Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forbedre lydbildet i et band


-MB

Anbefalte innlegg

mange av dem er det! er en her på byen som er lydmann og sikkelig koselig!..han stiller den beste lyden av alle her på by`n og! ^_^

ah give god lydmann!

vi har ganske store lydproblemer i bandet og..

En som rett og slett ikke gidder å stille lyden, så.. gitaren kan høres ut som en ny-påkjørt katte..

men han pleier ofte å være keyboard-dude.

så bortsett fra det har folk ganske grei lyd,, sånnsett, men alt fra volum osv.. hm..

vi har lissom

2 gitarister , 1 gitarist til / keyboard, bass, trommer, og en vokalist.

Og jeg pleier som regel kun og høre bass + tromme,.

kansje vokal..

skjer med att 2 - 3 gitarer blir så overdøvd? x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er det diskusjoner på minst to nivåer. 1. Hva kan hver enkelt musiker gjøre med lyd og volum på sitt instrument for at det skal fungere i helheten, og få et band til å låte bedre? Den jobben må hver enkelt gjøre for seg selv, og sammen med bandet i øvingslokalet. 2. Hva skal man gjøre for å få et band til å låte best mulig på konsert? Da er det viktigste å få fatt i en god mikser, og at bandet har gjort det som står i punkt 1 på forhånd. Dessuten må man tilpasse seg lokalet man spiller i, og utstyret som lydmannen stiller med. Da er det viktig at både lydmannen og bandet klarer å komme fram til gode løsninger på dette i fellesskap. Lydmannen bør kjenne anlegget godt, og vite hva som kreves i det spesielle lokalet, og bandet bør ha klart for seg hvordan de vil at de skal låte. Da handler det som regel om kompromisser.

Når det gjelder bruk av romklang er jeg helt enig i at det er lydmannens jobb å gjøre det på konserter. Til annet bruk syns jeg det er avhengig av forsterkertype. Jeg har helt sluttet å bruke klang på Marshallen min. Det hørs helt feil ut og blir ikke pent på en Marshall med vreng. Fender amper og andre gode clean amper fungerer mye bedre med klang.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg lydmannen som kan gi meg 100% wet reverb, altså at annslaget mitt ikke høres, og i tillegg kan skru den av og på akkuratt når jeg ønsker det.

DA skal jeg vurdere å være enige med dere ;)

Reverb kan (som alle andre unyttige pedaler) selvsagt brukes som en markant psycho-effekt slik som du gjør (and it's cool, man ;) ), men innlegget mitt var helst tilsiktet de som kjører konstant med litt reverb på fra en pedal (been there myself) eller fra ampen fordi de "synest det låter fint", og de som overser diverse dødsbra gitar-amper fordi "ja men den har jo ikke reverb". <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller har andre også lagt merke til at en god del lydmenn (og lydkvinner) har en tendes til å kjøre litt for lavt volum på vokalen. Dette er spesielt merkbart på mindre arrangementer

Sannsynligvis det hyppigste problemet jeg opplever ja. Og jeg tror det bunner ut i at svært mange lydmenn kjører lydsjekk på vokalen til slutt, når alt annet av gitarer m.m. er guffet på fra scenen. Da er lydmannen lei av skruing og går for "greit nok", og når showet starter har han plutselig ikke mer å gå på for vokalen.

Trikset er å STARTE med lydsjekk på vokalen + vokalistens monitorer og skru-skru-og-atter-skru til vokalen låter superb og alene kan blåse ut vinduene uten problemer og feed. DA har man nok å gå på når resten av bandet har kjørt igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust
Etter å ha lest hele tråden, tror jeg at det aller beste tipset er å samarbeide med lydmannen/damen, i stedet for å motarbeide.

Blir for dumt.

Som gitarist, skal man motarbeide lydmannen på ren og skjær trass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller trommer selv, og hater å være i midten bak, dårlig lydmessig og dårlig kommunikasjonsmessig, man ser jo bare ryggen til resten. Liker å sitte på ene siden vendt innover.

Ellers er det absoultt et poeng å holde lydnivået på scenen så lavt som mulig, vil vel helst slippe å ha vokal- og trommemikker fulle av gitar.

Apropos monitor og lytting, hadde vært fett å ha akkurat samme lyd i monitor som det er ut, men dette er ganske utopisk da. Da har man full oversikt over hvor man er i lydbildet. Det er jo ikke sikkert lydmannen vet hvor akkurat du vil være i lydbildet, det kan jo variere i løpet av konserten også. Men som sagt, ikke mange lydmenn som går med på det der.

