Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bruke Standby switch korrekt?


pretty_zeeko

Anbefalte innlegg

Slå amp på - on. Dette starter glødingen til rørene så de blir varme.

Når rør er varme slå på Standby. Dette sender spenning til anodene og amp spiller. 

Grunnen til denne rekkefølgen er at høy spenning inn på kalde rør før de er varme gir høyere slitasje i dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alan Phillips, opphavsmannen til Carol-Ann Amplifiers skrev dette på tgp:

The traditional standby switch is a solution to a problem that doesn't exist !!!! 
I actually hate standby switches, they can cause more harm than they do good in the higher power amps if used too much. Unless you are not using the amp for an extended period of time, just leave it on with the standby on. The surge from turning to run from standby if the amps only been on standby a short while will actually cause more wear to the power tubes than leaving it on. Unless you don't intend to use the amp for at least 15-20 mins, simply don't use the standby at all. Don't even bother between sets at a gig, just mute the guitar with it's volume control and put the amp on the clean channel.

From cold, turn the amp on and let it warm up for a few mins, then switch it off standby. Leave it running like this for the entire gig and at the end of the night simply turn the power switch off first, wait 20 secs and switch the standby switch to the off position too.
This allows the power supply to drain quickly. Most people do it the other way round, but trust me doing the way I suggest is better. In amps like old Marshalls that don't have a resistive path to ground, doing it the way I suggest will drain the power supply caps to a safe level after every power off. Otherwise they can remain charged at high voltages for days.

Next year I'm doing away with a traditional standby on all the amps and simply making it an audio mute switch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke stanby-switchen fin å ha for å ha en forsterker som er klar umiddelbart a?  Slippe venting på oppvarming? 

Hvorfor var det ikke stanby-switchen på milioner radio og TV apparater?  Levetiden på røra var haugevis av år på noe som stod på timevis hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte situasjoner er det fordelaktig å mute forsterkeren så den ikke suser, samtidig må man kunne skru den på og være klar (med varme rør) i løpet av få sekunder. For å få til dette trenger man en standby switch eller en speaker mute. Det er også fordelaktig at master volume ikke røres om nivået først er satt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10/13/2016 at 22.54, GunnarpåMo skrev:

Standby bryter er bare tull hvis ampen har rørlikeretter.

Og mange mener at standby er bare tull uansett.

Det var ikke standby bryter på min '73 marshall 2061, som hadde diode likeretter. Min '65 Univox kombo har heller ikke standby bryter og har rørlikeretter. Begge fungerer like greit...

Jeg skjønner hva en standby bryter gjør, men hva behovet er, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken min Orange OR-120 eller Matamp GT-120 har standby-switch. Og med tanke på at yngstemann er bortimot 40 og eldste er 44, så skulle vel det gå greit også. Jeg lar ampene stå på så lenge jeg har tenkt til å bruke dem. Enten skrur jeg ned volumet eller bare setter på tuneren når jeg har pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte situasjoner kan det være en fordel at forsterkeren er lydløs når man ikke spiller samt at rørene er ferdig varmet opp når man skal spille. Det er to hovedmåter å løse dette på, speaker mute og standby switch. Da en røramp krever fast belastning må en speaker mute være en del av et attenuator system. Det skader ikke å montere en standby bryter på en forsterker (bruk av denne er valgfritt). Ser det som et kostnadskutt hvis det ikke er montert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.