Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

Hvis du har staggering stemmeskruer (litt høydeforskjell på strengehullet på de tre siste i forhold til de to første) trenger du bare ett strengetre. Er alle stemmeskruene helt identiske er det ofte greit også å ha strengetre på G strengen for å unngå "kiming" på åpen streng (men skal du ha på G må du jo også ha på D da strengetrær er laget slik :) )

Har du stemmeskruer med fullkompenserte høydeforskjell slik som enkelt Spertzel o.l trenger du ikke strengetrær i det hele tatt.

Hvis du er usikker så monter det på B/E først og se om du får noen problemer med G strengen. Du kan også forsøke å legge noen ekstra vindinger på G stemmeskruen slik at strengen blir liggende litt lavere enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kveldens økt gjekk ikkje heilt som forventa...fekk montert stemmeskruane uten problem, sette på bridgen og satte i gong med å sete på strengar...gjekk ikkje lenge før eg forsto at noko var riv ruskande gale, strengane låg nemleg klint ned til halsen. Så, eg lurer på om eg har laga halslomma for grunn. Kan nokon (f.eks. Finger) fortelle meg kor djup denne skal vere? Eg har den på 16 mm (i følge teikninga eg fann på nettet skal den vere 0,625" djup, altså 16 mm).

Har ein stygg følelse av at dette blir mislukka, og at det snart er ein komplett tele minus kropp til salgs i deler...

Tok eit bilete av gitaren med montert hardware og plekterbrett, det SER i det minste bra ut...

299218.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg finger men.. 16-17 mm er normalt. (lakken bygger litt på de nominelle 16mm)

Her er det to løsninger - halsen / lommen er ikke vinkelrett med kroppen eller du har ikke forsøkt å justere opp sadlene på bridgen ? :)

En bro kommer ikke ferdig satt opp med riktig strengehøyde nødvendigvis.. ikke nødvendigvis i nærheten faktisk - jeg bare nevner det i tilfelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finger - Greener - whatever! :lol: Ok, då er alt ok med halslomma. Prøvde såvidt å justere litt på eine sadlen, uten at det var noko hjelp i... Kor høge sånn ca skal sadlane vere når dei er rett sett opp? Skal det vere lik høgde på alle?

Eg er så grøn som over hodet mulig på det meste anna enn å spele på gitaren, så derfor alle disse spørsmåla! :blush: Nesten slik at enkelte her på forumet kan sei dei har vore med på fjern-bygging av ein tele, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins egentlig ingen per def. korrekt måte å justere strengehøyde og sadel forskjell. Det mest "skoleriktige" er vel å justere D og G strengen til det du synes er en passelig høyde først (lavt nok til at gitaren blir grei å spille på, men ikke så lavt at du får plagsom strengeklirr) juster så E og A gradvis lavere og det samme med B og lys E. Tradisjonelt sier man at strengenes individuelle høyde skal følge krummingen på gripebrettet (altså hvor avrundtet gripebrettet er) da kommer en radius mal laget i papp godt med : http://www.pickguardian.com/pickguardian/I...us%20Gauges.pdf

Din hals har nok et gripebrett med radius på litt over 9"

Hvis du så holder denne radius malen over strengene ved broen kan du finjustere den individuelle strengehøyden med utgangspunkt i at D og G allerede er riktig justert. (De fleste velger å senke lys E ytterligere samt og kanskje heve dyp E noe i forhold til gripebrett radius) Det beste er forøvrig å måle fra undersiden av strengene med en omvendt radius da strengene jo har forskjellig tykkelse.

Husk nå på å justere trussrod riktig også, ellers så blir det mye omjustering på broen..

Det kan forøvrig lønne seg å slakke ned den strengen du justerer sadelen på for å unngå slitasje på stilleskrue og gjenger i sadelen.

