Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CD eller nedlasting?


Dawn

Anbefalte innlegg

Liker at du overhodet ikke klarer å respektere at folk er uenig med deg.

Hvis de store selskapene ikke er grådige, hva er de da?

Gjennomsnittsalderen har forøvrig ikke en dritt å si, gammern.

:lol:

Tror du noen tvinger et band til å signe med en Major?

Er vel like grådig bandet da som ikke vil være på et indie-selskap lengre?

Innleggene dine i denne tråden gjør det bittelitt vanskelig å ha noe særlig respekt for meningene dine ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:lol:

Tror du noen tvinger et band til å signe med en Major?

Er vel like grådig bandet da som ikke vil være på et indie-selskap lengre?

Innleggene dine i denne tråden gjør det bittelitt vanskelig å ha noe særlig respekt for meningene dine ja!

Hei, kjør på med gammelmannsholdningene dine, for all del, vi får se hvem står igjen til slutt.

Synes det er latterlig at du skal begynne med barnsligheter fordi folk er uenig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kjør pÃ¥ med gammelmannsholdningene dine, for all del, vi fÃ¥r se hvem stÃ¥r igjen til slutt.

Synes det er latterlig at du skal begynne med barnsligheter fordi folk er uenig med deg.

Haha.

Tok du deg så ufattelig nær av at jeg kalte deg blåst altså?

Tror nok de fleste banda du hører på deler disse "gammelmannsholdningene" mine.

Kjenner rimelig mange proffesjonelle musikere i Norge og utlandet og alle disse har de samme holdningene.

Merkelig...Noen av de er faktisk ikke over 20 engang ;)

Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt..

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.

Tok du deg så ufattelig nær av at jeg kalte deg blÃ¥st altsÃ¥?

Tror nok de fleste banda du hører på deler disse "gammelmannsholdningene" mine.

Kjenner rimelig mange proffesjonelle musikere i Norge og utlandet og alle disse har de samme holdningene.

Merkelig...Noen av de er faktisk ikke over 20 engang ;)

Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt..

Liker dårlig å bli kalt dum ja.

Nevner at Trent Reznor la opp sisteskiva til NIN som gratis nedlastning i MANGE formater. Heidi er en av få personer i verden som har en fysisk utgivelse av samme skive.

e: for å svare på spørsmålet ditt: Selvfølgelig finnes det også grådige band, men vil tørre å påstå at vekten heller ganske kraftig i plateselskapenes "favør" her, bla pga. organisasjoner som RIAA.

Endret av alexi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du VIRKELIG vil støtte bandet, er det jo pÃ¥ konsertene man gjør det. Har ofte opplevd at bandene selv har stÃ¥tt etter konserten og solgt merch, og de har vært oppriktig glade for hver eneste t-skjorte de har solgt.

Vel, hvis fansen skulle tenkt på denne måten, så hadde det nok ikke vært så mange konserter å støtte dem på gitt...

Realitycheck!Det er jo en kjent sak at plateselskapene sender de bandene som ikke selger plater, ut på turnè :ninja:

Hvis alle skulle tenkt på den måten ville det også gjøre det veldig, veldig mye vanskeligere for uetablerte band og artister å lykkes i musikkbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å gi ut plate på.

Mattias Eklundh kjøpte seg et hus for inntektene han fikk fra én plate. Han gjorde det meste selv på eget selskap, og satt derfor igjen med mesteparten av inntektene fra platesalget. Plata ble også veldig godt mottatt i Japan, og der bor det en god del folk. Dersom disse japanerne hadde lastet ned plata, og ikke kjøpt den ville han selvfølgelig fått inn mindre penger. Og dermed hatt mindre buffer til å reise rundt for. Turnévirksomhet er ikke gratis. Han kunne ikke oppgradert sitt eget studio uten de inntektene. Og kanskje heller ikke unnlatt å ta seg "en skikkelig jobb" - noe som ville ført til mindre tid til musikk.

