Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forbedre lydbildet i et band


-MB

Anbefalte innlegg

Da den forrige tråden om dette forsvant etter hackingen, fikk jeg et kall om å personlig prøve å gjenføde den.

Post dine tips!

Endret av -MB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det eg liker som bassist er å stå på venstre side av trommisen så eg har sikt til stortrommepedalen. Det er ikkje alltid lett å høre stortromma og da hjelper det veldig for meg å kunne sjå pedalen for å lese stortrommerytmen av den og spille mer sammen med trommisen.

Og så er det vel lurt å skru ned litt bass på gitarforsterkerene, men det for gitaristene gå dypere inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte for å ødelegge lyden i bandet er iallefall som følger:

-Kan du skru ned litt? Jeg hører ikke meg selv.

-Nei, skru opp du isteden.

Det har også svært mye å si hvordan du står plassert i forhold til egen amp. Gutta i bandet fleiper med at jeg er "langhørt"

Om jeg står 1-2m foran mine 2stk 4x12 kan det høres moderat ut for meg. Beveger jeg meg til en avstand av 4-5m unna får jeg lydmuren rett i fleisen.

Når det gjelder gitarlyd i bandsammenheng (nå snakker jeg metal) så må jeg gå litt på akkord med den lyden jeg liker best når jeg øver alene. Bassen må som nevnt reduseres, samt at mellomtonen må framheves. Er det to gitarister så velger man gjerne å booste litt ekstra i hvert sitt frekvensområde.

Endret av Tambarskjelve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjelder for alle instrumenter er at man må stille inn lyd slik at det fungerer i sammenhengen. Det betyr som regel at instrumentene må ha en annen lyd enn det som hørs best ut alene. Dette gjelder særlig i et øvingslokale med begrenset størrelse og mye lyd. De høyest og laveste frekvensene lager bare kaos i lydbilde hvis de skal være med i lyden på alle instrumenter. Ikke stjæl bassfrekvensene fra bassisten. Kassegitarer bør også stilles forskjellig når den brukes alene, eller sammen med andre instrumenter. Og når det gjelder tangentspillere i lydbilde så er det mest effektive å amputere venstre hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har også svært mye å si hvordan du står plassert i forhold til egen amp. Gutta i bandet fleiper med at jeg er "langhørt"

Om jeg står 1-2m foran mine 2stk 4x12 kan det høres moderat ut for meg. Beveger jeg meg til en avstand av 4-5m unna får jeg lydmuren rett i fleisen.

haha, har samme problem. Alle klager på at det er for høyt, men for meg virker det lavt.

Men du har rett i det med bass og mellomtone. For mye bass gjør tonen for grumsete og udeffinert. For lite bass gir mindre dynamikk.

En ting når man spiller metal: SKRU NED GAIN/DISTORTION.

I høye volumer så blir tonen mer tight og mer definert med mindre mengder gain og det reduserer støy. Mye gain = ofte mer støy, feedback ol.

Og husk ørepropper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min regel :

Jazz - finn en amp du vet kutter gjennom, still godlyden når du sitter hjemme, og den holder når du gigger. kos deg.

Rock - finn en amp du vet kutter gjennom, ha det gøy.

metal - Finn en amp du vet kutter gjennom, still godlyden når du sitter hjemme, dra på gigg, skru ned bassen 4 hakk, skru ned gainen 4 hakk, skyt opp mellomtona litt, og pass på at booster pedalen er stilt deretter, så du får god lead :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss ein tenkjer på live, er det lurt å halde scenenivået nede så godt som mogleg. Då kan lydmannen gjere jobben sin. Men det er jo litt kjipt å ikkje ha trøkk på scena.

Ein annan ting er at ein må spele lite nok. Kanskje ikkje like aktuelt i alle sjangrar og bandstorleikar, men av og til er det beste å ikkje spele. Beste livelyden eg har høyrd er Steely Dan på Moldejazzen. Det er fordi dei har musikarar som ikkje spelar meir enn dei skal. Og kanskje fordi dei hadde dei beste teknikarane i verda:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan noen forklare hvorfor det er en bra ting å ha så lite lyd på scenen som mulig for lydmennene? jeg tviler på dette har grunnlag i noe annet enn latskap/mangel på utstyr/ferdigheter, eller bare et resultat av miniatur-skalaen på enkelte konserter...

jeg kan ikke se for meg at en triple recifier skal stå med volumknotten rett mellom 1 og 2 når den skal brukes live, og jeg tviler hardere på at alle de store bandene gjør det slik :P

jeg har alltid hatt ganske høyt volum når jeg spiller live, nok til at det feeder når jeg har på vreng og slipper strengene.

den eneste gangen jeg har hatt problemer med dette var en gang jeg skulle spille gjennom en marshall Mode Four halfstack, og jeg ikke kunne høre meg på scenen under lydprøven i det hele tatt, og jeg satt meg ned med hodet trykket inn i tøyet på kabinettet foran høyttaleren, og jeg kunne såvidt høre meg selv. dette forsvant når andre instrumenter spilte.

jeg fortalte lydmannen at jeg ikke kunne høre meg selv på scenen. hans løsning? "skru ned forsterkeren"

jeg tenker "idiot, jeg kunne gjort dette ti ganger bedre!" *bitter surmuling*, men jeg skrur ned. nå er det slik at jeg bekymrer meg for signal-støy ratioen til mikrofonen og resten av utstyret, og jeg begynner å lure på hvilken merkelig løsning dette er.

resultatet var at alle som spilte hadde lyd som var verre enn kald kaffe/varm øl. den eneste personen som fikk hørbar lyd, var en tapper sjel som, midt i en sang, dreit i lydmannen og skrudde master volum opp en haug, og tadaa, lyd!

den personen er også medlem her på gitarnorge, vet ikke hva han kaller seg. han spilte med bandet Nami da denne revolusjonære tankegangen slo ham :P

konklusjon: 90% av lydmenn, såvidt jeg har erfart, er bitre surmulete idioter som lærte seg sånn ca. å mikse en jazz-trio en gang i tiden, og har holdt seg trofast til dette siden da, og ender opp med å mikse de værste metal-giggene i universet.

andre konklusjon: jeg vil være lydmann :P

men for å være grei å legge litt til i threaden: 500 hz hos gitar er bra. 500 hz i bass drukner 500 hz hos gitar.

