Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kina gitarer


Endt

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Baxter skrev:

Min erfaring fra de dyrere Kina gitarene er at selve gitarene (kropp og hals) er stort sett bra, trenger litt polering av frets, ny nøtt og gjerne skikkelig intonering, men ellers er de helt supre. Elektronikken (pickups, pots, kondensatorer og lodding) er derimot helt på trynet dårlig, og ofte utført helt feil, slik at alt må byttes. Har sett flere som anbefaler å be om pris på gitarene uten hardware, siden alt må byttes ut uansett. Jeg har ikke prøvd det selv, men forstår det slik at man ofte får en solid rabatt på den måten.

Kan kanskje gjøre hals og kropp til mer risikable kjøp siden gitaren ingenlunde har blitt forsøkt ferdigstilt. 

Likevel er det nok den måten jeg ville ha gjort det på. 

Endret av OsamaFetLaden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klarer jo fint å produserer skikkelige gitarer i Kina så lenge spesifikasjonen er nøyaktig nok hvis man starter en produksjon der. Bare på generelt grunnlag så er det jo kun det det går på. Ikke noe problem å få produsert like gode Gibson/Fender gitarer i Kina så lenge kravspesifikasjonen til fabrikkene settes like høyt. De gjør enkelt å greit det de får beskjed om å gjøre.   Det jeg skal frem til er at tiden med å si at alt fra Kina er dritt er over for lengst og det å slå alle gitarer fra Kina under samme "kvalitet" blir helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Etabeta skrev:

Oki. Kan sikkert stemme. Men blir det sat høy nok krav? Er nok derfør det er slurvete med båndjob før eksempel. 

Kravene blir jo satt etter hvor mye penger folk vil tjene. Jeg er helt sikker på at store merker som selger gitarutstyr produsert i Kina setter akkuratt høye nok krav til at folk kjøper produktene og slik at fortjenesten pr. produkt blir god nok. Det er jo ikke værre enn at høyere krav gir høyere priser. 

6a00d8345275cf69e20133ecc78078970b-250wi

 

Edit: Fjerna den sangen og la til bilde jeg...

Endret av siimen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, siimen skrev:

Kravene blir jo satt etter hvor mye penger folk vil tjene. Jeg er helt sikker på at store merker som selger gitarutstyr produsert i Kina setter akkuratt høye nok krav til at folk kjøper det slik at fortjenesten pr. produkt blir god nok. Det er jo ikke værre enn at høyere krav gir høyere priser. 

 

Ja det er penger det handler om værtfall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det også nevnes at lønningene i Kina har hatt en kraftig økning siste 10 år. (Dårlig kilde: http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2012/07/30/kinesiske-lonninger-fa-ar-fra-euniva ) så med tanke på at de Kinesiske lønningene har passert lønningene i Mexico, kanskje Mexico Stratocasterne etterhvert tar over for Squier på grunn at kostnader i enkelte verdensdeler.. Spennende utvikling å følge egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om gitarer, opprindelselsland og kvalitet, skal man etter min mening ikke glemme at produsentene spekulerer i en forskjell i kvalitet. Det er altså en kalkulert forskjell i kvaliteten.

Hvis man handler en rimelig gitar, produsert i Kina, og så finner ut at det ikke er en god gitar, er neste skritt å handle en som er laget i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Mexico og Fender , så er fordelen at Fender ansatte i California kan kjøre noen timer ned til  fabrikken i Mexico .De kan ha en helt annen kvalitetkontroll da .  Der et IKKE aktuelt når det gjelder Kina .

Mexico Fender spesielt til ca.  midten av 90 tallet var veldig bra kvalitet . Muligens for bra i forhold til Fender USA .

Det samme var tilfellet (visstnok( med Japan Jackson/Charvel  gitarer på samme tiden . De var for nær USA kvalitet og mye billigere .

Gibson spekulerer nok i "dårlig" kvalitet på Kina Epi . Korea Epi fra 90 tallet er mye bedre kvalitet ( min erfaring i hvert fall) , og sikkert vesentlig dyrere å produsere .

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Det stemmer temmelig bra . Jeg har selv vært i Kina 3 ganger og kjenner folk som jobber der for firma her .

De er temmelig håpløse på kvalitetkontroll . Det viktigste er at det ser pent ut........og de mangler bra fagfolk .

 

Nemlig!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Det stemmer temmelig bra . Jeg har selv vært i Kina 3 ganger og kjenner folk som jobber der for firma her .

De er temmelig håpløse på kvalitetkontroll . Det viktigste er at det ser pent ut........og de mangler bra fagfolk .

 

Nå føler jeg du tar alle kinesiske arbeidere under en på samme måte som om alle kinesiske gitarer skulle være drit.    Hvis det blir spesifisert at det kreves (god nok)opplæring for å produsere en type gitarer for en produsent ville problemet vært unngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, siimen skrev:

Nå føler jeg du tar alle kinesiske arbeidere under en på samme måte som om alle kinesiske gitarer skulle være drit.    Hvis det blir spesifisert at det kreves (god nok)opplæring for å produsere en type gitarer for en produsent ville problemet vært unngått.

Jeg mener nå at man mener alle når man sier "alle," ikke når man sier "de."

Og jeg finner det lite sannsynlig at kompetansenivået på en fabrikk man benytter for å få ting produsert så billig som mulig magisk høynes bare man fyller det ut i kravspesifikasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.