgrensa erfaring med det å faktisk gje ut plater. No har eg ikkje gjort det sjølv heller i den grad til dømes Wylde Thing og Debris har, berre for å ha det sagt. Når ein bruker tid på å laga eit produkt som er populært og etterspurd, kvifor skal det vera gratis og idealisme berre fordi det er musikk? Eg ser heller ikkje at mangfoldet tener på plateselskapa sin død. Kven skal leggja ut for studiotid, trykking av plater og promotering? Det kostar å laga plate, og sluttar folk å betala for dei vil antalet gode produksjonar gå rett til botn. Som det er nemnt før i tråden er platesal ein god indikasjon på kvar i verda det vil vera lurt å leggja turneen innom.

Eg vil tru at mange vil endra haldning om dei ein dag faktisk gjev ut plate.

Det samme er IP-adresser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.