Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kina gitarer


Endt

Anbefalte innlegg

Hvilke erfaringer har forumittene med kinagitarer ala aliexpress o.l.

Det finnes masse argumenter med fakes og svindel og alt som ligner, men viss man ser bort ifra det og ser på hva man kan få for 3000kr inkl hardcase. 

Har selv av personlig nysgjerrighet kjøpt en gitar der ifra som jeg bruker ofte, riktig nok med hardware/pickuper/elektronikk skiftet ut som langt overskrider hva som er fornuftig å bruke på en slik gitar, plus en fretjobb så har det blitt en av mine trofaste arbeidshester.

Er ikke ute etter en moralpreken, men erfaringer og inntrykk folket sitter med.

Endret av Endt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Kinaprodusert Epiphone V for litt siden. Horribel båndjobb. Sendte epost til Epiphones kundeservice, og de ba meg ta kontakt med forhandler. Det har jeg gjort, men foreløpig ikke noe svar. (Gear4music, btw). Jeg har ordnet det selv, så gitaren er fin den. Her på GN har vi prøvd to ganger å få en "custom" GN-gitar ut i fra specs som de fleste forumittene kunne gå inn for, men billig og laget i Kina. Begge gitarene manglet kvaliteter som skulle til. Spesielt med tanke på hals/ bånd. Sånn sett er min erfaring dårlig med Kina-produserte gitarer, og det skulle ikke være noen grunn til at de ikke skulle greie å lage et fint instrument. Drt handler vel mest om at hjørner er kuttet for å holde kostnader nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet hvilken fabrikk du bør satse på og spec'er ut selv kan du bli ganske sjokkert.

Be alltid om closeups av gitaren før de sender den!

Har hatt 3 Chibsons og den jeg har igjen liker jeg mye bedre enn en Standard Faded jeg hadde.

Hvis noen er int har jeg en Malmsteen rip-off strat meget billig til salgs! (Needs grunker til oppussing av bad!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GN-gitarene var faktisk ordnet gjennom en velrennomert nordmann som hadde et "personlig" forhold til fabrikken. Likevel  vurderte altså vi i "panelet" at flere faktorer gjorde at gitarene ikke holdt mål. Kan ikke se at close up bilder skal gi noe, annet enn at finish er grei.

Når det gjelder Chibsons og andre ripoffs/fakes, avstår jeg fra å kommentere annet enn at det ikke kommer i mitt hus.

Endret av Audun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Audun skrev:

GN-gitarene var faktisk ordnet gjennom en velrennomert nordmann som hadde et "personlig" forhold til fabrikken. Likevel  vurderte altså vi i "panelet" at flere faktorer gjorde at gitarene ikke holdt mål. Kan ikke se at close up bilder skal gi noe, annet enn at finish er grei.

Når det gjelder Chibsons og andre ripoffs/fakes, avstår jeg fra å kommentere annet enn at det ikke kommer i mitt hus.

De gitarene holdt ikke mål nei. Jeg og Castor Fiber spilte vel inn noen lydklipp med de og..

Men dette begynner å bli noen år siden. Disse Kinagitarene blir bedre og bedre (De jeg har vært borti vel og merke, sier ikke at alle er det)
Men man skal ikke mer enn 5-6 år tilbake i tid før de virkelig var krise!


Bilder er for å se at gitaren er laget(og ser ut) slik du har gitt beskjed om. F,eks one piece mahognykropp på en LP, scarf-joint headstock osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti noen Chibson og masse Kina Epi s .

Bånd er dårlige på omtrent alt jeg har sjekket ( Korea modellene til Epi er mye bedre) .

Til og med en kompis sin dyre Bonamassa goldtop Kina Epi har dårlige bånd .

Som du sier med bånd levelling og bytte av pickups er de ok .

Men det koster så mye ( i hvert fall her i området)  , så hva er vitsen ?  Du taper uansett ved salg som du ikke gjør stort med en ekte Gibson .

Legg heller til litt ekstra og kjøp Japan Gibson kopi .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at de fleste trenger en båndjobb.
Jeg har en Chibson LP som ikke trengte det, et unntak.
Har sittet Epiphone humbuckere i de siste jeg fikk, mange mener de er helt greie -Så man må ikke bytte de.

