Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Slutten på GitarNorge, starten på noe nytt?


007

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

I fjor solgte jeg GitarNorge til et selskap, som har som modell å tjene penger på etablerte domener. Jeg hadde en forståelse av at de ønsket å videreføre innholdet, men signaler i vinter har tydet på at det ikke kommer til å skje. Det gjør meg satans vondt.

GitarNorge kommer dessverre til å avgå med døden, slik det ligger an nå. Jeg får _ikke_ tak i det gamle innholdet.

Men, jeg føler et ansvar for å tilby et alternativ, når GN ryker.

Er det interesse i å "flytte" diskusjonen til et nytt nettsted? Jeg har fått med meg en del av den gamle gjengen, til å kunne fortsette å bidra, men det er lite hensikt hvis ikke "menigmann" også er med.

Medlemslister, innhold, bilder - alt vil være umulig å få over i ny løsning. Jeg forstår hvis det er kroken på døra, men jeg skal forsøke å gjøre mitt.

Hva er deres tanker?

 

Bjørnar

  • Liker 3
  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisverdig initiativ, Bjørnar.

Nå har vel dette gradvis blitt et sted hvor et forholdsvis lite antall "gamle kjente" utveksler utstyrserfaringer, livets tildragelser, ulike former for uhøflighet og krangling, utveksling av generell idioti og ikke en rent liten del empati og sympati formummedlemmer i mellom.

Nye navn stikker innom sporadisk, og blir varmt velkomne, men ofte er det snakk om å få svar på noe konkret instrumentrelatert, eller tips på generell basis. Og det får de så det monner, er mitt inntrykk. Der er vi gode.

Dessverre blir disse sjelden "faste" medlemmer av slapptaskbenken. (nordnorsk for lygarbenken utenfor nærbutikken)

Rammen for alle disse formene for samhandlingene har vært det vi har hatt felles: interesse for gitarer/musikkinstrumenter/musikk. Det må beholdes, ellers blir det bare en snodig og patetisk variant av kvinneguiden...?

Så: Jeg blir gjerne med over i et nytt format med synlige rammer, men synes samtidig at vi bør utvide slapptaskbenken en smule.... rekruttering.

 

Håper dette ga mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lagde meg en bruker her inne bare på grunn av denne posten. Såg denne tråden tilfeldig når jeg var inne i en annen gammel (og sikkert litt utdatert men mye bra info) tråd ang betaling for spillejobber og tenkte jeg måtte skrive en kommentar selv. 

Jeg har aldri før nå vært medlem av dette forumet, men jeg har hatt nytte av denne plassen da det gjentatte ganger popper opp tråder fra gitarnorge i Google-søk når jeg søker etter info om musikkrelaterte ting. Mye nyttig info blir skrevet her! Desverre er det ofte tråder som er laget i 2006-2014 som kommer opp, men mye av infoen er fortsatt gjeldene i dag. 

Er synd om alt av info skrevet i tidligere skulle forsvinne, men jeg synes konseptet med ett nettsted som samler folk i musikkindustrien (både folk som er proffe og de som har musikk som hobby) er fantastisk, hadde det blitt en høyfunksjonabel side med mye nyttig for alle innen musikk så hadde det hatt stort potensiale for å vokse seg til å bli noe stort.

Med mulighetene for både forum (! Det viktigste elementet, da samholdet er key), kunne evt ettervert fått inn info/tema sider som handler om musikk industrien, kanskje en nyhetsside med ny og potensiellt viktige nyheter som omhandler oss som holder på med musikk, informasjon om støtteordninger, skatt for musikere, oppdrag, og masse mer (hodet er stappfullt av ideer nå, men tror jeg stopper her).... 

