Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

Det er nok ingen fast standard på slikt.. Jeg målte en 5-veis strat vedner jeg har liggende av "standard type" altså en gammeldags type med fjæroppheng osv. Den krever 35mm dybde. En 4-veis superswitch for tele krever 41mm.

Jeg tror kanskje at YM-30 ("boks" switch som brukes i asiatisk produserte gitarer mye) ikke krever fullt så dyp utfresing, men jeg fant ingen her nå..

Hvis du sliter med å finne noe som passer kan du jo kjøpe en blank monteringsplate (uten huller) og montere en gibson type vippebryter (som på LP og SG) mange av de krever bare rundt 25-30mm dybde

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tok å la gitaren med hals på badevekta, den stoppa på 3,4 kg (uten noken komponentar montert). Er dette mykje meir enn ein ekte tele veg? Syns ikkje det blei så gale, meinar at Les Paulen min er tyngre, faktisk...

Neida, det er ikke ille når hele gitaren med hals men uten hardware veier 3,4 kg. Ser at vekten av kropp og hals ligger og svinger mellom 2,6 og 2,7 kg hos meg, men det er klart vektene skiller helt sikkert litt, samt at det nok er naturlig at din er litt tyngre enn min. En eikekropp veier da altså sånn rundt et halvkilo+ mer enn en kropp i or... Kan jo være greit å vite det...!!! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er eg tilbake med ny identitet, den gamle Chuck-profilen min finst plutselig ikkje lenger. Jaja...

No har eg plutselig bestilt NESTEN alt som trengs for å få gitaren ferdig. Blei ein liten ordre på stemmeskruar, strengetre og knotter til potmeter i fra Guitar fetish + eg bestilte såkalla wiring harness frå Ebay (ferdig kobla kontrollplate). Var usikker på om eg kunne bruke denne plata, då eg plutseleg oppdaga at lomma for kontrollplata skulle vere like djup som kroppen min er tjukk, men fekk bekrefta frå selgar at den stikk 1 5/16 " på det djupaste, noko eg får til å vere 33 mm (i følge omrekningskalkulator på nettet). Så då har eg faktisk 5 mm å gå på, burde holde det. Det som manglar då er faktisk berre pick up`s, dei eg har bestemt meg for var sjølvsagt utselde (guitar fetish), men det er heller ikkje noko som hastar i første omgang.

Til info så vil kostandane ende på ca 3500,- Litt meir enn venta, men satsar på at gitaren blir verdt kvar ei krone :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er eg tilbake med ny identitet, den gamle Chuck-profilen min finst plutselig ikkje lenger. Jaja...

No har eg plutselig bestilt NESTEN alt som trengs for å få gitaren ferdig. Blei ein liten ordre på stemmeskruar, strengetre og knotter til potmeter i fra Guitar fetish + eg bestilte såkalla wiring harness frå Ebay (ferdig kobla kontrollplate). Var usikker på om eg kunne bruke denne plata, då eg plutseleg oppdaga at lomma for kontrollplata skulle vere like djup som kroppen min er tjukk, men fekk bekrefta frå selgar at den stikk 1 5/16 " på det djupaste, noko eg får til å vere 33 mm (i følge omrekningskalkulator på nettet). Så då har eg faktisk 5 mm å gå på, burde holde det. Det som manglar då er faktisk berre pick up`s, dei eg har bestemt meg for var sjølvsagt utselde (guitar fetish), men det er heller ikkje noko som hastar i første omgang.

