Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forbedre lydbildet i et band


-MB

Anbefalte innlegg

Prinsippet mitt går på å ha minst mulig instrumenter i frontmonitorer, samt å aldri peke gitarampene mot vokalmikkene. Gitaristene bør aller helst få bruke sine egne amper som monitor, og hvis de sliter med å høre hverandre så kan de spasere et par skritt på scenen.

Hvis man har råd så er InEar virkelig tingen.

Word.

(Personlig hater jeg å spille med InEar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fullstendig enig i de siste to innleggene her. Ang. In-Ear så har jeg aldri prøvd det, men jeg tror det ville vært en større jobb for lydmannen om jeg hadde brukt det, da jeg både måtte hatt flere ting i øra samt at jeg nok ville vært mer kresen på balansen. Med gulvmonitorer har jeg god kontroll selv under konserten til å høre det jeg vil utifra hvor jeg flytter meg på scenen.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet mitt går på å ha minst mulig instrumenter i frontmonitorer, samt å aldri peke gitarampene mot vokalmikkene. Gitaristene bør aller helst få bruke sine egne amper som monitor, og hvis de sliter med å høre hverandre så kan de spasere et par skritt på scenen.

Enkelt og greit - fasiten!

(Eller man kan jo gjøre som Lemmy en gang skal ha uttalt i et intervju. Signaturen min )

Endret av Tambarskjelve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg har så jeg hører meg selv, vokalen, og trommene så går det bra :)

Liker å ha en egen monitor med meg selv i + vokal også stoler jeg på at de andre spiller det de skal :)

Ihvertfall når jeg begir meg utpå rockens vidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde ikke vært fett å ha samme lyd i monitor som du har ut av PA. Det er faktisk utrolig lett å gjøre det slik for lydmannen (han kjører bare master-kanalen opp i monitorene deres isåfall), men han vil ikke gjøre det fordi han har erfaring og kunnskap, og ikke vil at dere skal lære på den tunge måten med alle deres fikse ideer på hvordan lyden skal gjøres.

EDIT: Jeg kan se at det KAN være hensiktsmessig for deg som trommis.

Hvorfor ikke? Når du står på scenen, hvilken forutsetning har du da for å høre hvordan gitaren din høres ut i publikums ører? Hvilken forutsetning har du for å høre FRA SCENEN om gitaren din trenger mer eller mindre KUNSTIG TILFØRT romklang ut til publikum? Du hører ikke rommets naturlige klang når du står på scenen. Den er det publikum som hører. Kunstig romklang + naturlig romklang = komplisert å få bra resultat.

Beklager hvis jeg fremstår som krass nå, men jeg snakker alltid fra levra. Og du er en av de som innbiller seg at du kan sitte på scenen og ha fornaring om hvordan lyden høres ut "til publikum. Hva skal du med lydmann i det hele tatt da? Kan du ikke bare sette mikseren bort med trommene dine og kjøre på? Og hva er dette "jamme"-argumentet ditt om lydmenn? En miksepult er ikke et musikkinstrument.

Du har heller ikke forstått at reverb ikke kan sammenlignes med andre effekter til live-bruk. Effekter som phaser/flanger/vreng/wah og i det aller fleste tilfeller også delay, er effekter som ikke påvirkes i betydelig grad av hvilket lokale effekten blir brukt i. En phaser låter i utgangspunktet likt om du spiller i en liten klubb eller om du spiller på en åpen stadion. En delay er i grenseland, men stort sett blir det likt også. En reverb er ikke en effekt som låter likt i alle mulige lokaler. Den må tilpasses slik at den BÅDE passer med lokalets egne naturlige klang, samtidig som den må justeres i riktig mengde for å høres bra ut.

Og det der med "personlige sound"? Hvis du sier at reverb er en del av noens "personlige sound", så bør vedkommende revurdere sin effektbruk og "personlige sound" dersom god og konsistent livelyd er formålet. Ja, jeg vet at noen bruker reverb som en effekt, men da snakker vi ekstreme tilfeller (f.eks. 50 til 100% wet) i begrensede tidsperioder. Å jevnt over kjøre reverb fra en pedal eller fra amp, enten det er vokal eller gitar, er en kjempegod måte å ødelegge sin egen lyd på i følge "jeg vet bedre enn lydmannen"-leken.

jaja, da møtte man på akkurat den type lydmann som jeg har nevnt her, den veldig ovenfra og ned, bedrevitende typen. Vært borti endel av dem oppigjennom, og ingen som har blitt hyra av oss igjen, for å si det sånn.