Du kan forøvrig selvsagt lage en radiusmal ved å justere en passer til f.eks 9,5" : 2 tegne en liten bue og klippe ut..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooff, her er det mykje styr eg ikkje har snøring på! Et idiotspørsmål til før eg tek kveld: Kva tek eg hensyn til når eg stiller truss-rod`en? Er det "buen" på halsen ein juserer eller? Det eg veit om denne er at den er i halsen, that`s about it! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he.. tja.. det hadde jo vært greit å ha litt erfaring med vanlig setup da før du begynte å bygge - det skal du ha :D

Trussrod'en er ment å kompensere for det spennet strengene utgjør slik at halsen kan holdes rett eller rettere sagt med en svak bueform (i praksis)

-Juster sadlene høyt nok til at strengene går fri fra gripebrettet først, stem gitaren noenlunde til pitch

-Sett på en capo på det første båndet

-Trykk ned mørk E streng på 21/22 bånd og mål avstanden mellom toppen av fret og undersiden av strengen ved 8'ende bånd. Her bør du ligge i området 0mm-0,8mm - de fleste billig halser trenger rundt 0,4 mm for å fungere ok. Men igjen dette er mye smak og behag. Dette tar du på øyemål hvis du har slikt :) et plekter kan jo gi en pekepinn på hvor mye 0,8mm er f.eks. Dunlop Tortex er fine..

-Juster ved å vri trussrod'en med en passende unbraco nøkkel for å stramme/slakke trussrod. 1/4 omdreining er veldig mye her ofte.. Vær oppmerksom på at halsen bruker noe tid til å gi etter for endret spenn. La gitaren stå i 10 minutter før du ser hva resultatet egentlig ble. Vri trussrod med klokken for å gjøre strengehøyden ved 8'ende bånd mindre, og mot klokken for å øke strengehøyden ved 8'ende bånd. (jeg tuller alltid med retningen her, men jeg tror det er slik)

-Stem gitaren etter justering, da den vil miste stemmingen ettersom du endrer spennet i halsen.

ok.. det var det grøvste..

Hvis alt går til helvete og du gir opp tror jeg du må selge meg den halsen til "vennepris" :D Neida.. men du kan gjøre meg en tjeneste :

Kan du ta et nærbilde av fret'ene på den ? sånn rundt enden 21/22 bånd ? skulle gjerne sett hvilken båndtype som satt på den. Valgte du V shape forresten eller standard C (altså halsprofil) Ta gjerne et bilde av halsen fra siden så jeg får se hvordan halsprofilen ser ut (side/bakside)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... så er det langt på natt og jeg har akkurat bygd om et kjøkken... men måtte innom og sjekke om det var noe nytt på gitarfronten i kveld, og det var det jo virkelig!

Først til halslomma di. Jeg har frest ut ørlitegrann over 16 mm jeg også, så da har vi nok omtrent samme målet på det vil jeg tro. Ellers har jo bl.a Greener svart veldig godt på de fleste spørsmåla du har hatt så langt utover kvelden, så jeg tror ikke at jeg har så mye mer å legge til nå sånn midt på natta.

Kan bare nevne at når det gjelder eventuelle videre spørsmål angående justering av trussrod så finnes det en del brukbare forklaringer på nettet også... sånn i tilfelle du skulle ha behov for bilder og forklarende figurer.

Ser at ingen har nevnt intonering enda, men det er jo også et faktum at etter at gitaren er intonert så vil det utgjøre en forskjell hvis du justerer høyden på strengene etterpå... bare slik at det er nevnt.

Sjøl har jeg fått gjort unna siste lakkstrøket på gitaren i dag (ihvertfall det siste foreløpig...) og dessuten montert stemmeskruer og diverse småtteri. Det var ikke helt bare bare, for de stemmeskruene jeg hadde i kjelleren var naturligvis for små i forhold til boringene i halsen. Dermed måtte hullene plugges og bores ut på nytt med mindre diameter. Men OK, det gikk jo greit nok det... Vente en dag eller to nå så tenker jeg at jeg må kunne få montert det aller meste og gjøre klar til testing jeg også ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he.. tja.. det hadde jo vært greit å ha litt erfaring med vanlig setup da før du begynte å bygge - det skal du ha :D

Trussrod'en er ment å kompensere for det spennet strengene utgjør slik at halsen kan holdes rett eller rettere sagt med en svak bueform (i praksis)

-Juster sadlene høyt nok til at strengene går fri fra gripebrettet først, stem gitaren noenlunde til pitch

-Sett på en capo på det første båndet

-Trykk ned mørk E streng på 21/22 bånd og mål avstanden mellom toppen av fret og undersiden av strengen ved 8'ende bånd. Her bør du ligge i området 0mm-0,8mm - de fleste billig halser trenger rundt 0,4 mm for å fungere ok. Men igjen dette er mye smak og behag. Dette tar du på øyemål hvis du har slikt :) et plekter kan jo gi en pekepinn på hvor mye 0,8mm er f.eks. Dunlop Tortex er fine..

