Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

Det er jo et poeng.. og forsøket verdt, men alt avhenger av den riktige tangen og at skruen ikke kniper for mye.

Sant nok... for de har en stygg tendens til å bite skikkelig disse skruene, og da er det jo et paradoks at de i utgangspunktet er utformet på den måten de faktisk er, spør du meg. En ting er jo at de har en noe lei konstruksjon i overgangen mellom gjenget og ugjenget parti, og en annen ting er jo at når en skrur ned disse skruene så er det et rimelig langt stykke fra det punktet man skrur og ned til det som er "bruddpunktet". Altså man har veldig liten følelse med hva man egentlig driver på med, og man ser jo heller ikke en døyt av det som foregår under halsplata. En kjenner jo rimelig lett at det ikke skal store momentet til før skruene begynner å strekke seg, men så var det dette med å kjenne sin begrensning da... Derfor er det rett og slett slik at det nok må en viss erfaring med brukne skruer til før man kan føle seg noenlunde sikker på at akkurat dette skal gå bra. Har forøvrig hatt noe av det samme problemet under festing av diverse tunere, og ekstremt varierende kvalitet på medfølgende skruer på både dyre og rimeligere tunersett. Det som vel må kunne stå igjen som en slags fellesnevner er at en skal bore opp med stor nok bor, og at en alltid må bruke mindre kraft enn man i utgangspunktet kanskje trodde man kunne bruke på disse "original" skruene...

Endret av Finger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Går ut i frå at du meinar vise-grip tang? Må vel uansett ha ei av den spisse typen, noko eg desverre ikkje har...løysinga med trepluggane er vel heller ikkje dum?

Vise-grip er jo godt utstyr... men min erfaring med de spisse tengene er vel at de egner seg langt bedre for å feste i noe og deretter dra det rett ut... Her blir det snakk om vridning, og det er jo en litt annen dans. Men helt klart verdt et forsøk som Castor nevner... men må si at jeg er noe i tvil om du hadde greid det rett og slett... siden skruen har vært vridd av så sitter den nok rimelig godt vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vise-grip er et merke, ikke en type tang. Men på den annen side- hammondorgel vet jo all hva er.

Jeg mener en slik tang man kan låse kjeften på, som for eksempel "Sveisetang (12-1022)" hos Biltema. Ser de kaller den sveisetang, ja. Den koster vel 40-50 kroner.

Plugg- forslaget er slettes ikke dumt, det, for all del, men jeg har fått ut skruer på denne måten jeg beskriver her, og det er mye mindre jobb.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vise-grip er et merke, ikke en type tang. Men på den annen side- hammondorgel vet jo all hva er.

Akkurat... sånn er det når en har gått og tråkket i verkstedmiljø i godt over 20 år... Alle selvgripende tenger blir hetende Vise-grip, enten det er det det er eller ikke... Ihvertfall er det slik med meg!

Men ja, for all del... det har vært løst mange problemer med disse tengene, og hvis man hadde greid å file til toppen av skruen slik at festet til tanga ble optimalt hadde det jo vært en rimelig mulighet for at skruen hadde kommet rette veien. Det kunne også lønne seg å file et flattspor i toppen av skruenden og "hjulpet til" med et skrujern samtidig.

Men for all del... det er veldig mange veier som fører til Rom, og resultatet til slutt blir helt sikkert godt nok ser jeg for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kombinasjonstang- man har myye større muligheter til å lykkes med en låsende tang enn en som man kniper sammen med hendene. Riktig justert inn kan en sånn låsende tang presse med utrolig mange kilo, og momentet man kan bruke på skruen er mye høyere.

En ting er i hvert fall sikkert- får ikke chuck ut skruen nå, så er det ikke håp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilar ikkje på at eg hadde fått godt nok tak til å få ut skruen med ei vise-grip, men då må eg jo først få vekk treverket rundt skruen et stykke nedover, og skal eg få tak med tanga må det vel fjernast treverk eit stykke ut i fra skruen også. Det er dette eg ikkje heilt ser for meg korleis skal gjerast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fått med meg at du allerede har fjernet godset på skruen med vinkelsliper. Da kan du glemme tanga, hadde det stå igjen et par millimeter, kunne du ha prøvd den tangmetoden.

Prøvde febrilsk med tang før eg slipte ned skruen, så då blir det boring og pluggar som skal gjere susen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at dette som har utvikla seg til å bli eit mareritt ikkje har nokon ende...har no prøvd å bora ut skruane, utan hell. Det viser seg at dei er av eit så hardt metall (rustfritt??) at borane mine ikkje bit på det (heilt nye borar). Så der gjekk den planen i vasken. Einaste eg kan kome på som kan funke er å plugge hola i gitaren og bore nye hol litt lenger framme både på kroppen og på halsen. Har 7-8 mm å gå på før hals-plata ligg kant i kant med kroppen, vil kanskje sjå dumt ut når den ligg så langt framme, men heller det enn å vrake heile prosjektet. Kjøpe ny hals er uaktuelt, har akkurat bestilt ny gitar, så no er gitar-kontoen oppbrukt for i år (og neste år?)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mye større sjans til å lykkes ved å bruke en benkeboremaskin/ drill i stativ, og klakke på et merke med en kjørner. Prøver du på frihånd skjønner jeg godt at du ikke får det til. Du bør også lage deg en foring rundt gripebrettet, slik at du får et flatt anlegg på undersiden av halsen.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.