Til info så vil kostandane ende på ca 3500,- Litt meir enn venta, men satsar på at gitaren blir verdt kvar ei krone :D

Dette ser bra ut! Da er det ikke lenge til du er igang med de første lydprøvene ser jeg for meg! :rolleyes:

Som Greener sier så kan nok dybdemålene på diverse brytere skille en hel del, så det beste vil kanskje være å frese så dypt du "tør", men naturligvis slik at du likevel har noe igjen på baksiden... ikke slik at du kan lese avisa gjennom treverket... det kan bli noe knapt! :lol:

Forresten, har du bestillt neckplate til gitaren? Eller planlegger du å lage denne sjøl? Det er jo ikke noe hokus pokus akkurat... verken når det gjelder neckplate eller selve kontrollplata, men det krever naturligvis litt ekstra verktøy og at man har noen platebiter liggende. Dessuten vil jo ikke metallfargen bli den samme som på hardwaren ellers, så ut fra et estetisk synspunkt er det kanskje ikke like bra...? Hvis en ikke i tillegg koster på seg fornikling av de sjølproduserte delene da... men regner med at det koster en del hvis en skal ha dette gjort her hjemme, uten at jeg har sjekka priser på slikt arbeid. Potmetere og vendere får man jo ellers til en ganske rimelig penge hvis man handler noen enheter på de riktige sjappene, så det er mulig å utføre jobben sjøl uten at det går både vinter og vår før du har lyd i gitaren. Du må jo uansett fram med loddebolten for å lodde inn pickupene, så noen ekstra loddepunkt er jo ikke all verden. Men det får bli på den neste du lager tenker jeg... for du stopper vel forhåpentligvis ikke nå...? <_<

3500,- er jo litt penger, men vil absolutt anta at dette er de best anvendte 3500,- du har gjort på gitarfronten på veldig lenge! Jeg er helt sikker på at den der kommer til å gi en hel del spilleglede, og i tillegg helt sikkert ny og bedre forståelse for gitarer generellt... samt at det naturligvis ikke er mye som slår akkurat det å kunne ta frem sin egen gitar!! :rolleyes:

Nei... jeg får finne fram smergelpapiret mitt og begynne å pusse litt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neck-plata er allereie montert, bestilte den i saman med halsen. Hadde vel alltids kunna laga denne sjøl, men like greitt å kjøpe den ferdig. Kontrollplate er også bestilt, med ferdig på monterte pot`s og switch, så det blir berre å lodde på mikkane når eg kjem så langt... Men, det er ei stund til enda, har vore stillstand i noken dagar no, har prioritert viktigare ting, så routing er fortsatt neste post på programmet :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neck-plata er allereie montert, bestilte den i saman med halsen. Hadde vel alltids kunna laga denne sjøl, men like greitt å kjøpe den ferdig. Kontrollplate er også bestilt, med ferdig på monterte pot`s og switch, så det blir berre å lodde på mikkane når eg kjem så langt... Men, det er ei stund til enda, har vore stillstand i noken dagar no, har prioritert viktigare ting, så routing er fortsatt neste post på programmet :blush:

OK! Kjekt med ei oppdatering bare... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alright! Endeleg har det vore litt framgong på prosjektet mitt. Har no hatt meg ei stund i kjellaren, der eg har svinga overfresen for første gong i heile mitt liv, og resultatet blei overaskande bra! Hadde hjertet i halsen eit par gongar, var litt tøff i trynet med djupta på kutta eit par gongar, men det gjekk heldigvis bra :blink: Så no er det laga plass for bridge-pick up`en, tek neck i morgon. Slenger inn eit lite bilete av resultatet.

296729.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fekk eg pakke i fra GF med stemmeskruar og litt anna stæsj, så no ber det rett i kjellaren for å montere godsakene. Men lurer på ein ting: Er plasseringa av strengetreet viktig, så lenge det står midt i mellom dei to øverste tunerane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager at jeg ikke svarer deg på ditt spørsmål (vet ikke hva strengetre er en gang :s), men gleder meg til å se bilder etter monteringsarbeidet! Kan jeg vente å se bilder i kveld?

Strengetre er den dingsen på headstocken som held dei to tynnaste strengane nede...usansynlig dårlig forklaring, haha! Jau, kanskje det blir bilete i kveld, fann tilfeldigvis et strengesett i ei kasse, så då blir det testings seinare! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ubegripelig nøye, men b/e tingen må gjerne stå omtrent som posisjonert på dette bildet :

stre.jpg

jeg klippet bildet midt på E og A stemmeskruen så da ser du jo omtrent plasseringen hvis du sikter ut fra disse punktene

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.