Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

Ja, at halsen er bein er vel sånn ca 100% essensielt for at prosjektet skal bli vellykka...eller det vil sei, det viktigaste er vel at bridge står 100% beint i forhold til halsen, og at avstanden fra stemmeskruar stemmer, med tanke på intonasjon...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

strengelengden (nut'en fra gripebrett siden til sadler) er ikke ekstremt kritisk, da du jo kan justere intonasjonsskruene mye på en fender bro. vinkelen på broa i forhold til halsen er heller ikke ekstremt kritisk. Derimot er sideveis plassering av broen viktig slik at strengene blir liggende riktig over gripebrettet. Dette kan du lett undersøke ved å bruke to nylontråder e.l. som erstatning for E strengene under montering.

Når det gjelder feste av halsen anbefaler jeg følgende metode :

-Klamp fast halsen og halsplaten i kroppen med en skrutvinge e.l.

-Bruk en spiss syl og marker de fire skruehullene gjennom halsplaten.

-Bor de 4 hullene med et bor som er tynt nok til at du får tilstrekkelig feste for skruene du skal bruke til halsen. Bor hullet så dypt at du er sikker på at du borrer gjennom både kropp og i allefall et stykke ned i halsen (bruk en dybdeindikator i form av en tape bit på borret e.l.)

-Fjern så skrietvingen og borr opp hullene i selve kroppen til en stor nok dimensjon til at skruene ikke fester i selve kroppen. Bor eventuelt hullene i halsen noe dypere hvis du ikke borret ønsket dybde i punktet over.

Enkelt og greit.. og egentlig den eneste måten å montere en hals på spør du meg.. Hvis halsen allerede har hull kan du enten tette disse med en blanding av araldit og små trepinner av et hardt treslag eller sette inn små "pigger" i hullene for å markere hvor hullene i selve kroppen må lages (men dette er mere unøyaktig og blir fort litt plunder..

Og for all del - monter halsen før du monterer broen !

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er veldig fornuftig å gjøre det på denne måten... og ikke noe å si på å kalle dette den greieste måten å gjøre det på... MEN:

Og for all del - monter halsen før du monterer broen !
den der er jeg ikke helt med på må jeg bare si. Er man nøye med målene og er bombesikker på at stolen har rett plassering, så skulle det ikke være noen større problemer med å montere denne først? Eller, jeg tenker vel ikke på selve monteringen av stolen, men mer på boring av strengehull og monteringshull for broen. Jeg for min del gjorde dette på mitt prosjekt, og gikk da ut fra halslomma og tok ut målene derfra etter kopi fra en original Tele. Det er som Greener sier uhyre viktig at stolen blir stående rett i forhold til halsen, men hva som kommer først og sist i monteringsrekkefølgen i dette tilfellet tror jeg kanskje ikke er 100% essensielt... eller er det jeg som har oversett noe særdeles viktig? Selv brukte jeg både vinkler og tråder, blyantstreker og andre remedier til jeg var helt sikker på at jeg hadde retningen på strengehullene riktig i forhold til halslomma, uten å ha montert selve halsen først. Denne ser jeg for meg skal gå greit å få riktig plassert i ettertid, selv om stolen er festet på forhånd...?

Dette er bare slik jeg har tenkt det, men er åpen for at det kan være andre måter å gjøre det på. Har montert diverse gitarer nå, men aldri fått problemer med at strengene sitter skjevt over halsen av denne grunn.

Alfa og omega er at alt må være snorrett i forhold til centerlinja over kroppen... er det det så skal det ikke være noen fare mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bygger et kit e.l. er jeg forsåvidt enig, men hvis man lager kroppen selv og man ikke er 100% sikker på at halslommen er helt i vinkel med midlinjen på gitaren så sliter man plutselig.. en liten sideveis vinkelforskjell på halslommen i forhold til midlinje/bro så er man plutselig i den situasjonen at broen sitter feil og strengene ikke blir posisjonert rett over gripebrettet.

Vel det er min erfaring i alle fall. Derfor mener jeg det er best å montere halsen før man engang bestemmer den endelige midlinjen på kroppen. Nettopp fordi halsen ferdig montert egentlig dikterer midtlinjen.

Poenget er nå uansett at man er klar over akkurat dette problemet slik at man tar hensyn til det, uansett hva man måtte velge å gjøre først eller sist.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg illustrere det jeg sier for å være litt tydelig :

halsvinkel.jpg

Nå er ikke illustrasjonen i skala eller riktig form, så det ser litt merkelig ut, men man ser jo tydelig hva jeg mener håper jeg. Den siste figuren viser altså at i dette eksempelet så vil den lyse E strengen faktisk bli liggende utenfor gripebrettet.

Nå blir problemene ofte ikke så enorme i virkeligheten, men jeg har faktisk sett billig-gitarer hvor man knapt kan frette den lyse E strengen. Og grunnen er at alle hull pre-borres på et samlebånd. Oppstår det så et avvik i halslommevinkel, eller noe annet så..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, og er naturligvis fullstendig enig i det du sier. Mitt poeng var bare at hvis man er 100% nøye med alle mål, og at halslomma ligger fullstendig parallell med centerlinja, så bør det ikke være noe i veien for å montere bridge før hals. Men såklart... alt må være beint og nøyaktig fra grunnen av, for hvis ikke får en jo slike forhold som Greener nevner i sitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si jeg er målløs over kunnskapen folk sitter inne med her på forumet. Dette inspirerer helt klart til å prøve selv. Håper jeg får en kjedelig og lang sommerferie med lite å gjøre neste år... :ninja:

Det er bare å starte planlegginga så du har prosjektet klart for deg. Kjempefint arbeid både vinter og vår dette, så hvorfor ikke i sommerferien også...? :rolleyes:

Det finnes massevis av tilsvarende prosjekter rundt om, så det er bare å begynne å la seg inspirere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.