250 hz hos bass er gøy. ikke noe mer, det bare er det.

jeg er ikke sikker om det er noe poeng i å fjerne stortromma sin kick-frekvens fra bassforsterkeren da, ettersom du skjelden hører mer enn klikke-delen av lyden til kicken når en øver uansett.

et stooort tips: ikke stå foran gitarforsterkeren din. bare ikke gjør det. dersom du kan, er det bedre å stå slik at den er litt foran og til siden for deg. f. eks hvis det er to gitarister, er det best å ha gitarforsterkerene på hver sin side, og stå slik at venstre gitarists forsterker er til venstre for deg, og høyre gitarists forsterker er til høyre for deg, og så stiller du deg litt lenger bak, slik at du ikke får lyden rett i flanken :P

avstand mellom hver komponent er også vitalt. bassforsterker kan være greit å ha i midten, slik at en får grei spredning, og avstanden mellom trommis og alt annet er veldig viktig, slik at en ikke ender opp med å prøve å overdøve trommene. trommiser bare kan ikke spille lavt, instrumentet deres er bråkete av natur. still deg lenger bak, så du ikke gjør hørselen til stakkars trommemann verre enn han allerede har stelt det til selv, og slik at du ikke må ha volum på 11 for å høre noe.

Endret av MF_Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du hører på scenen er ikke det samme som utsignalet. Dårlig lyd på scenen kan samtidig være god lyd ut til publukum og bedre balansert.

Men det skal selvsagt være god lyd på scenen også. Sist konsert var det utstyr til flere hundre tusen. Men lydmannen nektet å sette gitar i monitoren, så jeg måtte skru ganske høyt på forsterken. Og det første til at jeg bare hørte min side, der jeg stod, mens den andre forsterkeren hørte jeg ikke i det heletatt. Dvs: jeg hørte alle utenom den andre gitaristen. Siden alt ble sendt i monitorene bortsett fra gitarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du hører på scenen er ikke det samme som utsignalet. Dårlig lyd på scenen kan samtidig være god lyd ut til publukum og bedre balansert.

Men det skal selvsagt være god lyd på scenen også. Sist konsert var det utstyr til flere hundre tusen. Men lydmannen nektet å sette gitar i monitoren, så jeg måtte skru ganske høyt på forsterken. Og det første til at jeg bare hørte min side, der jeg stod, mens den andre forsterkeren hørte jeg ikke i det heletatt. Dvs: jeg hørte alle utenom den andre gitaristen. Siden alt ble sendt i monitorene bortsett fra gitarene.

Regner med at lydmannen hadde sine grunner for å holde gitaren unna monitorene.

Den vanligste grunnen er liten scene/lite lokale. Mange mikker på scenen i nærheten av monitorene. Dette gir fort ukontrollerbar feed på gitarene.

Ideelt sett så burde man øve en del ganger med dårlig lyd innad i bandet. Mange som har fått seg en overaskelse på sin første gig, når alt låter totalt annerledes (dårligere) enn i øvingslokalet.

En god lydmann, er vel han som gir publikum ute i salen en bra opplevelse. Klarer han samtidig å forsyne alle på scenen med god monitor, da er han en jævlig god lydmann.

Endret av Tambarskjelve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men for å være grei å legge litt til i threaden: 500 hz hos gitar er bra. 500 hz i bass drukner 500 hz hos gitar.

250 hz hos bass er gøy. ikke noe mer, det bare er det.

Mine egne erfaringer er veldig annerledes. Foretrekker å bumpe 7-800 hz på bassen, og kutte rundt 500 hz på gitarene. Du trenger litt trøkk i bassen også, ikke bare 250hz og under, det blir bare grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at lydmannen hadde sine grunner for å holde gitaren unna monitorene.

Den vanligste grunnen er liten scene/lite lokale. Mange mikker på scenen i nærheten av monitorene. Dette gir fort ukontrollerbar feed på gitarene.

Det er en av de største lokalene i Nord-Hordaland.

Og scenen var så og si veldig stor.

Vi hadde konsert med Fenrik Lane. Og han gitaristen fikk gitar i monitorene <_<

Men jeg klager ikke så mye på lyden da. Var tusen ganger bedre enn det vi har på band-øvingene.

Men gitarene burde vært mer balansert. Lydmannen var en dame, og hun forstod ikke hvorfor forsterkeren min laget feedback i anlegget.

Problemet løste seg da jeg flyttet mikrofonen litt lenger vekk fra forsterkeren. :P

Men arangemang som UKM ol har ofte dårlig lyd fordi man bare får et par minutter til å bli kjent med utstyret før man starter.

Mest på grunn av store og lange program med mange band som får spille bare en låt.

i Bergen var det vel rundt 40 band bare i rockavdelingen. Da er det kjapt opp, spill ferdig og stikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.