Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forbedre lydbildet i et band


-MB

Anbefalte innlegg

Men arangemang som UKM ol har ofte dårlig lyd fordi man bare får et par minutter til å bli kjent med utstyret før man starter.

Mest på grunn av store og lange program med mange band som får spille bare en låt.

i Bergen var det vel rundt 40 band bare i rockavdelingen. Da er det kjapt opp, spill ferdig og stikk tongue.gif

det er da man skal ta med egen amp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

resultatet var at alle som spilte hadde lyd som var verre enn kald kaffe/varm øl. den eneste personen som fikk hørbar lyd, var en tapper sjel som, midt i en sang, dreit i lydmannen og skrudde master volum opp en haug, og tadaa, lyd!

den personen er også medlem her på gitarnorge, vet ikke hva han kaller seg. han spilte med bandet Nami da denne revolusjonære tankegangen slo ham :P

Guilty!

Tror ikke lydmannen satte så veldig pris på min boost metode heller. Istedet for å ha en ekstra boost pedal, så brukte jeg TO amper, der den ene var muta helt til jeg ville lage helvette. Når jeg da skrudde den på, MYE LYD!!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noe problem å ha høy lyd fra gitaren, hvis man er litt lur. På mindre scener setter du den langt frem på scenen, bort fra monitorer og spiller drithøyt. Oppmikking er kun for monitoring. Dersom man er avhengig av gitar i PA, så kan man tippe forsterkeren så den spiller på skrå oppover, eller rett og slett snu ampen, og likevel kunne spille passe høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg ikke liker: Det er at gitarister/bassister skrur opp lyden langt over det forsterkeren i det hele tatt klarer. Da mener jeg forsterkere som ikke er laget til scene spilling, men hjemme øving. Da blir lyden grøtete og lyden høres ut som den er spillt av med en gammel mobiltelefon. Dessuten er det alltid en liten sjangs for at forsterkeren ødelegges (overbelastes). Med en bedre forsterker er høy lyd intet problem ^_^ .

Endret av Y42C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bassist, synes jeg at mange tangentspillere- gjerne de som er vant til å spille mye alene, bør få tapet fast venstrehånda på ryggen med dugelige mengder gaffatape før en gig.

Vitsen "Hvor mange bassister trengs for å skru inn en lyspære?"

- "Ingen, keyboardisten gjør det med venstrehånda" kommer fra dette faktumet.

Ellers synes jeg det er lurere å samarbeide med lydmann/damen enn å "sabotere" med en "jegvitebest"- holding. Det gjør du faktisk ikke, selv om du tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at lydmenn ikke er så glad i høy amplyd er vell at de helst kun vil høre FOH PA'en når de mikser lydbildet.

En idé kan jo være å sette ampen slik at den ikke peker rett framover, men tilte den slik at lyden går oppover eller at den peker mot andre enden av scenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Det har jeg opplevd på en konsert her i byn. Enkelt utstyr, men det virker faktisk sinnsykt mye bedre enn de mer "proffe" konsertene jeg har spilt.

Forsterkerene var pekt på trommer

____________________

Forsterker > Trommer < Forsterker2

Publikum Publikum Publikum Publikum

____________________

Menge skrur transistorforsterkere for høyt når de spiller konsert. Og mage transistor har en evne il å bli skærende, grøtere og udeffinert i høye volumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

____________________

Forsterker > Trommer < Forsterker2

Publikum Publikum Publikum Publikum

____________________

Jeg for min del vil ALLTID ha det slik, så langt det lar ser gjennomføre. Jeg har ikke ører i ryggen, og jeg har heller ikke lyst til å blåse huet av lydmannen med ampen min (noe som da fører til at han skrur ned ampen min i PA, som igjen medfører ujevn / rævva lyd igjennom lokalet).