Bare ett eksempel. Og det finnes sikkert eksempler begge veiene. Jeg liker helst å ha plata. Og dersom jeg skulle spilt inn plate ville jeg heller at folk skulle hatt den fysisk enn at de lastet den ned. Tenk bare på foreldre. Når søsken skal vise frem hva deres gitarspillende bror/søster driver med er det mye bedre å hente en CD enn å spille av en .mp3 fil. Synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker dårlig Ã¥ bli kalt dum ja.

Nevner at Trent Reznor la opp sisteskiva til NIN som gratis nedlastning i MANGE formater. Heidi er en av få personer i verden som har en fysisk utgivelse av samme skive.

e: for å svare på spørsmålet ditt: Selvfølgelig finnes det også grådige band, men vil tørre å påstå at vekten heller ganske kraftig i plateselskapenes "favør" her, bla pga. organisasjoner som RIAA.

Beklager hvis jeg har såret deg på noen måte!

Jeg var blåst som skrev at du var blåst OK? :)

Anbefaler deg å sette deg mer inn i hvordan platebransjen fungerer med selskaper, publishing, royalties/forskudd osv osv.

Gramart har mye bra info hvis du ikke er glad i Engelsk(Som det finnes mange bra bøker o.l på)

Dette er ikke så svart/hvitt som du kanskje tror; i.e grådige labeler osv

Du må ikke kalle meg for gammer`n, tenk på hvordan Castor Fiber føler seg da..sjuende far i huset eller noe :lol:

Jeg er tross alt "bare" 34 hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevner at Trent Reznor la opp sisteskiva til NIN som gratis nedlastning i MANGE formater. Heidi er en av få personer i verden som har en fysisk utgivelse av samme skive.

Han er en sær musiker med egne idealer. Jeg beundrer ham for det, og liker mye av musikken hans, men å si at dette skal være modellen for all musikkutgivelse blir feil. Dreper det deg å kjøpe en CD med musikk du liker? Nei, du vil bare mye heller få den gratis, og skylder det hele på at det er kunst. Men kunstnere må også tjene penger, og ikke bare gjennom alternative virksomheter. Som jeg har sagt før i denne tråden synes jeg plateselskap er en bra ting, det er en grunn til at de finnes, og de er til stor hjelp når det gjelder å spre god kunst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurer på kor mange flotte og oppkommande band ein kunne finansiert turnèar og slikt til der som ein hadde teke dei samla inntektene til Beatles, Metallica, Jonas Brothers, KISS, Queen osv osv. og delt dei "rettferdig" ut. Berre ein tanke. Er det kanskje slik at enkelte band tener litt for fett på musikken sin, og at det ikkje er direkte positivt for andre band?

Og ellers tykkjer eg det er interessant at eg er like stor fan av mange band som ikkje kan leva av turnering og platesal. Gode musikarar kjem ikkje til å slutta å laga musikk sjølv dei ikkje kan leva av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøper musikk selv bare for å sjekke det ut. Bestiller 10 +/- plater fra InsideOut og det er ikke så dyrt. Det har ført til en stor samling med plater som aldrig blir hørt på, men med tanke på arbeidet bak en plate skulle det bare mangle. Når det gjelder kvalitet, er det viktig å huske på at CD er st streamet medium. DVS desto bedre lesehode, desto bedre lyd. Ergo, for å overgå LP som er et analogt medium, må man ha en god cd-spiller. Jeg hører på begge deler, men det er et eller annet magisk med lp'er. Og de er STORE, og det er bare rett og slett kult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testament la alle sangene fra den nye plata opp på myspace, synes det var en ganske grei ordning(kjøpte plata etter noen gjennomhøringer). Det jeg lurer litt på, er hvordan musikere skal klare seg uten plateselskap? Tror dere band vil ha en platekontrakt kun fordi det er tradisjon? kjente band har mer enn nok penger til å starte et eget plateselskap om de ville, men fortsatt går de til plateselskapa.

