Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage V-hals ut av en C-hals


Epningstid

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å pusse ned en tjukk C-hals til en V-hals?
Er dette i det hele tatt mulig å gjøre med et C-utgangspunkt?

Forstår at det letteste alternativet er å bare skaffe seg en V-hals, men hvis det er gjennomførbart - hvordan går man frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Frem med sandpapir og kloss

2. Lese litt på stewmac.com og se noen videoer med Erlewine

3. Til arbeid. Puss på. 

4. Kast halsen i tresortering på gjenvinningsstasjonen.

5. www.warmoth.com 

 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, skela skrev:

1. Frem med sandpapir og kloss

2. Lese litt på stewmac.com og se noen videoer med Erlewine

3. Til arbeid. Puss på. 

4. Kast halsen i tresortering på gjenvinningsstasjonen.

5. www.warmoth.com 

 

 

? Realistisk oppskrift der...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njatja, jeg har forsåvidt gjort det du spør etter. Jeg limte sammen et byggesett fra StewMac for noen år siden, og valgte å gjøre litt om på halsprofilen:

Sikling (http://www.clasohlson.com/no/Bahco-sikling/20-491 er fin) og pussekloss med sandpapir gjorde det til en ganske fornøyelig jobb. Sikkert relativt grei skuring på en bolt-on hals. Ville tenkt meg om et par ganger før jeg gjorde det på en Les Paul R9...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man snakker om "soft V" skulle jeg tro man har litt å gå på. Likte hals på 50s Classic Player svært godt, trodde det var C-profil, men så fant man altså ut det var soft-V. Tror det er min favorittprofil for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soft V-profil synes jeg også er helt glimrende. Hvis jeg skal være litt skeptisk, tror jeg at moderne C-profil er litt grunnere. Dvs. at halsen på en v-profil i utgangspunktet er mye fetere før den slipes til, så det kan jo by på en utfordring...

Likevel, det er jo ikke noe problem å slipe en C-profil til å bli mer v-aktig, men da blir profilen sannsynligvis tynnere totalt sett.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg slipte ned halsen og resultatet ble ekstremt bra!

Mens jeg pusset innså jeg jo at her kan man jo faktisk forme halsen ganske nøyaktig slik man vil. Med andre ord ble det ekstra tynt ved de høyere båndene, og tynnere på "nord"-siden av halsen enn ved "sør"-siden hvis det gir mening.

Hendene mine har aldri spilt på en så god hals før. Passer perfekt!

Jeg anbefaler vertfall på det varmeste å pusse ned halsen hvis noen skulle en gang lese dette når de føler de har for tjukk hals!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2017-6-4 at 15.03, Epningstid skrev:

Jeg slipte ned halsen og resultatet ble ekstremt bra!

Mens jeg pusset innså jeg jo at her kan man jo faktisk forme halsen ganske nøyaktig slik man vil. Med andre ord ble det ekstra tynt ved de høyere båndene, og tynnere på "nord"-siden av halsen enn ved "sør"-siden hvis det gir mening.

Hendene mine har aldri spilt på en så god hals før. Passer perfekt!

Jeg har en Sterling by Music Man SUB Silo3 som har en lignende halsprofil. Det krever litt tilvenning, men det er slett ikke dumt. :)

Edit: Nå innså jeg at det du har pusset er asymmetrisk motsatt vei. Det høres interessant ut. Høres behagelig ut for tommelen når du spiller de lyseste strengene. 

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/13/2017 at 1.18, Audun skrev:

Soft V-profil synes jeg også er helt glimrende. Hvis jeg skal være litt skeptisk, tror jeg at moderne C-profil er litt grunnere. Dvs. at halsen på en v-profil i utgangspunktet er mye fetere før den slipes til, så det kan jo by på en utfordring...

Likevel, det er jo ikke noe problem å slipe en C-profil til å bli mer v-aktig, men da blir profilen sannsynligvis tynnere totalt sett.

Høres riktig ut ja, halsen på Gretschen min er såpass feit midt på at det er nytteløst å bruke fjærbelastet capo av for eksempel typen Kyser. Føles dog ikke tjukk i det hele tatt, fantastisk digg profil :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.