Jeg er helt med om noe nytt skulle komme! Om ett nettsted slik jeg beskrev over allerede eksisterer i Norge uten att jeg vet om det, gjerne informer meg 😅, men om ikke så har jeg haugevis med idéer, hadde jeg bare visst hvordan alt fungerer så hadde jeg sikkert skulle skapt en slik nettside selv men er desverre ikke noe ekspert i oppstart av nettsider. 🤪 Blir gjerne med på laget om noe slikt skulle startet opp tho! Bare rop ut! 

Beklager veggen med tekst forresten, ble litt gira, lagde jo en bruker bare fordi denne posten tilfeldig dukket opp. 😅👉🏻👈🏻

Endret av NuclearTequila
Skriveleif
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, NuclearTequila said:

 

Er synd om alt av info skrevet i tidligere skulle forsvinne, men jeg synes konseptet med ett nettsted som samler folk i musikkindustrien (både folk som er proffe og de som har musikk som hobby) er fantastisk, hadde det blitt en høyfunksjonabel side med mye nyttig for alle innen musikk så hadde det hatt stort potensiale for å vokse seg til å bli noe stort.

...

Jeg er helt med om noe nytt skulle komme! Om ett nettsted slik jeg beskrev over allerede eksisterer i Norge uten att jeg vet om det, gjerne informer meg 😅,...

Musikkweb, websiden til Musikkpraksis har et forum som skulle dekke det meste du beskriver http://www.musikkweb.no

Men det er ikke mye aktivitet der ... Et innlegg i fjor utfra det jeg kan se ?

Savner selv et aktivt 'nerdeforum' der folk legger ut bilder på instrumenter, krangler om  type trevirke i gripebrett, Gibson vs Fender e.t.c ... :)

Vet ikke selv hvilke magiske knapper man må trykke på for å få folk å bruke forum like aktivt som før facebook ... Men kanskje blanke ark kan gi en liten boost i starten i hvert fall ? ;)

 

Endret av juzzizhow
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumbrukere har nok en tendens til å være godt voksne 🙂 Vi som ble kjent med forum på 90-tallet og utover er nok mer tilbøyelig til å like oss på slike steder  enn de aller yngste som foretrekker andre sosiale medier. 

 

Men jeg blir med videre, uansett hva det er tror jeg. Liker dette akkurat passe (u)seriøse steder av gitarnerder med ulik innfallsvinkel til et meste 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, SunMaster said:

Forumbrukere har nok en tendens til å være godt voksne 🙂 Vi som ble kjent med forum på 90-tallet og utover er nok mer tilbøyelig til å like oss på slike steder  enn de aller yngste som foretrekker andre sosiale medier. 

Ungdommen flykter jo fra Facebook også, og det er vel i bunn og grunn ingen andre sosiale medier som fungerer noenlunde greit til denne typen diskusjoner og informasjon, der tråder går over lang tid og man kan disukutere på en skikkelig måte.

De fleste sosiale medier er designet for å vise deg et innlegg, så kan du kommentere eller like det der og da, og deretter ser du det aldri igjen. Lykke til med å finne igjen en gammel Instagram-kommentar der du husker at noen hadde postet noe nyttig info en gang.

Det nærmeste man kommer nå til dags er vel Discord-chatterom. Der kan man diskutere og søke litt mer, men heller ikke der får man diskusjonstråder som kan holde seg til et emne over lengre tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på diverste gitar-relaterte grupper på Facebook. Det har vært bra i starten, men det ender alltid opp med at 5-6 personer gjør det om til en personlig blogg. Jeg føler med, men har ingen interesse for det lenger. Et godt organisert forum, vil alltid trumfe her :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt fundering etter å ha postet først, og lesing av innleggene her kan det virke som om vi ønsker nøyaktig det samme som det vi allerede har.

Jeg for min del ser i grunnen ikke for meg andre aktuelle plattformer, jeg kommer aldri til å sette mine ben i noen av disse nye flyktige some-platformene hvor det er snakk om en aktualitet på ca 15 minutter før ting forsvinner, og er vel ikke overvettes optimistisk til en eventuell rekruttering tilbake til fortidens forumløsning.