"Hvorfor ikke? Når du står på scenen, hvilken forutsetning har du da for å høre hvordan gitaren din høres ut i publikums ører? Hvilken forutsetning har du for å høre FRA SCENEN om gitaren din trenger mer eller mindre KUNSTIG TILFØRT romklang ut til publikum? Du hører ikke rommets naturlige klang når du står på scenen. Den er det publikum som hører. Kunstig romklang + naturlig romklang = komplisert å få bra resultat."

Nå er det ikke snakk om å ha klang på konstant, og det er vel hele poenget. I det bandet jeg har snakka om (som jeg forøvrig spiller trommer i, ikke gitar) spiller vi kun improvisert musikk, ingen låter, så en konstant klang f eks, er vi ikke så interessert i . Spørsmålet er vel heller hvilken forutsetning en lydmann(hvis vi antar at det ikke er en fast lydmann som gjør mange jobber med bandet) har for å vite når det skal være klang og ikke, spesielt når han (som regel) ikke har hørt noe videre på bandet i forkant?

"Beklager hvis jeg fremstår som krass nå, men jeg snakker alltid fra levra. Og du er en av de som innbiller seg at du kan sitte på scenen og ha fornaring om hvordan lyden høres ut "til publikum. Hva skal du med lydmann i det hele tatt da? Kan du ikke bare sette mikseren bort med trommene dine og kjøre på? Og hva er dette "jamme"-argumentet ditt om lydmenn? En miksepult er ikke et musikkinstrument."

Poenget mitt er at lydmannen skal få det jeg spiller på trommene ut til publikum på en best mulig måte, ikke forandre den sounden jeg spiller på akkurat det stedet i musikken med klang og andre ulumskheter. Jeg kan jo legge til at jeg forandrer sounden på trommene hele tiden, både med måten jeg spiller på, med diverse objekter på trommene, og med elektronikk(kontaktmikker).

Det med jamming var lydmannens egne ord, han ville gjerne være med å "jamme og leke seg" som han sa. Ikke så kult når man faktisk kjører effektene selv og det faktisk er en mening med hvor de benyttes. På lydprøven kjørte han alle de hippeste reverb/stereodelay-programmene sine, han roa seg heldigvis på konserten.

"Og det der med "personlige sound"? Hvis du sier at reverb er en del av noens "personlige sound", så bør vedkommende revurdere sin effektbruk og "personlige sound" dersom god og konsistent livelyd er formålet. Ja, jeg vet at noen bruker reverb som en effekt, men da snakker vi ekstreme tilfeller (f.eks. 50 til 100% wet) i begrensede tidsperioder. Å jevnt over kjøre reverb fra en pedal eller fra amp, enten det er vokal eller gitar, er en kjempegod måte å ødelegge sin egen lyd på i følge "jeg vet bedre enn lydmannen"-leken."

Som jeg har nevnt, er det ikke snakk om å kjøre noen som helst effekt konstant, men heller bruke det som en effekt. Og det blir ikke mye effekt av reverb hvis den allerede ligger der konstant fra lydmannens side.

Poenget her er at man som lydmann bør være åpen for at ikke alle band tenker på musikk og lyd på den samme måten som vedkommende selv. Man må faktisk starte med blanke ark hver gang. De beste lydmennene vi har hatt, er de som er ydmyke og faktisk hører på hva vi har å si, og ikke kjører på med egne holdninger og sin egen smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, da møtte man på akkurat den type lydmann som jeg har nevnt her, den veldig ovenfra og ned, bedrevitende typen. Vært borti endel av dem oppigjennom, og ingen som har blitt hyra av oss igjen, for å si det sånn.

Folk du gjerne omtaler som "overfra og ned bedrevitere", kan ofte være folk som faktisk vet mer enn deg, og prøver å gjøre deg en tjeneste ved å dele av sin erfaring. Det holder å finne opp hjulet et par-tre ganger, istedet for hver jævla helg. Har du tenkt på at det kanskje er DU som er den overfra og ned bedrevitere, som vet bedre enn lydmannen selv hva jobben hans går ut på?