-Juster ved å vri trussrod'en med en passende unbraco nøkkel for å stramme/slakke trussrod. 1/4 omdreining er veldig mye her ofte.. Vær oppmerksom på at halsen bruker noe tid til å gi etter for endret spenn. La gitaren stå i 10 minutter før du ser hva resultatet egentlig ble. Vri trussrod med klokken for å gjøre strengehøyden ved 8'ende bånd mindre, og mot klokken for å øke strengehøyden ved 8'ende bånd. (jeg tuller alltid med retningen her, men jeg tror det er slik)

-Stem gitaren etter justering, da den vil miste stemmingen ettersom du endrer spennet i halsen.

ok.. det var det grøvste..

Hvis alt går til helvete og du gir opp tror jeg du må selge meg den halsen til "vennepris" :D Neida.. men du kan gjøre meg en tjeneste :

Kan du ta et nærbilde av fret'ene på den ? sånn rundt enden 21/22 bånd ? skulle gjerne sett hvilken båndtype som satt på den. Valgte du V shape forresten eller standard C (altså halsprofil) Ta gjerne et bilde av halsen fra siden så jeg får se hvordan halsprofilen ser ut (side/bakside)

Hvordan måler du 0,4mm? Mener du 0,4cm eller 4mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boken: How to Make Your Electric Guitar Play Great!

inneholder ganske mye info om justering av gitar, og hvordan du får den til å høres bra ut - kanskje den hadde vært noe å ha?

Jeg har selv bestillt fra Book Depository, og de har rask og gratis frakt...

Gitaren ser forresten knall ut! Sitter å får sinnsykt lyst til å bygge en selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan måler du 0,4mm? Mener du 0,4cm eller 4mm?

Jeg mener nok 0,4mm gitt. som jeg sier så er øyemål helt greit her, men det kan godt måles med en bladsøker :

990410.jpg

Dette eksemplaret har føleblader fra 0,05 til 1 mm tykkelse.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet da jeg skrudde sammen et tele byggesett. Strengene lå klint i halsen. Jeg fant ut at jeg bare måtte klemme halsen skikkelig nedi sporet når jeg skrudde, og vips var det mer forståelig. Vi snakker vel om en millimeter eller to.

Jeg ville prøvd å skru i halsen på nytt, med press, slik at den sitter dønn i sporet når du skrur. Om ikke det funker, senker du utfresingen bittelitt av gangen. Så er det bare å justere i vei :-)

Om du vet at ting er skrudd riktig sammen, kan du jo vurdere å få en proff til å sette den opp. Det koster ikke all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet da jeg skrudde sammen et tele byggesett. Strengene lå klint i halsen. Jeg fant ut at jeg bare måtte klemme halsen skikkelig nedi sporet når jeg skrudde, og vips var det mer forståelig. Vi snakker vel om en millimeter eller to.

Jeg ville prøvd å skru i halsen på nytt, med press, slik at den sitter dønn i sporet når du skrur. Om ikke det funker, senker du utfresingen bittelitt av gangen. Så er det bare å justere i vei :-)

Om du vet at ting er skrudd riktig sammen, kan du jo vurdere å få en proff til å sette den opp. Det koster ikke all verden.

??? Det er vel såpass åpenbart at de fleste ser og skjønner feilen hvis det er så ille at halsen faktisk ikke ligger skikkelig dønn i halslomma...??? Det koster kanskje ikke all verden å få en proff til å sette opp gitaren nei, men når man først har bygget den fra grunnen av så er jo litt av vitsen å greie å sette den opp sjøl også!? Med litt tid og studering så er det jo slett ingen umulighet å få det til såpass at det blir brukbart om ikke annet, så kan en jo få en "proff" til å se på saken hvis det viser seg at det blir en umulighet.

Det er alt for mange som ikke ser sine egne muligheter, og naturligvis en del som i motsatt ende ikke ser sine egne begrensninger. Med litt prøving og feiling så finner en gjerne ut av begge disse punkta. Hallo... det finnes jo folk som må leie inn "proffer" for å arrangere bursdagsselskap for ungene sine også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok at eg hadde forstått det dersom problemet låg i at halsen ikkje var på plass i halslomma. Den sit som støpt den ;) Er nok ein kombinasjon av bridge og truss-rod, gir meg ikkje før eg har funne ut av det. Som Finger seier, noko av poenget og gleda er jo å gjere alt sjøl! No har no eg spurt så mykje her at det nesten ikkje kvalifiserar til sjølvgjort, men... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.