EDIT: Kanskje litt anderledes. Jeg vil ha det slik:

-------------------Trommis---------------------

Forsterkere> meg og de andre <Forsterkere

Publikum Publikum Publikum Publikum

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips: Prøv å ha minst mulig i monitor (forutsatt at du bruker gulvmonitorer og ikke in-ear). Vanlig nybegynnerfeil er å forlange "alt" i monitor, og enda mer av seg selv. Problemet blir da at lydtrykket på scenen øker, lydmannen sliter med "blødning" i mikrofonene og musikerne på scenen blir døve. Generelt sett skal det mye til for å få god scenelyd på denne måten, og det er nesten en selvfølgelighet at god scenelyd legger til rette for en bedre prestasjon og bedre trivsel og komfort på scenen.

Gitarister bør nøye seg med å få gitarlyden fra ampen sin. Og om de MÅ høre noe fra monitorer, så bør det begrenses til det absolutt mest nødvendige (litt av vokalisten er ofte greit). Trommeslagere trenger generelt litt mer info i monitorene.

Bruk ampene som "side-fills" som beskrevet i mitt forrige innlegg. Da kan man kutte ut mye overflødig fra monitorene.

Et siste tips: Jeg vet at mange kommer til å legge meg for hat nå, men ETTER MIN MENING så er bruk av reverb-pedaler / reverb i gitarampen det største forbanna tullet som noensinne er påtenkt. Å kjøre kunstig romklang igjennom en gitaramp har ingenting for seg. Dersom gitaren din høres tørr ut blandt publikum så er det lydmannens jobb å legge på reverb fra FOH. Når du står på scenen har du null forutsetning for å høre om gitaren din trenger reverb i akkurat det lokalet du spiller i denne kvelden, og mest sannsynlig bidrar du bare til å smøre din egen gitarlyd ut i en udefinerbar lydpøl som lydmannen umulig kan rette opp i fra sitt ståsted.

Trenger du "space" og "dybde" på gitaren din sier du? Til cleanlyd eller til solo? Prøv litt lett delay heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må sie meg enig i at forsterkerne burde vinkles inn, og ikke ut, men konsert-arrangørene setter dem alltid opp slik, for så å klage på at de som spiller gjennom dem lager drittlyd :P

ikke min feil at rørforsterkeren høres dårlig ut når den står på 0.3 volum :P

jeg liker også sceneoppsettet til Fantomas, der trommisen ikke er i midten, men på venstre siden av scenen, og peker rett mot høyre. publikum får liksom sett mer av trommisen og hva han driver med da :)

det er ikke så enkelt å finne bra lydmenn i området, ettersom det er de samme surmulerne som arrangerer alle konsertene her, og når andre arrangerer noe, så leier de inn surmulerne til å stille lyden... har hatt masse katastrofale live-hendelser på grunn av fatalt dårlige lydmenn :P

jeg husker faktisk en konsert der alt var mikset i mono. greit nok at det er greit til enkelte typer musikk, men når et band spiller metal, og alt er panorert rett i midten, så blir det bare suppe :P

jeg har ikke noe mot å ikke høre så bra på scenen, så lenge jeg kan følge med og det høres bra ut for de som ser på, og så lenge jeg får min lyd. jeg liker ikke slike arrangementer der det ikke er plass til noe annet enn et standard-oppsett. men det er derfor en bør komme seg langt nok til å ha egne konserter satt opp :P

jeg tror det som er værst med lydmenn generelt, er at de er så ekstremt sure, og dersom du ikke gjør nøyaktig som de sier, eller dersom det er noe galt med gitaren din f. eks, så du bruker lengre tid, får du kjeft så det smeller, stygge kommentarer om hvor dum du er, og hvor mye du bandet ditt suger, og du får bare leve med drittlyden de gir deg... og dette får de betalt for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste tips: Jeg vet at mange kommer til å legge meg for hat nå, men ETTER MIN MENING så er bruk av reverb-pedaler / reverb i gitarampen det største forbanna tullet som noensinne er påtenkt.

Jeg hater deg ;)

jeg liker også sceneoppsettet til Fantomas, der trommisen ikke er i midten, men på venstre siden av scenen, og peker rett mot høyre. publikum får liksom sett mer av trommisen og hva han driver med da :)

Helt enig. Cloroform kjører også slik.

Keyboard - Bass - Trommer

PublikumPublikumPublikum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.