Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

Selvgjort er velgjort, selv om man får litt hjelp i begynnelsen. Det er da derfor vi har dette forumet i stor grad - altså for å spørre og diskutere ting med andre.

Så sant som det er sagt! Muntlig eller skriftlig hjelp kvalifiserer da ikke til å kunne si at det er andre enn en sjøl som har gjort jobben ^_^

Nei, bygg og spør... og det gjelder vel alle sammen av oss! Av og til er det kjekt å høre hva andre mener og synes også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jauda, gler meg veldig til prosjektet er ferdig, men det gjenstår mykje arbeid endå. Har jo ikkje begynt på noko som har med finish å gjere enda! Menmen, når det lakkar og lir mot jul skal det vel kaaaanskje begynne å nærme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, no veit eg ikkje mi arme råd! Har no prøvd å justere opp sadelane, uten at eg merkar forskjell i det heile tatt, strengane ligg fortsatt klint ned åt halsen! Har dobbel og trippel-sjekka at halsen ligg vinkelrett, og avstanden fra kroppen til gripebrettet er jevnt over ca 10 mm. Det eg no begynner å lure på er om det kan vere bridgen som ikkje passar, den virkar nemleg litt jalla, ser ikkje ut slik som ein original, for å sei det slik.

http://cgi.ebay.com/CHROME-Telecaster-Brid...1742.m153.l1262

Kva avstand skal det vere opp til strengane bake ved sadelane, sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, no veit eg ikkje mi arme råd! Har no prøvd å justere opp sadelane, uten at eg merkar forskjell i det heile tatt, strengane ligg fortsatt klint ned åt halsen! Har dobbel og trippel-sjekka at halsen ligg vinkelrett, og avstanden fra kroppen til gripebrettet er jevnt over ca 10 mm. Det eg no begynner å lure på er om det kan vere bridgen som ikkje passar, den virkar nemleg litt jalla, ser ikkje ut slik som ein original, for å sei det slik.

http://cgi.ebay.com/CHROME-Telecaster-Brid...1742.m153.l1262

Kva avstand skal det vere opp til strengane bake ved sadelane, sånn ca?

Skulle da gjerne ha hjulpet, men jeg er ikke hjemme og har derfor ikke tilgang på ferdig gitar... Har heller ikke stolen til "nyetele´n" her, sjøl om jeg trodde at jeg hadde det. 10 mm opp til gripebrettet målt fra kroppen er omtrent det samme som jeg har her ihvertfall, så jeg vil tippe at problemet ditt ligger i sadlene på stolen, og ikke med selve konstruksjonen av resten av gitaren ihvertfall! Det er vel rett og slett det at du ikke klarer å justere sadlene høyt nok kanskje? At høydejusteringsskruene rett og slett ikke er lange nok? Merkelig ja, men det kan vel kanskje skje hvis de har sendt ett eller anna jallaprodukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, no veit eg ikkje mi arme råd! Har no prøvd å justere opp sadelane, uten at eg merkar forskjell i det heile tatt, strengane ligg fortsatt klint ned åt halsen! Har dobbel og trippel-sjekka at halsen ligg vinkelrett, og avstanden fra kroppen til gripebrettet er jevnt over ca 10 mm. Det eg no begynner å lure på er om det kan vere bridgen som ikkje passar, den virkar nemleg litt jalla, ser ikkje ut slik som ein original, for å sei det slik.

http://cgi.ebay.com/CHROME-Telecaster-Brid...1742.m153.l1262

Kva avstand skal det vere opp til strengane bake ved sadelane, sånn ca?

Avstanden fra kroppen (minus plekterbrett) til toppen av gripebrettet er ca 8mm (tele) og 9mm (strat) på de to gitarene jeg har i rommet her nå. Dette er målt fra enden av halsen - midt på 21 bånd med andre ord. Hvis du måler fra kanten av halsen ved cutaway vil du måle noen millimeter mindre grunnet gripebrettets avrunding.

Fra toppen av D strengen til gitarkroppens overflate (altså ikke broplaten) oppnår jeg noe over 13mm høyde hvis jeg justerer sadelen nesten maksimalt opp. (dette er en Fender "modern" tele bridge)

Du er sikker på at du faktisk justerer hver enkelt sadel med de to små justeringsskruene på toppen av sadelen og ikke intonasjonsskruen montert bak på broplaten ?

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at du faktisk justerer hver enkelt sadel med de to små justeringsskruene på toppen av sadelen og ikke intonasjonsskruen montert bak på broplaten ?

Ja, justerer dei to skruane på toppen av sadelen... Irriterande greier altså, trudde dette skulle gå litt meir smooth enn det har gjort til no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, justerer dei to skruane på toppen av sadelen... Irriterande greier altså, trudde dette skulle gå litt meir smooth enn det har gjort til no...