I forhold til klang på gitar f eks, syns ikke noe om å la lydmannen styre sånt. Jeg spilte konsert for en stund tilbake der lydmannen på død og liv skulle kjøre alle de hippeste klangene sine på vokalen, og hun bruker masse effekter på vokalen som hun styrer selv. Hvis man bruker effekter selv, blir det nettopp det, en effekt. Hårreisende å la en lydmann styre såpass mye av sin personelige sound, i dette tilfellet hadde han aldri hørt oss før, og plutselig skal han "jamme" med bandet? Vet ikke jeg altså. Jeg kjører aldri noen effekter på trommene fra mixern, liker å kontrollere det selv. Hadde jeg fått en hundrings hver gang en lydmann har hatt klang på skarpen når jeg har spilt, hadde jeg vært en rik mann med gibson custom shop-gitar i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotter en del lyd på studentsamfunnet her, og tenker alltid brød og sirkus - sett balansen i bandet noenlunde, og skru vokalen drithøyt. Ingen går hjem og nynner på basstromma.

Og jeg er en av de som GummiTZ kritiserer med å ta lyden på bandet først og vokalisten etterpå - ganske enkelt fordi vokalister blir slitne. Dessuten skal du være bra potet før du ikke klarer å få høy nok vokal på et ordentlig anlegg.

Trikset er å tune anlegget/monitor med samme type mikk som vokalisten bruker, og ta det derfra. Og når det gjelder monitor, tar jeg det etter at lyden ut er skrudd, for da har man riktig gain-balanse i bordet fra før av.

(Selvfølgelig forutsettes det at det er et ordentlig anlegg som passer til anledningen tilstede).

Jeg har ingen problemer med at gitarister køler på med effekter, og bruker kun klang på trommer, vokal og andre akustiske instrumenter - jo mer jeg gir på på andre instrumenter, jo mer risikerer jeg å kødde med originallyden (med mindre originallyden er rass, da skrur jeg til krampa tar).

Riktignok skal vi som står ved spakene være med på å forme lyden, men har du et band som er seriøse med lyden sin, skal man respektere det.

Jeg kødder ikke med lyden til en seriøs gitarist, punktum.

Utfordringene med gitarister er som alltid volum - man får jo ikke god lyd med puslevolum, men for høyt blir litt problematisk.

Selv har jeg ikke funnet den perfekte løsningen, men eksperimenterer litt med plassering og volum i samarbeid med gitaristen for å få det beste resultatet.

Gode tips fra min side:

- Kjøp mindre amp. Skal du spille på ungdomshuset, skyter du deg selv i foten hvis du drar med en diger Diezel. Ganske mange lydfirma køler på med et Marshall stack eller tre når det er ungdomskonserter, og ofte blir de litt overkill. MÅ du ha en diger braker, hva med en hotplate?

- Prat med lydmannen, og forklar hva du/dere er ute etter. Er lydmannen inkompetent og behandler dere likedan, gi beskjed om at han kun skal bry seg med at vokalen og trommene er høye nok, så skrur dere ampene på 11.

- Spiller dere med to gitarer, ikke plasser ampene på samme side - spesielt ikke hvis dere spiller tostemte greier. Det blir fort mye rot.

- Kjør et par øvinger der dere øver som om dere var på konsert uten monitoring.

- Forvent det verste, og forbered dere i så tilfelle. Det er alltid lettere å knotte god lyd på band som har vært ute en vinternatt før, og er forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos monitor og lytting, hadde vært fett å ha akkurat samme lyd i monitor som det er ut, men dette er ganske utopisk da <...> Men som sagt, ikke mange lydmenn som går med på det der.

Nei, det hadde ikke vært fett å ha samme lyd i monitor som du har ut av PA. Det er faktisk utrolig lett å gjøre det slik for lydmannen (han kjører bare master-kanalen opp i monitorene deres isåfall), men han vil ikke gjøre det fordi han har erfaring og kunnskap, og ikke vil at dere skal lære på den tunge måten med alle deres fikse ideer på hvordan lyden skal gjøres.

EDIT: Jeg kan se at det KAN være hensiktsmessig for deg som trommis.

I forhold til klang på gitar f eks, syns ikke noe om å la lydmannen styre sånt.