At du forsvarer din reverb-bruk som midlertidig og som effekt er helt greit. Det forstår jeg, og da er reverb greit (selv om jeg likevel hater det). Men husk at du selv stilte deg i skuddlinja mi med utsagnet "I forhold til klang på gitar f eks, syns ikke noe om å la lydmannen styre sånt.". Og det høres ut som et "litt reverb fra ampen er fint"-utsagt i mine ører. ;)

EDIT: Nå ble dette en pro/anti reverb diskusjon, men for å holde oss on-topic så tror jeg vi alle kan være enige om (og dermed konkludere med):

Overlat reverb til lydmannen (skru den av på forsterkeren eller på multieffekten din). Unntaket er om du bruker det tidvis som en effekt, og av praktiske årsaker slår den av og på selv. Aaiight? :)

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. klang er jeg fullstendig uenig. Klangen man som gitarist bruker selv har man av en grunn, og bruker den som en del av sitt særpreg på lydfronten. Å komme med noe klang (særlig hvis du ikke har noen klang som er like kul) fra FOH blir ofte bare tøv, synes jeg. Har vært borti en lydmann som slengte på baderomsklang på en gitar. Den lyden du vil ha og den lydmannen vil ha er alltid forskjellig.

Selv bruker jeg ikke klang noe mer enn for å farge lyden litt i blant. Som oftest bruker jeg rommet som det er. Er jeg mikket opp, eller spiller i et veldig tørt rom, så sjekker jeg hva som er tilgjengelig ved FOH, og er det bare drit, så ber jeg han la signalet mitt være å tørt som mulig, og bruker reverben på ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange lydmenn er gode til å skru bra lyd. Ikke mange lydmenn er spesielt hyggelige. Ikke mange lydmenn er samarbeidsvillige.

Noen få lydmenn er gode til å skru bra lyd, noen av dem er også veldig hyggelige, og faktisk er disse også samarbeidsvillige.

Bare noen erfaringer jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har selv oppdaget at det gjelder starte med så lite bandmedlemmer som mulig. Jeg har tidligere brent meg på å begynne sammen med for mange gitarister. Dette er noe som veldig ofte ødelegger om noen er for "høye på pæra" og begynner å etterligne Steve Vai i sine fulle fem under en Shadows-låt - samtidig som tredje gitarist tror vi spiller noe i jazz-sjangeren.

Altfor mange medlemmer gjør også innstillingen av lyden om til et rent helvete, og ender etterhvert med at man tar livet av den hjertesyke naboen som bor to gater unna (grunnet en hensynsløs og ukontrollert volum-økning.)

Derfor har jeg oppfattet det slik at om man nettopp har begynt å spille med andre og er seriøs, burde man starte med så lite folk som mulig. Er man derimot ute etter å ha det gøy, så ikke hør på meg ;)

Endret av -MB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Band som låter best ute er band som har jobbet med lyd på forhånd, og er sikre på hva de skal gjøre når de kommer på en scene. Gjør ting mest mulig likt det som funker i øvingslokalet. Mange skrur opp, forandrer på lyden, blir forvirret av dårlig lytting, og hører ikke på lydmannen når de spiller ute. Og så er det lydmannen som får skylda, når lyden på scenen er håpløs som utgangspunkt for å skru lyd. Hvorfor ikke diskutere hva som er lurt å gjøre med volum, frekvenser o.s.v. i øvingslokalet? Den jobben er grunnlaget for en god lyd på spillejobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv oppdaget at det gjelder starte med så lite bandmedlemmer som mulig. Jeg har tidligere brent meg på å begynne sammen med for mange gitarister. Dette er noe som veldig ofte ødelegger om noen er for "høye på pæra" og begynner å etterligne Steve Vai i sine fulle fem under en Shadows-låt - samtidig som tredje gitarist tror vi spiller noe i jazz-sjangeren.

Altfor mange medlemmer gjør også innstillingen av lyden om til et rent helvete, og ender etterhvert med at man tar livet av den hjertesyke naboen som bor to gater unna (grunnet en hensynsløs og ukontrollert volum-økning.)

Derfor har jeg oppfattet det slik at om man nettopp har begynt å spille med andre og er seriøs, burde man starte med så lite folk som mulig. Er man derimot ute etter å ha det gøy, så ikke hør på meg ;)

Enig, men det er morsomt å spille med mange gitarister. Iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.