Web Analytics
Jump to content

Hvor ofte bytter dere strenger?

Coff
 Share

Recommended Posts

• Replies 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja, en gang i måneden kanskje, jeg gjør det egentlig ikke rutinemessig.

Nå spiller nok ikke jeg like mye som de fleste andre her. Men jeg liker ikke gamle strenger så jeg skifter minst en gang i måneden allikevel (enig med Netrom anng. lyd). Passer også på å tørke godt av strengene etter hver økt.

I gamle dager satte jeg (vi) bestandig på nye strenger før hver spille jobb.

Jeg skifter når èn ryker.

Samme her.. hender ofte at jeg har samme strengene på i flere (3) måneder.. Vedlikehold av strenger og gripebrett gjør susen, syns tonen holder seg fint, men det spørs jo om du bruker gitaren 30min om dagen eller 9 timer..

Selv bytter jeg stort sett èn og èn streng dersom en ryker, mens noen ganger tar jeg meg i nakken og bytter samtlige. Det kan godt hende at noen av strengene mine har stått på langt over 3 mnd, jeg husker ikke når jeg skiftet strenger sist. Jeg liker ikke å spille på helt nye strenger, fingerlyden blir alt for tydelig når jeg spiller med cleankanalen og bridgepickupen.

Jeg sverger til EVH metoden, gamle strenger låter best... Ikke helt, men ok. Skifter når én brekker. Og da skiftes alle. Brekker ikke strenger veldig ofte, så noen ganger må de skiftes fordi de ikke lenger er gode å spille på. Gitaren står alltid fremme og samler stadig støv.

Bytter strengene, kanskje en gang i måneden, kanskje litt sjeldnere enn det....

Jeg bruker ofte mykt plekter, 0.46, 0.50, 0.60 mm, men spiller sinnsykt hardt, så det hender de ryker likevel.

Når en ryker, skifter jeg alle, og har de andre i reserve.... :)