Hvorfor ikke? Når du står på scenen, hvilken forutsetning har du da for å høre hvordan gitaren din høres ut i publikums ører? Hvilken forutsetning har du for å høre FRA SCENEN om gitaren din trenger mer eller mindre KUNSTIG TILFØRT romklang ut til publikum? Du hører ikke rommets naturlige klang når du står på scenen. Den er det publikum som hører. Kunstig romklang + naturlig romklang = komplisert å få bra resultat.

Jeg spilte konsert for en stund tilbake der lydmannen på død og liv skulle kjøre alle de hippeste klangene sine på vokalen, og hun bruker masse effekter på vokalen som hun styrer selv. Hvis man bruker effekter selv, blir det nettopp det, en effekt. Hårreisende å la en lydmann styre såpass mye av sin personelige sound, i dette tilfellet hadde han aldri hørt oss før, og plutselig skal han "jamme" med bandet? Vet ikke jeg altså. Jeg kjører aldri noen effekter på trommene fra mixern, liker å kontrollere det selv. Hadde jeg fått en hundrings hver gang en lydmann har hatt klang på skarpen når jeg har spilt, hadde jeg vært en rik mann med gibson custom shop-gitar i dag

Beklager hvis jeg fremstår som krass nå, men jeg snakker alltid fra levra. Og du er en av de som innbiller seg at du kan sitte på scenen og ha fornaring om hvordan lyden høres ut til publikum. Hva skal du med lydmann i det hele tatt da? Kan du ikke bare sette mikseren bort med trommene dine og kjøre på? Og hva er dette "jamme"-argumentet ditt om lydmenn? En miksepult er ikke et musikkinstrument.

Du har heller ikke forstått at reverb ikke kan sammenlignes med andre effekter til live-bruk. Effekter som phaser/flanger/vreng/wah og i det aller fleste tilfeller også delay, er effekter som ikke påvirkes i betydelig grad av hvilket lokale effekten blir brukt i. En phaser låter i utgangspunktet likt om du spiller i en liten klubb eller om du spiller på en åpen stadion. En delay er i grenseland, men stort sett blir det likt også. En reverb er ikke en effekt som låter likt i alle mulige lokaler. Den må tilpasses slik at den BÅDE passer med lokalets egne naturlige klang, samtidig som den må justeres i riktig mengde for å høres bra ut.

Og det der med "personlige sound"? Hvis du sier at reverb er en del av noens "personlige sound", så bør vedkommende revurdere sin effektbruk og "personlige sound" dersom god og konsistent livelyd er formålet. Ja, jeg vet at noen bruker reverb som en effekt, men da snakker vi ekstreme tilfeller (f.eks. 50 til 100% wet) i begrensede tidsperioder. Å jevnt over kjøre reverb fra en pedal eller fra amp, enten det er vokal eller gitar, er en kjempegod måte å ødelegge sin egen lyd på i følge "jeg vet bedre enn lydmannen"-leken.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er en av de som GummiTZ kritiserer med å ta lyden på bandet først og vokalisten etterpå - ganske enkelt fordi vokalister blir slitne. Dessuten skal du være bra potet før du ikke klarer å få høy nok vokal på et ordentlig anlegg.

Kritiserte deg vel ikke PerA, men trakk det heller frem som et eksempel på hva som ofte er problemet. Hvis du kjører vokalsjekk sist og får høy nok vokal, så driter jeg i hvordan du gjør det. ;)

Jeg kødder ikke med lyden til en seriøs gitarist, punktum.

Poenget mitt er at en seriøs gitarist vet konseptet med reverb, og vet å overlate dette til en mann som har ørene plassert der resten av publikum har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lydmann gjør jeg alltid slik:

1. Lar alle stille sin lyd på gitarer og bass

2. Stiller volum på amper så lav som mulig og lar bandet prøve å spille med det slik.

3. Justerer volum og posisjon på ampene slik at de som spiller får en grei lytting uten bruk av monitorer (bortsett fra trommis)

4. Kjører opp vokalmikk i monitor til den er på grensen til feed, og litt ned igjen.

5. Lar bandet spille igjen med vokalist

6. Finjusterer det folk måtte trenge

Prinsippet mitt går på å ha minst mulig instrumenter i frontmonitorer, samt å aldri peke gitarampene mot vokalmikkene. Gitaristene bør aller helst få bruke sine egne amper som monitor, og hvis de sliter med å høre hverandre så kan de spasere et par skritt på scenen.

Hvis man har råd så er InEar virkelig tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.