Jeg byttet fordi jeg synes ikke Epi pickupene er bra. (Smakssak sikkert..)

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Kina Burny som er top notch på alle plan men har også vært på Aliexpress og kjøpt en Chibson LP  custom med en pickup fordi den så så vanvittig kul ut. Verste dritten jeg har vært borti. Det var så mye feil med den at jeg ikke gidder å ramse opp alt. Tipper at om det sitter et moderselskap på toppen og legger føringer, kan man få dupre Kinagitarer men den der jeg fikk gjorde meg allergisk mot Aliexpress. 

DSC_0547 (1).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det du får, er i beste fall et godt utgangspunkt og du vil få et bedre og spillbart produkt om du kjøper en brukt epi, men så var det nysgjerrigheten da, som tok overhånd. Min er da en esp kopi, men vil påstå at det er en lite overbevisende kopi, mer en chibson med esp headstock. Kom med håpløs fretjobb, helt ok setup og dårlig hardware og helt krise underwound pickups.

Er fornøyd med gitaren nå, etter oppgraderinger som koster mye mer en gitaren. Når jeg blir lei av den plukker jeg delene av og lager fyringsved av den.

Lønner det seg? Nei. Kommer neppe til å kjøpe fra ali igjen, men bruker den for det den er verdt så lenge det varer

20160728_221428.jpg

Endret av Endt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel inntrykk av at man i Kina, som andre steder, ofte får hva man betaler for. Kjøper man litt dyrere enn det billigste, og belager seg på å kanskje måtte bytte noe elektronikk/hardware så kan man få en god arbeidshest for en hobbymusiker.

Har spilt litt på Kina-Epi's, og de klarer jeg ikke bli venn med for alt i verden, selv de litt dyrere. (Standard). Tungspilte som fy i mine hender. Kina-produsert Tokai derimot har jeg meget god erfaring med, men de passerer jo fort 4500kr i veil.utsalgspris. Har prøvd et par av LP-kopien deres (something something 48 i modellnavnet), og samtlige hadde jeg ikke hatt noe problem med å ta med rett fra butikken til spillejobb. Bra båndjobb, gode å spille på og låter fint. Eier selv en firebird fra samme serie (fikk den til innkjøpspris+moms da en sjappe skulle slutte med Tokai fordi folk heller vil ha Epi i dette prisleiet), og den er hovedgitaren min for humbucker-ting i coverband. (minibuckers). Kunne vel tenkt meg noe bedre pickups, men de funker bedre enn noe fra en Kinesisk Epi noen gang har gitt meg.

Har også, som nevnt ved flere anledninger, en hønngammel Louder kina-strat som er overraskende god. (Elektronikk var krise, men etter en setup så spiller den bra). Tjent meg vel på mang en spillejobb. Har også spilt på andre Loudere fra samme tid, og de har vært krise alle som en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinesiske gitarer, ja... Jeg syns Classic Vibe-serien til Squier, som er lagd i Kina, er helt ypperlige instrumenter i sin prisklasse. Muligens best i sitt segment også, ny strat/tele/mustang/jazzmaster/jaguar (vet at offset-modellene er VM (Vintage Modified), men med gloss lakk på hals og vintage tint har de mer til felles med Classic Vibe-serien enn strat/tele/bass-modellene i VM-serien) til rundt 4k.

Edit..., der kom Osamaen meg i forkjøpet. 

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at Epiphone har blitt bedre de siste åra. Spesielt med tanke på hardware og elektronikk. Det skulle forresten bare mangle med tanke på merkets størrelse. Dårlig båndjobb bør de også få bukt med, selv om ting kan skje under frakt. Forhandlere bør også kjenne sitt ansvar, også internett-forhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra de dyrere Kina gitarene er at selve gitarene (kropp og hals) er stort sett bra, trenger litt polering av frets, ny nøtt og gjerne skikkelig intonering, men ellers er de helt supre. Elektronikken (pickups, pots, kondensatorer og lodding) er derimot helt på trynet dårlig, og ofte utført helt feil, slik at alt må byttes. Har sett flere som anbefaler å be om pris på gitarene uten hardware, siden alt må byttes ut uansett. Jeg har ikke prøvd det selv, men forstår det slik at man ofte får en solid rabatt på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.