Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

Aha, ein skalpell :huh: Eg får ta ei runde på clas eller jula.

Ellers så går eg berre å ventar på halsen min. Er over ei veke sidan eg bestilte den, så den burde vel dukke opp i løpet av veka. Eg merkar at eg byrjar å bli noko utålmodig her ja... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Aha, ein skalpell :huh: Eg får ta ei runde på clas eller jula.

Ellers så går eg berre å ventar på halsen min. Er over ei veke sidan eg bestilte den, så den burde vel dukke opp i løpet av veka. Eg merkar at eg byrjar å bli noko utålmodig her ja... :blink:

:rolleyes: Jepp, jeg kjenner følelsen! Ville bare nevne at i forbindelse med "Telecaster" prosjektet ditt så har jeg børstet støvet av noen gamle deler jeg hadde liggende sjøl også :lol: Kom hjem fra jobb og var yr og hadde sug i magan, så da var det å komme seg på loftet en tur... Hadde nemlig materialer til en lønnetopp liggende, så nå har jeg kommet såpass langt at jeg har fått saget ut kroppen og limt toppen. Har en "Strat" type hals liggende, så den skal få holde sånn i første omgang tenker jeg. Har også ellers det aller meste liggende, så håper at dette skal gå rimelig kjapt... sjøl om jeg har god tid!

Kjøkkenet ser forresten ut som et visst sted for tiden...

Bilder kommer muligens etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeartig at galskapen min kan vere til inspirasjon til andre også :) Kva med å lage ein eigen tråd for prosjektet ditt, slik at vi kan følge framgongen?

Det kunne jeg jo ha gjort... forsåvidt... men dette er på mange måter ikke like spennende som prosjektet ditt, i og med ditt noe "utradisjonelle" valg av treverk i kroppen. En helt annen ting er jo det faktum at jeg ikke har hatt muligheter til å ta bilder så langt, og da blir det jo en noe amputert post føler jeg. Men OK, jeg kan jo lage en liten sak på den likevel, og se om ikke jeg kan få mulighet til å få fatt i et kamera som fungerer en av de nærmeste dagene.

Litt tekst er jo heller ikke av veien, så vi får se hva jeg får tid til å forfatte i løpet av de nærmeste dagene... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeleg! I dag kom den snille postmannen med halsen min, så no kan ting begynne å skje! Har vore i kjellaren ei stund i kveld, det førte til ferdig oppmerking for halslomme (heldigvis stemte utskjeringa der halsen skal vere 100%) og ferdig modifisering av plekterbrett (utvida åpninga for halsen med ca 3 mm, måtte også utvide åpninga for bridgen, for at denne skulle bli ståande midt i åpninga). Syns det vart ganske bra, sikkert ikkje 100%, men godt nok i mine auge.

290666.jpeg

290674.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sykt lyst til å prøve dette selv. Gitaren din ser helt nydelig ut!

Hehe, ja foreløpig ser det ganske så bra ut. Det gjenstår å sjå korleis den blir ferdig montert. Er mest spent på korleis det går med finishen, det er jo den som på mange måtar skil ein stygg gitar i frå ein fin. Eg anbefalar på det varmaste å prøve seg på eit slikt prosjekt, utruleg interessant og spennande! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja foreløpig ser det ganske så bra ut. Det gjenstår å sjå korleis den blir ferdig montert. Er mest spent på korleis det går med finishen, det er jo den som på mange måtar skil ein stygg gitar i frå ein fin. Eg anbefalar på det varmaste å prøve seg på eit slikt prosjekt, utruleg interessant og spennande! :D

Det ser kjempemessig ut!! Får sjekke bildene dine bedre i morra tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nokon svare meg på følgande: Sidan eik er eit relativt hardt treslag, vil eg trenge spesial-fresar for å greie fresejobben, eller held det med ein vanleg hard-metall fres som ikkje er sløva?