Det vel bare å erkjenne, det har vært noen virkelige fine år.

Jeg takker nok for meg når dette går i svart.

Med mindre du kan trylle, @007

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo svart i tråden som er synlig for tidligere betalende medlemmer(?) Jeg er enig i det som de fleste sier, og det vil nok bli et savn for meg når (om) forumet her forsvinner helt. På lik linje med andre her, synes jeg gitarrelaterte grupper på Facebook o.l. på langt nær er det samme.

Nå er det ikke bare gitarnorge som sliter med lav aktivitet. Det er det samme på de fleste andre gitarrelaterte forums, så vidt jeg kan se. Nå har likevel gitarnorge den hemskoen at det i realiteten kun rekrutterer norske medlemmer, så da blir jo "nedslagsfeltet" ganske snevert i forhold til en del større internasjonale forum.

Som sagt i den andre tråden, så kan jeg fortsatt være villig til å betale litt for at GN fortsatt skal kunne operere i en eller annen form, men hvis jeg tolker det riktig, er denne plattformen vi er på nå for kostbar totalt sett, så da er spørsmålet om det finnes billigere måter (plattformer) å gjøre det på.

For min del er det mest interessant om forumet består / gjenoppstår i noenlunde den formen det har i dag. Hovedfokuset bør ligge på gitarinteresse og gitarrelaterte tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, SunMaster said:

Forumbrukere har nok en tendens til å være godt voksne 🙂 Vi som ble kjent med forum på 90-tallet og utover er nok mer tilbøyelig til å like oss på slike steder  enn de aller yngste som foretrekker andre sosiale medier. 

Tja jeg er da 24 og føler også ett behov for ett aktivt forum for musikere i Norge. Facebook blir ikke det samme. 😕 Men jeg tenker det er ett potensiale for en evt ny side om det blir gjort rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis @007 ikke kommer opp med en god løsning så kan jeg bli med på installering og oppsett av bbPress eller BuddyPress.

Hvis jeg skal kunne hjelpe må webhotellet ha et kurant OS med SSH tilgang (i praksis Linux eller FreeBSD).

Da trenger vi ca 120NOK for domenenavn + ca 100NOK /mnd for webhotell.

Etter installasjon oppdateres og vedlikeholdes disse systemene via et admingrensesnitt med knapper for "Update system", "Update Plugins" osv, dvs ingen programmering er nødvendig.

Noen andre enn meg må kjøpe domenenavn og webhotellplass (begge deler veldig enkelt), men jeg er med og støtter teknisk for å få det opp og deretter tar min del av årlige utgifter/medlemsavgift så lenge vi får til minst 20 betalende medlemmer (Estimat 2000/20 = 100 NOK årlig medlemsskap).

Brukerstøtte og endringer (f.eks installering av en datingplugins 😉 ) i ettertid må vi ta i fellesskap.

Noen lenker:

https://bbpress.org/

https://buddypress.org/

Domene og webhotell hos en mindre aktører som har alt på stell og god support:

https://subsys.no/webhotell/

 

Endret av blaamann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke bidra med teknikken , men kjøper gjerne et støttemedlemsskap på den nye plattformen :) 
Har også tilbudt et lite støttebeløp utover det for å sikre en del av driften.

Eventuet vil en spleis.no kunne raskt hente inn et godt beløp for å støtte driften.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser gjerne at det videreføres et gitarforum på norsk, og kan bidra med medlemsskap og noe cash ved oppstart. Skal forsøke å øke frekvensen av innlegg på både fag og generelt pisspreik.

Det er trist at dette forumet forsvinner på samme måte som vintagegitarforumet, men på den annen side kan bli lettere med økt aktivitet på et nytt forum hvor ikke alt er sagt og gjort tidligere. Vil anbefale et lavt antall underfora, istf flere titalls  med lav aktivitet i de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.