Jeg tviler ikke på at band tjener mye på merch og konserter, men hvordan skulle de klare å komme seg ut på turné for å spille og selge tinga? Plateselskapet hjelper dem med reklame og promotering og hjelper banda med mye annet som svært få band ville ha klart selv. Jeg sier ikke at det er umulig, men det er jo mye lettere å få noen som er spesialister innen de forskjellige emnene enn at musikéren selv skal sitte og tenke på det. Mange av selskapene invensterer store summer i forskjellige band, og da må man regne med at de også vil ha tilbake (ja, kapitalisme er fæle greier). Som nevnt tidligere så får kanskje ikke alle musikere så mye royalties som de burde ha, men fortsatt tror jeg de kommer godt ut av det hele. Det er ingen lett oppgave å få skrapt nok penger til å dra på turné til forskjellige verdensdeler. Tviler faktisk sterkt på at så mange band ville ha klart å promotere og distrubere seg selv, og mange plateselskap hjelper band med copyright, tro det eller ei. Bandet må faktisk ha et stort navn for å få spille på diverse arenaer og få betalt for det, og da tror jeg plateselskapet sin invenstering i reklame gjør susen. Ikke for å hakke på Alexi, men tror du hadde mista mange av dine konstertopplevelser uten plateselskap

Nedlasting er langt meir miljøvennleg, og ulovleg nedlasting slår ned på plateselskapa som eg gjerne skulle ønska kunne gå i skogen og døy.

Lastar ned stort sett alt ulovleg, og får ikkje dårleg samvit ein plass av det. Har ikkje tenkt å ta pengar for musikken min i framtida heller. Reiser på konsertane til dei banda eg verkeleg likar, støtter dei nok med det. Uansett får jo ikkje artistane så forferdeleg mykje av det ein betalar for ein CD...

Mulig nedlastning er mer miljøvennlig, men vet ikke om platebransjen er den verste miljøfienden. Ellers ødelegger vel du miljøet mer om du skal reise på konsert til bandene du liker, tviler for at alle spiller i sykkelavstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedlasting er langt meir miljøvennleg, og ulovleg nedlasting slår ned på plateselskapa som eg gjerne skulle ønska kunne gå i skogen og døy.

Lastar ned stort sett alt ulovleg, og får ikkje dårleg samvit ein plass av det. Har ikkje tenkt å ta pengar for musikken min i framtida heller. Reiser på konsertane til dei banda eg verkeleg likar, støtter dei nok med det. Uansett får jo ikkje artistane så forferdeleg mykje av det ein betalar for ein CD...

Faen det her er greit dust.

Hva tror du skjer når CD-salget til band er skrøpelig? Jo, de får fyken av plateselskapet. Hva tror du skjer når de får fyken av plateselskapet? Jo, de får ikke støtte til å turnere.

Fordi å turnere er sinnsykt dyrt skal du vite. Og mer miljøvennlig? Herregud.

Folk har det for seg at de har rett til å laste ned CD-er, fordi de har på en eller annen måte kommet fram til en logisk slutning og overbevist seg selv om at det er greit.

edit: Glemte å slenge med at de får heller ikke cash til å betale for studio, for det og er jævla dyrt skjønner du.

Endret av Roar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurer på kor mange flotte og oppkommande band ein kunne finansiert turnèar og slikt til der som ein hadde teke dei samla inntektene til Beatles, Metallica, Jonas Brothers, KISS, Queen osv osv. og delt dei "rettferdig" ut. Berre ein tanke. Er det kanskje slik at enkelte band tener litt for fett på musikken sin, og at det ikkje er direkte positivt for andre band?

Og ellers tykkjer eg det er interessant at eg er like stor fan av mange band som ikkje kan leva av turnering og platesal. Gode musikarar kjem ikkje til å slutta å laga musikk sjølv dei ikkje kan leva av det.

Dette er muligens den mest hinsides posten jeg noensinne har lest på GN, og det sier litt!

Er du klar over hvor hardt band som Metalica, Queen osv har jobbet for å komme dit de er?

Hvorfor og hvordan skal inntektene til disse bandene deles rettferdig ut til andre?

Du kan jo starte med å dele lønna di med alle som tjener mindre enn deg og da?

Virker som du ikke forstår at musiker er et yrke for mange.

Det er nok mange gode musikere som ikke lager musikk lengre pga at de ikke kan bruke tiden som virkelig

kreves fordi de må jobbe full tid, har familie osv.

Dette har ikke noe med lidenskap for musikk å gjøre, det har med realiteter å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.