Jeg er ikke særs til snekker, men en helt vanlig hardmetallfres holder (eller bør ihvertfall holde) i lange baner! Jeg har jobba en del med metall, og en skulle ikke opp i særlig dyre freser før en kunne frese aluminium. De holdt naturlig nok ikke både vinter og vår, men en eikeplanke bør ikke by på store problemer i forhold til dette. God tid og ganske grunne kutt tror jeg er nøkkelen i ditt tilfelle, samt å huske på å bruke en eller annen form for stopper på fresen, slik at den ikke skjærer avgårde når du begynner fresingen. Samtidig kan det muligens være greit å ha et par forskjellige freser. En forholdsvis liten en til å bruke "rundt svingene" og en større en til lengre linjer og større "gravearbeide". Tenker det der går steikendes bra! Ikke noe å være så alt for skeptisk til, men hvis du ikke har brukt fres i større skala før så bør du kanskje teste litt sånn ved siden av først, slik at du kjenner hvordan fresen jobber og fungerer. Deretter er det bare å skride til verket :)

Husk å være forsiktig da...! En fres er en fres... den funker på det aller meste, og fingre som er i veien er ingen sak!! Det veit jeg det aller meste om :huh:

Lykke til!!!!

Edit: Jeg har forresten sett litt mer på bildene du postet nå sist. Det der blir en skikkelig flott gitar, og jeg krysser fingrene for at fresearbeidet går sånn noenlunde som planlagt nå, og dessuten håper jeg virkelig at denne gitaren ikke blir alt for "dau" i lyden! Den fortjener virkelig en annen skjebne enn peisved eller tilsvarende!

Endret av Finger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten sett litt mer på bildene du postet nå sist. Det der blir en skikkelig flott gitar, og jeg krysser fingrene for at fresearbeidet går sånn noenlunde som planlagt nå, og dessuten håper jeg virkelig at denne gitaren ikke blir alt for "dau" i lyden! Den fortjener virkelig en annen skjebne enn peisved eller tilsvarende!

Superkjekt å få so mange positive kommentarar! Er veldig fornøgd med korleis modifiseringa av plekterbrettet tek seg ut. Blir ikkje 100% telecaster, men det er jo heller ikkje målet. Hadde planar om å utvide pu-holet litt også, for å få pu`en midt under strengane, men dette har så lite å sei at eg bryr meg ikkje om det. Ikkje fint med for stort hol rundt pu`en heller :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superkjekt å få so mange positive kommentarar! Er veldig fornøgd med korleis modifiseringa av plekterbrettet tek seg ut. Blir ikkje 100% telecaster, men det er jo heller ikkje målet. Hadde planar om å utvide pu-holet litt også, for å få pu`en midt under strengane, men dette har så lite å sei at eg bryr meg ikkje om det. Ikkje fint med for stort hol rundt pu`en heller :huh:

Nei det er sant det... på denne er det jo plekterbrett, og da er det jo absolutt finest hvis PU'en passer bra. Akkurat det blir jo kanskje ikke så veldig fint på min "Tele", men der velger jeg å vise mer treverk... og dermed går det på bekostning av utseendet rundt neck pickupen. Smak og behag, og en god dose prioritering... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å frese i eik med normale gode freser, bare pass på at de ikke blir for varme (still inn fresedybden flere gange og ta av litt av gangen bare) ellers blir materialet brunsvidd og fresene sløve.

Å frese en halslomme på frihånd går rett og slett ikke hvis du vil ha et skikkelig resultat, man må lage en mal som man fester til kroppen som fresens bunnramme eller et kantlager kan gå mot. Velger du riktig fresdiameter vil du få den riktige avrundingen av hjørnene i halslommen også. Eventuelt kan man jo frese dette ytre sporet først og så fjerne "innmaten" med en større fres, men det er enklest å få en helt plan og jevn halslomme hvis man beholder den samme fresen i maskinen under hele prosessen, da dybdestoppen vil være 100% lik hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei lita oppdatering på slutten av dagen. Har hatt besøk av svigerfar med fres, og det enda med ferdig utfresa halslomme på gitaren. Ikkje verst! :D Legg ved eit par bilete som viser resultatet, som eg syns vart ganske bra.

291414.jpeg

291418.jpeg

291419.jpeg

Neste steg blir å få bora hol for skruane til halsen og bridgen, slik at eg får festa disse. Deretter blir det nok å sete på strengar for å sjekke spelabarheit og lyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.