Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

Ok - sorry! Jeg forsto det slik at gitaren sto i fare for å bli solgt i deler. Når det gjelder halslomma og tilpasning, ville jeg sjekket dette. Det er ikke mye som skal til, og om den ikke er helt inne i bakkant, blir det fort problemer. Jeg snakker ikke om synlige gliper. jeg ville tro at et papirarks tykkelse vil gjøre en del ugang. Men for all del, om du heller vil starte med fresen :-)

Å justere sadlene til himmels er definitivt ikke løsninga her.

Sidan det er så lite som skal til, skal eg følge rådet ditt og bruke ei tvinge for å få pressa halsen skikkeleg på plass. Har fått tips om å bruke post-it lappar som shims, et par slike vil kanskje gjere underverker? Ein lærer så lenge ein lever! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

God morgen! Sit og les litt på nettet angåande shimsing av halsen på telen min. Virkar som ein relativt grei operasjon, men tenkte eg måtte spørre spesialistane her om dei hadde noko erfraring med dette, og om der er noko spesielt ein må ta hensyn til. I mitt tilfelle ligg strengane klint inntil halsen fra enden til ca midt på, så det er jo åpenbart at eg må plassere ein shims i framkant av halslomma... Tenkte å prøve meg fram med post-it lappar, evt. spelkort, om eg har noko slikt liggande...kredittkort er vel i tjukkaste laget, og kan ikkje klippast no rett før jul (hadde sikkert vore det beste... :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg shimset halsen på min gitar brukte jeg bare en tynn bit med metall. Som egentlig er beregnet til å shimse locking nut med. Da den helt i fremkant på halslommen. Ble en stor forskjell. Mye bedre å spille på.

Har du ein slags peiling på kor tjukk shimsen din var, og kor mykje utgjorde dette på strengehøgda i fra halsen? Skal vist fantastisk lite til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke tynn bladfinér av et hard treverk. tykkelsen er ca 0,4 - 0,5 mm. Hvis det skal litt til limer jeg sammen flere. Ellers har jeg sett mye rart brukt - tynne plektere, avklipte plastkort, et par metallskiver osv, osv.

Hva angår tykkelse må du bare prøve deg frem, start med noe på rundt 1/2mm først. Når du finner noe som passer kan du heller lage en mer permanent skive av et egnet materiale med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok dette skal gå greitt, høyrest ikkje veldig avansert ut. Håper for all del at det er noko slikt som skal til, har lite lyst til å kaste prosjektet i peisen... men har eit spørsmål til eg! ^_^ Lurer litt på å lage meg ein slags logo på headstocken, kva er den beste/enklaste metoden for dette? Svigers driv trykkeri og printar på folie, kunna det ha vore ein idè kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok dette skal gå greitt, høyrest ikkje veldig avansert ut. Håper for all del at det er noko slikt som skal til, har lite lyst til å kaste prosjektet i peisen... men har eit spørsmål til eg! ^_^ Lurer litt på å lage meg ein slags logo på headstocken, kva er den beste/enklaste metoden for dette? Svigers driv trykkeri og printar på folie, kunna det ha vore ein idè kanskje?

På min deletele har jeg brukt slik selvklebende folie. Alternativt så er det sånne vanndekal ark som printes på vanlig blekkskriver.

tele.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig jeg er fomlete når det gjelder lakkering, men jeg synes det er vanskelig å få skikkelig pent. Har lakkert på hobbybasis i mange år, og jeg fraråder egentlig andre å gjøre det samme, så sant man ikke har et ønske om å lære seg lakkering, men bare vil ha et bra resultat.

Det er som sagt vanskelig, selv om jeg har bra lokaler, lakksprøyte®, kompressor og stor tålmodighet.

Spørsmål litt på siden, siden du later til å ha en del peil ; Har du noen gang lakkert opp en Telecaster i en tett farge med blank finish? Vurdere å bytte farge på min, for den er i matt svart, og ikke veldig fin. Kan jeg få en billakkerer til å gjøre dette tror du? Må det brukes en spesiell lakk, eller kan den sprøytes med billakk? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor skriver ikke noe særlig på forumet for tiden..

Det er faktisk billakk på gitarer.. Hvis det er en HW1 du har, er den lakkert med nitrolakk, men det er det ingen som bruker lenger til bil (eller til noe særlig annet enn nettopp gitarer, da det er noe drit å jobbe med og fordi den krakelerer og blekner over tid)

Ulike poly typer er i dag det vanligste på både gitarer og biler. Men å få en billakkerer til å lakkere en gitar kan nok bli litt dyrerer enn du tror med mindre det er "vennepriser" vi snakker om.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min deletele har jeg brukt slik selvklebende folie. Alternativt så er det sånne vanndekal ark som printes på vanlig blekkskriver.

tele.jpg

Lakkerte du over folien eller? Har kika litt på sånn vanndekal, men er ikkje det litt avansert? Var forkjellig rart ein trengte for å gjere jobben såg det ut til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor skriver ikke noe særlig på forumet for tiden..

Det er faktisk billakk på gitarer.. Hvis det er en HW1 du har, er den lakkert med nitrolakk, men det er det ingen som bruker lenger til bil (eller til noe særlig annet enn nettopp gitarer, da det er noe drit å jobbe med og fordi den krakelerer og blekner over tid)

Ulike poly typer er i dag det vanligste på både gitarer og biler. Men å få en billakkerer til å lakkere en gitar kan nok bli litt dyrerer enn du tror med mindre det er "vennepriser" vi snakker om.

Har en kompis som er billakkerer, så det er snakk om noen hundringser. Da sliper jeg ned, ser om den egner seg naturell for olje eller klarlakk, hvis ikke blir det tett lakk.

Takk for svar B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då var dei foreløpig siste delane i hus, fekk kontrollplata med ferdig montert elektronikk på i dag. Ein kjapp sjekk med tommestokken konstaterer at det ikkje er noko problem å få fresa djupt nok, switchen stikk 34 mm mens kroppen er 39 mm tjukk. Perfekt. Har vore stillstand lenge no, men det spørs om eg fyrer opp fresen og tek ei økt i helga. Har ikkje fått gjort noko meir med halsen heller, spent på om eg får til den shimsinga eg har planar om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg faktisk drege mine første licks på tele`n! Ein shims av eit tippekort samt litt justering av sadelane gjorde susen, fekk løfta strengane i frå halsen slik at eg i alle fall har fått konstatert at gitaren blir fin å spele på, og lyden høyrest faktisk heilt grei ut! Men, der er sjølvsagt eit men... Frå 5.band og oppover klirrar strengane når eg tek grep, korleis justerar eg vekk dette? Ellers har eg lært at det ikkje er lurt å justere på sadelane uten å slakke heilt strengane, det går ut over justeringsskruane... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.