Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

EBS Proline er det ikke mye som slår, etter min mening. På en Fafner ville jeg kjørt Proline 410, da kan du "bygge ut" med f.eks en 1x15 etterhvert hvis det skulle være behov for det. Er det jeg planlegger å skaffe selv etterhvert, når Fafner 2 kommer.

Tanx ;-)

Tenkte noe sånt jeg også...men hvor mye kan man gi på med 410 og så mye forsterkerkraft? Altså han som hjalp meg i butikken kunne spille på den i stua og på konsert (mye av grunnen til at jeg kjøpte denne, å kunne spille i veldig forskjellige settinger) men fikk likevel fin lyd. Er det dumt å gi på lite med så stor forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen trenger en bra amp:

Etter at jeg kjøpte Henriks EBS Drome 15 amp, så har jeg funnet ut at jeg trenger ikke en så dyr amp med et band som nesten aldri øver, da plugger jeg heller POD'en i P.A for de øvingene, Samt at jeg er på jakt etter hybel i Oslo, og da må jeg gjerne ha litt ekstra på kontoen, hehe.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EBS Proline er det ikke mye som slår, etter min mening. På en Fafner ville jeg kjørt Proline 410, da kan du "bygge ut" med f.eks en 1x15 etterhvert hvis det skulle være behov for det. Er det jeg planlegger å skaffe selv etterhvert, når Fafner 2 kommer.

Da var Proline 410 bestilt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultratøft ! ! Takk for tips :D

Flere slike alternativer?

hmmmm nei, ikke akkurat flere tilsvarende, for dette var ikke så veldig jazz-orientert, men leter sjølv. Skal varsle om jeg finner! :-)

Ellers er det jo de vanlige, mer innenfor jazz-lignende genre... Jeff Berlin, John Patitucci, Mark Egan, Victor Wooten, Stanley Clarke, Marcus Miller, Vital Tech Tones (Vic Wooten, Scott Henderson, Steve Smith), Tribal Tech, Gary Willis, Alain Carron, Adam Nitti, Matthew Garrison, Janek Gwizdala, m.fl.

De to sistnevnte er to av mine absolutte favoritter for tiden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg får vondt i venstrehånda når jeg må strekke meg et stykke.

G| - - - - - - - -

D| - - - - - - - -

A| - - - - - - - 6 - 5

E| 3 6 3 5 3 - 3 -

Dette er tabs til særlig en sang som gjør vondt. Holder pekefinger på G'en hele tida og spiller det andre med ringe- og lillefinger. Det gjør vondt etterhvert, når det samme riffet spilles mange ganger. Regner med det blir bedre med litt trening. Tror jeg har rett venstrehåndsteknikk. "Holder"/hviler tommelen midt på halsen under langefingeren.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det blir forsåvidt det samme, men dette er i grunnen et riff som høres ut som det skal når man spiller det sånn jeg gjorde. Death Angel - Devil Incarnate, hvis du lurte. ;)

Det Thunder Fingers skrev her var vel egentlig en mer fornuftig måte å gjøre det på.

Spesielt i starten bør man prøve å unngå å strekke ut hånden for mye, da det er viktig å legge seg til gode vaner tidlig (hvis ikke ender du opp med varige problemer med hendene), og mye av dette går på "economy of motion", dvs bevege hendene så lite som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant nok. Men riffet blir litt "feil". Hehe. Varmer opp før jeg prøver å spille den sangen uansett.

Jeg har muligens spurt før, men spør igjen. Hva er beste måten å lære seg å spille raske bassganger med fingene? Si 140-150 bpm 16-delsnoter. Øve seg til å spille ræva av seg med to fingre, eller lære seg å spille fort med tre eller fire fingre? Eventuelt begynne med en alternativ metode, ala Robert Trujillo (og sikkert mange fler), og slå strengen på både vei opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant nok. Men riffet blir litt "feil". Hehe. Varmer opp før jeg prøver å spille den sangen uansett.

Jeg har muligens spurt før, men spør igjen. Hva er beste måten å lære seg å spille raske bassganger med fingene? Si 140-150 bpm 16-delsnoter. Øve seg til å spille ræva av seg med to fingre, eller lære seg å spille fort med tre eller fire fingre? Eventuelt begynne med en alternativ metode, ala Robert Trujillo (og sikkert mange fler), og slå strengen på både vei opp og ned.

Mine erfaringer er at det går fortere med to enn med tre fingre, men jeg har litt problemer med lillefingeren etter jeg knakk 5. metacarp der tvert av og fikk operert inn en metallplate, og det påvirker ringfingeren også, så det er ikke sikkert at det er en universell greie.

Jeg har til gjengjeld godt med hastighet ved å bruke to fingre (skjønt, er ikke helt der på 16delsnoter ved 150bpm... Kan ikke helt skjønne hvor den typen hastigheter kan være nyttig heller, men...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sjangre har veldig raske bassganger.

Joda, greia er bare at etterhvert som farten øker, mister man fort litt definisjon i notene, slik at det kan være fordelaktig å bruke plekter for å få det anslaget som gjerne er ønskelig. Det er mine erfaringer, i alle fall. Skjønt, det er da noen monstre der ute som fint klarer slike hastigheter med god lyd, men de har nå holdt på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Thunder Fingers skrev her var vel egentlig en mer fornuftig måte å gjøre det på.

Spesielt i starten bør man prøve å unngå å strekke ut hånden for mye, da det er viktig å legge seg til gode vaner tidlig (hvis ikke ender du opp med varige problemer med hendene), og mye av dette går på "economy of motion", dvs bevege hendene så lite som mulig.

Ser ikke helt hvordan det Thunder Fingers skrev kan være mer økonomisk da man tross alt må bytte venstrehåndsposisjon. I det Knewt selv skrev holder han jo bare en finger per bånd posisjon hele veien og trenger ikke bevege hånda i det hele tatt.

Et tips til Knewt: Prøv å hold en finger per bånd uansett hva du spiller. Tenk deg om før du endrer håndposisjon. Finnes det en lik tone i venstrehåndas rekkevidde allerede? Ved å tenke slik vil du lære deg å spille økonomisk i tilegg til at du trener venstrehånda di til å kunne strekke seg over 4 bånd problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvordan det Thunder Fingers skrev kan være mer økonomisk da man tross alt må bytte venstrehåndsposisjon. I det Knewt selv skrev holder han jo bare en finger per bånd posisjon hele veien og trenger ikke bevege hånda i det hele tatt.

Et tips til Knewt: Prøv å hold en finger per bånd uansett hva du spiller. Tenk deg om før du endrer håndposisjon. Finnes det en lik tone i venstrehåndas rekkevidde allerede? Ved å tenke slik vil du lære deg å spille økonomisk i tilegg til at du trener venstrehånda di til å kunne strekke seg over 4 bånd problemfritt.

Nå vet jeg ikke hvor lenge han har spilt bass, men det er ikke nødvendigvis gull å ha "en finger pr. note" i starten. Hvis han blir sliten, tyder jo det på at det er noe han bør unngå dersom han kan. Og det kan han i dette tilfellet.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.