Men hvor høyt får du egentlig justert sadlene da ? Og hvilke mål har du fra kropp (ikke toppen av plekterbrett) til senter på halsen/gripebrett på enden av halsen (etter siste båndet)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og sjekka no, og eg får justert sadlane opp til ca 12-13 mm, målt i fra gitarkroppen. Høgda i fra gitarkroppen og opp til senter på siste bandet er ca 9 mm, og det er likt rundt heile halslomma, vist det kan seiast på den måten... Eg forstår rett og slett ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og sjekka no, og eg får justert sadlane opp til ca 12-13 mm, målt i fra gitarkroppen. Høgda i fra gitarkroppen og opp til senter på siste bandet er ca 9 mm, og det er likt rundt heile halslomma, vist det kan seiast på den måten... Eg forstår rett og slett ingenting!

Vel hvis du får justert strengene høyere enn halsen sitter i kroppen, så er det ikke matematisk mulig at strengene berører halsen med mindre halsen sitter i en ganske feil vinkel eller har en kraftig omvendt bue.

Hvor er det strengene berører gripebrettet da ? fra siste båndet (21/22) og helt opp til første, bare midt på halsen.. ?

Hvis du legger en lang og rett ting langs gitarens grupebrett (en lang vater, alulinjal..) og så måler omtrent avstand fra kroppen og opp til dette objektet helt inne ved halsen og bak eller like foran broen f.eks så kan du enklere se om halsen er i en vinkel eller ikke. En eventuell avstandsforskjell mellom disse målingene vil jo fortelle deg det.

Hvis halsen er i en vinkel kan dette korrigeres ved å legge inn en liten "skive" i form av en tynn bit plastmateriale e.l. ytterst i halslommen. se for deg hva som skjer hvis hodet på halsen blir liggende litt høyere enn det nå gjør - da vil strengene heves betraktelig fra gripebrettet med størst forskjell på de siste båndene i forhold til de første. 0,5-1mm ytterst i halslommen utgjør en overraskende stor vinkelforskjell.

Du må forøvrig justere trussrod så fort du har fått strenget gitaren "normalt" da halsen må være justert før du kan begynne å finstille bridge - da halsens bue påvirker strengehøyden på ulike deler av halsen og hvorvidt strengeklirr oppstår osv.

1 - Få på strenger

2 - Stem gitaren noenlunde

3 - Grovjuster sadler

4 - Stem gitaren

5 - juster trussrod

6 - stem gitaren

7 - juster litt mer trussrod :) (og hold gitaren stemt....)

8 - sjekk intonasjonen - grovjuster

9 - finstill sadelhøyde - hold gitaren stemt

10 - finstill intonasjon

11 - eventuelt etterjuster høyde på sadler litt igjen hvis du har flyttet de mye i forbindelse med intonasjon.

12 - Konstanter at nut'en må justeres..

13 - Konstanter at båndene må slipes litt..

14 - :D

Neida.. 12+13 er ikke nødvendigvis helt sanne.. men.. ting har en tendens til å.. :)

Å bygge/montere en gitar rent fysisk er bare halve jobben er jeg redd :) Å få den til å spille riktig godt er fort like mye eller mer arbeide hvis man ikke er veldig dreven i alle fall.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje hatt tid å ta noken fleire mål enda, men når du seier at det skal så lite til før ein merkar vinkelforskjell på halsen så spørs det om det er der problemet ligger...skal sjå om eg finn meg noko egna til å shimse med, men skal på jobb i et døgn no, så det blir søndagskos i morgon :)

Forstår at det er mykje meir enn å berre bygge gitaren ja, trudde ikkje det skulle vere så mykje styr, men ein lærer no i alle fall gitarens oppbygging og korleis alt heng i saman. Og det syns eg i grunnen er fantastisk interessant ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok at eg hadde forstått det dersom problemet låg i at halsen ikkje var på plass i halslomma. Den sit som støpt den ;) Er nok ein kombinasjon av bridge og truss-rod, gir meg ikkje før eg har funne ut av det. Som Finger seier, noko av poenget og gleda er jo å gjere alt sjøl! No har no eg spurt så mykje her at det nesten ikkje kvalifiserar til sjølvgjort, men... :blink:

Ok - sorry! Jeg forsto det slik at gitaren sto i fare for å bli solgt i deler. Når det gjelder halslomma og tilpasning, ville jeg sjekket dette. Det er ikke mye som skal til, og om den ikke er helt inne i bakkant, blir det fort problemer. Jeg snakker ikke om synlige gliper. jeg ville tro at et papirarks tykkelse vil gjøre en del ugang. Men for all del, om du heller vil starte med fresen :-)

Å justere sadlene til himmels er definitivt ikke løsninga her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.